НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Спецперевірка: роль НАЗК, розбіжності в деклараціях та право на пояснення

21.08.2025

Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) є одним з десяти державних органів, уповноважених на проведення спеціальної перевірки кандидатів на посади публічної служби. Детальніше про це ми писали тут.

Під час проведення спеціальної перевірки в частині НАЗК здійснюється експрес-аналіз даних про майновий стан кандидата на посаду. Зокрема це:

  1. достовірність даних, зазначених у декларації кандидата на посаду - чи задекларував кандидат рухоме і нерухоме майно, корпоративні права, бізнес, гроші на банківських рахунках, готівку, криптовалюту, доходи за попередні роки, фінансові зобов’язання тощо;
  2. відповідність витрат доходам - цей етап включає порівняння вартості активів та набутого майна з офіційними доходами кандидата та членів його сім’ї.

Якщо під час спецперевірки у декларації кандидата НАЗК виявляє недостовірні відомості на суму 100 і більше прожиткових мінімумів для працездатних осіб (у 2025 році це 302 800 гривень), це може стати підставою для  відмови у призначенні або обранні кандидата на посаду публічної служби.

Крім того, на основі результатів експрес-аналізу даних, Агентство може ініціювати повну перевірку декларації або проведення моніторингу способу його життя. Надалі, при виявленні ознак корупційних та пов’язаних з корупцією правопорушень, таких як недостовірне декларування, набуття необґрунтованих активів чи незаконного збагачення кандидата на посаду, НАЗК:  

  • надсилає до суду протокол про адміністративне правопорушення, пов’язане з корупцією; 
  • направляє органам досудового розслідування матеріали, що свідчать про вчинення кримінального правопорушення; 
  • передає Спеціалізованій антикорупційній прокуратурі (САП) матеріали для подання до суду позову про стягнення в дохід держави необґрунтованих активів.   

Важливо! Орган, який організовує спеціальну перевірку, зобов’язаний надати можливість претенденту на посаду протягом п’яти робочих днів надати письмове пояснення за фактом розбіжностей у поданій декларації та/або виправити їх. Ці пояснення можуть суттєво вплинути на оцінку відомостей, що зафіксовані НАЗК за результатами спеціальної перевірки.

Тому радимо ініціаторам спеціальних перевірок ухвалювати рішення щодо призначення або відмови, враховуючи не лише результати перевірки, а й пояснення кандидата.

За наявності відповідного звернення НАЗК остаточний висновок доцільно робити після того, як Агентство ознайомиться з поясненням і дасть зворотній зв’язок.  


Нагадаємо, спеціальні перевірки кандидатів на посади — це інструмент забезпечення прозорості та відповідальності у публічному секторі. Вони спрямовані на недопущення до посад осіб, які володіють активами, не підтвердженими законними доходами, подали для призначення неправдиві дані та документи, або ж мають зв’язки з ворожими структурами. 

Останні новини

09.09.2025
13:29
Зневіра, інформатаки й увага до влади: як висвітлювали тему корупції українські медіа і соцмережі у другому кварталі 2025 року
09:50
Заява НАЗК щодо окремих результатів моніторингу способу життя та можливого впливу на діяльність Агентства
08.09.2025
16:00
Моніторинг способу життя: з посадовця сервісного центру МВС можуть стягнути у дохід держави 8,6 млн грн
15:41
Конфлікт інтересів: протокол стосовно судді, обґрунтовані висновки стосовно посадовців КМДА та притягнуті до дисциплінарної відповідальності у серпні
14:35
НАЗК розпочало розробку нової Стратегії комунікацій у сфері запобігання та протидії корупції із залученням ключових стейкхолдерів
10:06
Роз'яснення НАЗК: чому заборонені політичні партії зобов'язані звітувати до НАЗК
05.09.2025
10:18
Два роки роботи Порталу повідомлень викривачів: результати, виклики, перспективи
04.09.2025
17:12
Повні перевірки декларацій: скеровано до суду справу стосовно посадовця Державної регуляторної служби за недостовірне декларування
15:45
Моніторинг способу життя: суд арештував майно посадовиці РДА у Києві - квартиру бізнес-класу та мільйони на рахунках
02.09.2025
14:38
Органи влади виконали майже 46% заходів Державної антикорупційної програми
01.09.2025
17:59
“Від сьогодні лобісти або працюють відкрито й чесно, або не мають права впливати на рішення влади”: Віктор Павлущик про запуск інституту лобіювання
14:15
Реєстр прозорості розпочав роботу: можливості, функції, умови реєстрації
28.08.2025
12:45
Моніторинг способу життя: з поліцейського - очільника відділу боротьби з корупцією можуть стягнути понад 7 млн грн
11:50
Відбудова, публічні закупівлі, земельні відносини, ліси: найвразливіші до корупції сфери на Київщині
27.08.2025
10:13
Несвоєчасне подання декларацій: у 2025 році до НАЗК надійшло 9,5 тис. повідомлень від уповноважених підрозділів
26.08.2025
16:45
Запуск інституту лобіювання: запрошуємо медіа на брифінг
25.08.2025
16:45
Декларування криптовалюти: суми та виявлені порушення
21.08.2025
17:31
НАЗК та Рахункова палата підписали меморандум про співпрацю
10:53
Спецперевірка: роль НАЗК, розбіжності в деклараціях та право на пояснення
20.08.2025
16:45
Цивільна конфіскація: понад 3 млн грн стягнуто в бюджет з посадовця Мін’юсту
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua