НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Спецперевірка: роль НАЗК, розбіжності в деклараціях та право на пояснення

21.08.2025

Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) є одним з десяти державних органів, уповноважених на проведення спеціальної перевірки кандидатів на посади публічної служби. Детальніше про це ми писали тут.

Під час проведення спеціальної перевірки в частині НАЗК здійснюється експрес-аналіз даних про майновий стан кандидата на посаду. Зокрема це:

  1. достовірність даних, зазначених у декларації кандидата на посаду - чи задекларував кандидат рухоме і нерухоме майно, корпоративні права, бізнес, гроші на банківських рахунках, готівку, криптовалюту, доходи за попередні роки, фінансові зобов’язання тощо;
  2. відповідність витрат доходам - цей етап включає порівняння вартості активів та набутого майна з офіційними доходами кандидата та членів його сім’ї.

Якщо під час спецперевірки у декларації кандидата НАЗК виявляє недостовірні відомості на суму 100 і більше прожиткових мінімумів для працездатних осіб (у 2025 році це 302 800 гривень), це може стати підставою для  відмови у призначенні або обранні кандидата на посаду публічної служби.

Крім того, на основі результатів експрес-аналізу даних, Агентство може ініціювати повну перевірку декларації або проведення моніторингу способу його життя. Надалі, при виявленні ознак корупційних та пов’язаних з корупцією правопорушень, таких як недостовірне декларування, набуття необґрунтованих активів чи незаконного збагачення кандидата на посаду, НАЗК:  

  • надсилає до суду протокол про адміністративне правопорушення, пов’язане з корупцією; 
  • направляє органам досудового розслідування матеріали, що свідчать про вчинення кримінального правопорушення; 
  • передає Спеціалізованій антикорупційній прокуратурі (САП) матеріали для подання до суду позову про стягнення в дохід держави необґрунтованих активів.   

Важливо! Орган, який організовує спеціальну перевірку, зобов’язаний надати можливість претенденту на посаду протягом п’яти робочих днів надати письмове пояснення за фактом розбіжностей у поданій декларації та/або виправити їх. Ці пояснення можуть суттєво вплинути на оцінку відомостей, що зафіксовані НАЗК за результатами спеціальної перевірки.

Тому радимо ініціаторам спеціальних перевірок ухвалювати рішення щодо призначення або відмови, враховуючи не лише результати перевірки, а й пояснення кандидата.

За наявності відповідного звернення НАЗК остаточний висновок доцільно робити після того, як Агентство ознайомиться з поясненням і дасть зворотній зв’язок.  


Нагадаємо, спеціальні перевірки кандидатів на посади — це інструмент забезпечення прозорості та відповідальності у публічному секторі. Вони спрямовані на недопущення до посад осіб, які володіють активами, не підтвердженими законними доходами, подали для призначення неправдиві дані та документи, або ж мають зв’язки з ворожими структурами. 

Останні новини

19.11.2025
12:36
Понад 130 політичних партій не подали звіти за ІІІ квартал 2025 року
11:30
Відновлення, публічні закупівлі, фортифікації та гуманітарна допомога: найвразливіші до корупції сфери на Сумщині
17.11.2025
17:44
Повні перевірки декларацій у жовтні: НАЗК виявило порушення на майже 430 млн грн
17:37
ОЕСР оцінила прогрес України у забезпеченні незалежності судової влади: деталі звіту
14.11.2025
16:48
Аудит НАЗК: позиція щодо майбутнього аудиту та виконання рекомендацій попереднього
13.11.2025
17:13
У Реєстрі прозорості НАЗК зареєструвалися перші 100 лобістів
12:41
Відкрито нові вакансії в НАЗК: конфлікт інтересів, представництво в судах, розгляд звернень та комунікації (SMM)
12:20
Запрошуємо ІТ-компанії до обговорення розробки техніко-економічного обґрунтування для створення резервного центру обробки даних
12.11.2025
17:45
НАЗК затвердило Порядок проведення моніторингу здійснення лобіювання
11.11.2025
15:52
НАЗК запрошує до обговорення підрозділів проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвячених проблемам земельної та аграрної сфер
14:25
Результати роботи НАЗК у сфері моніторингу конфлікту інтересів за вересень–жовтень 2025 року
12:34
Ефективність фінансового контролю і цифрові антикорупційні рішення: НАЗК презентувало досвід України на засіданні RAI
10.11.2025
16:06
НАЗК презентувало дослідження корупційних ризиків під час закупівель БпЛА та засобів РЕБ
15:06
Контроль повноти заповнення декларацій: НАЗК виявило недостовірні відомості на понад 190 млн грн за 10 місяців цього року
10:25
Повідомлення про суттєві зміни у майновому стані: п’ять типових помилок, яких припускаються декларанти
07.11.2025
12:09
Україна зміцнює засади прозорості публічних закупівель: результати пʼятого раунду моніторингу Стамбульського плану дій ОЕСР
11:25
Антикорупційна експертиза: результати НАЗК за жовтень 2025 року
06.11.2025
17:45
Запрошуємо громадськість до електронних консультацій щодо проекту наказу НАЗК «Про визнання таким, що втратило чинність, рішення Національного агентства з питань запобігання корупції від 1 лютого 2019 року № 293»
14:06
НАЗК презентувало дорожню карту розвитку інституту викривання на 2026 рік
05.11.2025
15:59
НАЗК представить результати аналізу судової практики притягнення до відповідальності за адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua