НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Спецперевірка: роль НАЗК, розбіжності в деклараціях та право на пояснення

21.08.2025

Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) є одним з десяти державних органів, уповноважених на проведення спеціальної перевірки кандидатів на посади публічної служби. Детальніше про це ми писали тут.

Під час проведення спеціальної перевірки в частині НАЗК здійснюється експрес-аналіз даних про майновий стан кандидата на посаду. Зокрема це:

  1. достовірність даних, зазначених у декларації кандидата на посаду - чи задекларував кандидат рухоме і нерухоме майно, корпоративні права, бізнес, гроші на банківських рахунках, готівку, криптовалюту, доходи за попередні роки, фінансові зобов’язання тощо;
  2. відповідність витрат доходам - цей етап включає порівняння вартості активів та набутого майна з офіційними доходами кандидата та членів його сім’ї.

Якщо під час спецперевірки у декларації кандидата НАЗК виявляє недостовірні відомості на суму 100 і більше прожиткових мінімумів для працездатних осіб (у 2025 році це 302 800 гривень), це може стати підставою для  відмови у призначенні або обранні кандидата на посаду публічної служби.

Крім того, на основі результатів експрес-аналізу даних, Агентство може ініціювати повну перевірку декларації або проведення моніторингу способу його життя. Надалі, при виявленні ознак корупційних та пов’язаних з корупцією правопорушень, таких як недостовірне декларування, набуття необґрунтованих активів чи незаконного збагачення кандидата на посаду, НАЗК:  

  • надсилає до суду протокол про адміністративне правопорушення, пов’язане з корупцією; 
  • направляє органам досудового розслідування матеріали, що свідчать про вчинення кримінального правопорушення; 
  • передає Спеціалізованій антикорупційній прокуратурі (САП) матеріали для подання до суду позову про стягнення в дохід держави необґрунтованих активів.   

Важливо! Орган, який організовує спеціальну перевірку, зобов’язаний надати можливість претенденту на посаду протягом п’яти робочих днів надати письмове пояснення за фактом розбіжностей у поданій декларації та/або виправити їх. Ці пояснення можуть суттєво вплинути на оцінку відомостей, що зафіксовані НАЗК за результатами спеціальної перевірки.

Тому радимо ініціаторам спеціальних перевірок ухвалювати рішення щодо призначення або відмови, враховуючи не лише результати перевірки, а й пояснення кандидата.

За наявності відповідного звернення НАЗК остаточний висновок доцільно робити після того, як Агентство ознайомиться з поясненням і дасть зворотній зв’язок.  


Нагадаємо, спеціальні перевірки кандидатів на посади — це інструмент забезпечення прозорості та відповідальності у публічному секторі. Вони спрямовані на недопущення до посад осіб, які володіють активами, не підтвердженими законними доходами, подали для призначення неправдиві дані та документи, або ж мають зв’язки з ворожими структурами. 

Останні новини

30.10.2025
15:03
Зростання викликів та незмінна чисельність: чому НАЗК потребує посилення інституційної спроможності
29.10.2025
11:45
НАЗК та EUACI розробили універсальну Методологію для оцінки доброчесності комунальних підприємств
28.10.2025
16:57
Як працює розгляд повідомлень про корупцію: чому не кожен сигнал стає основою для подальших перевірок
12:56
НАЗК запрошує взяти участь в анонімному опитуванні щодо найвразливіших напрямів діяльності Агентства та притаманних їм корупційних ризиків
10:16
МВФ та Світовий банк підтримують Україну у зміцненні антикорупційної системи: результати робочого візиту команди НАЗК до США
27.10.2025
11:11
Лобіювання: адміністративна відповідальність за незаконне здійснення та порушення законодавства в цій сфері
24.10.2025
16:40
Україна наблизилась до міжнародних стандартів доброчесності у бізнесі — результат оцінки ОЕСР
14:00
Україна та Молдова поглиблюють співпрацю у сфері запобігання корупції: НАЗК та ANI підписали меморандум про співпрацю
23.10.2025
16:46
Повні перевірки декларації: до суду скеровано обвинувальний акт стосовно депутата Житомирської міської ради
15:43
НАЗК запрошує до обговорення підрозділів проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 рр. щодо протидії корупційним правопорушенням і ефективності антикорупційних інституцій
22.10.2025
18:29
Повні перевірки декларацій: Первомайському міському голові повідомили про підозру за недостовірне декларування
16:30
Реформа МСЕК: НАЗК закликає до подальшого удосконалення процедури встановлення інвалідності
13:00
НАЗК проводить набір на три вакансії: підрозділи документообігу, HR і антикорполітики
21.10.2025
16:45
Технічні роботи в Реєстрі декларацій, Реєстрі прозорості і Порталі повідомлень викривачів: 21-22 жовтня буде обмежений доступ
10:16
«Викривачі корупції в Україні: успіхи та виклики»: запрошуємо до участі у п’ятій щорічній конференції
20.10.2025
17:32
НАЗК запрошує долучитися до Форуму доброчесності громад 2025
14:27
Антикорупційний комплаєнс – базова вимога для бізнесу, який бере участь у публічних закупівлях чи залучає іноземні інвестиції: Голова НАЗК на CSPF-2025
10:39
Чим відрізняється конфлікт інтересів під час лобіювання від конфлікту інтересів посадовця
17.10.2025
17:06
НАЗК запрошує до обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвяченого проблемам митної сфери
12:34
Україна демонструє сталий прогрес у сфері захисту викривачів - висновки у межах 5-го раунду моніторингу ОЕСР
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua