НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

ТОП-10 досягнень НАЗК у 2020 році  

02.12.2020
ТОП-10 досягнень НАЗК у 2020 році  

Цього місяця серед пріоритетів Верховної Ради України – відновлення кримінальної відповідальності за умисне декларування недостовірної інформації та повноважень Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК).

Ці заходи мають стати першими кроками на шляху до вирішення конституційної кризи, яка виникла внаслідок Рішення Конституційного Суду України № 13-р/2020.

Аби знову нагадати, чому важливе відновлення повноважень НАЗК, та показати, який внесок для запобігання та протидії корупції здійснив кожен наш працівник та працівниця – ділимося результатами роботи Агентства.

Ці результати охоплюють період з 15 січня по 27 жовтня 2020 року. Адже саме у січні розпочалося повне перезавантаження роботи НАЗК, і саме результати роботи нової команди стали причиною жовтневого рішення КСУ.

1) Виявлено незадекларованого майна на пів мільярда гривень

Після перезавантаження НАЗК з травня 2020 року розпочало перевіряти декларації за новим Порядком перевірки. З травня по жовтень НАЗК перевірило 446 декларацій. У 131 із них виявлено порушення. При цьому у 97 деклараціях виявлено ознаки кримінального правопорушення. Ці дані Агентство передало правоохоронцям (Національному антикорупційному бюро України, Державному бюро розслідувань та Національній поліції).

Загальна сума виявлених невідповідностей склала 497 мільйонів гривень.

До рішення Конституційного Суду, який визнав неконституційними окремі положення Закону України «Про запобігання корупції» та Кримінального кодексу України, НАЗК розпочало перевірку 1006 декларацій.

2) 900 мільйонів гривень

За перші 100 днів роботи після перезапуску НАЗК передало правоохоронним органам матеріали щодо декларування недостовірної інформації на майже 900 мільйонів гривень, які колишня команда НАЗК тримала «у шухлядці».

Ці порушення виявили в матеріалах повних перевірок, за період до вересня 2019 року.

Зокрема, це матеріали щодо дев’ятьох народних депутатів колишнього та поточного скликання.

3) Запуск реєстру POLITDATA

У середині січня 2020 року набули чинності зміни до Закону «Про політичної партії в Україні», якими запроваджується новий порядок звітності політичних партій та створення і ведення Єдиного держреєстру звітності політичних партій про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру. Це і є POLITDATA.

Реєстр було створено та запущено у тестовому режимі в рекордні строки – всього за три місяці. POLITDATA має спростити процес подання звітності для політичних партій, а громадянам – дати кращий доступ до такої інформації. У тестовому режимі він працює з 16 липня – партії можуть ознайомитися із можливостями системи, паралельно подаючи звітність в паперовій формі. Коли ж POLITDATA запустять повноцінно, звітування онлайн стане обов’язковим для всіх партій.

4) 626 адмінпротоколів складено

З початку року Національне агентство з питань запобігання корупції склало 626 протоколів.

Зокрема 137 протокол за статтями, що стосуються декларування: несвоєчасне подання декларації без поважних причин, декларування недостовірних відомостей, неповідомлення про зміни в майновому стані.

246 протоколи складено щодо керівників та уповноважених осіб політичних партій за порушення порядку звітування та ненадання Агентству інформації.

234 протоколів Агентство склало за неповідомлення про конфлікт інтересів, вчинення дій в умовах конфлікту інтересів (ст. 172-7 КУпАП), порушення обмежень щодо сумісництва та суміщення з іншими видами діяльності (ст. 172-4 КУпАП) й порушення встановлених законом обмежень щодо одержання подарунків (ст. 172-5 КУпАП).

Ще 9 адміністративних протоколів складено щодо невиконання законних вимог (приписів) НАЗК (ст. 188-46 КУпАП).

5) Декларування працівників СБУ та осіб, що публічно не подають декларації

Завдяки співпраці НАЗК та СБУ у 2020 році вперше було забезпечено публічний доступ до декларацій високопосадовців Служби безпеки України (СБУ). Також вперше від запуску е-декларування Агентство розпочало перевірку декларацій працівників СБУ, в тому числі тих перебування на посадах яких становило таємницю. Для цього ухвалено спеціальний порядок, який гарантує додаткову безпеку даних про працівників правоохоронного органу. За результатами перевірки перші справи було  направлено до правоохоронних органів.

У 2020 році НАЗК вперше розпочато повні перевірки декларацій осіб, що належать до кадрового складу розвідувальних органів України та/або займають посади, перебування на яких пов’язане з державною таємницею. Це працівники ДБР, Національної поліції, Управління державної охорони, Державної фіскальної служби, Державної прикордонної служби, Державної кримінально-виконавчої служби та кадрового складу розвідувальної служби. Відповідні порядки розробило Управління внутрішнього контролю НАЗК спільно зі згаданими установами.

Щодо високопосадовців спецслужб до судів було скеровано 5 адміністративних протоколів про вчинення правопорушень, пов'язаних з корупцією, а також 2 обґрунтованих висновки – до органів досудового розслідування.

6) Інноваційна Антикорупційна стратегія

У НАЗК підготували Антикорупційну стратегію на 2020–2024 роки, яка стане інструментом контролю за роботою влади в боротьбі з корупцією. Саме на основі стратегії НАЗК розробить державну програму з чіткими показниками ефективності, за якими громадяни можуть оцінювати роботу влади в боротьбі з корупцією.

За попередніми оцінками, завдяки впровадженню Антикорупційної стратегії на 2020–2024 роки держава зможе економити до 200 млрд грн щорічно.

Стратегію схвалив Уряд, підтримала Національна рада з питань антикорупційної політики на чолі з Президентом. 5 листопада парламент ухвалив відповідний законопроект за основу. Зараз триває підготовка до другого читання.

7) Прозорі вибори до Громадської ради

17 червня розпочала роботу нова Громадська рада при НАЗК, яка здійснює громадський контроль за діяльністю органу. Вперше Громрада була сформована за результатами відкритого онлайн-голосування, без жодних ознак несанкціонованого втручання чи впливу на результати голосування.

Провести прозорий конкурс та розширити повноваження Громради вдалося після ухвалення Верховною Радою закону про перезавантаження НАЗК.

8) Захист викривачів 

Цього року НАЗК отримало більше повноважень у сфері захисту викривачів та вперше почало вносити приписи про усунення порушень трудових прав викривачів. НАЗК проводить перевірки дотримання трудових прав викривачів, права на конфіденційність та анонімність, права на безоплатну правову допомогу.

Станом на листопад 2020 року НАЗК здійснює супровід у судах 66 справ за позовами викривачів. В цьому році викривачами виграно 15 справ.

5 листопада Верховна Рада ухвалила у першому читанні законопроект, який передбачає створення Єдиного порталу повідомлень викривачів. Портал адмініструватиме НАЗК, він значно спростить процес подання повідомлень, забезпечить конфіденційність викривачів та мінімізує ризики несанкціонованого доступу до повідомлень викривачів.

9) Почали моніторинг способу життя

У липні 2020 року НАЗК розпочало моніторинг способу життя посадовців. Це передбачено Законом України «Про запобігання корупції». На момент рішення Конституційного Суду НАЗК розпочало моніторинг способу життя 47 високопосадовців, матеріали щодо 7 з яких були передані для проведення повної перевірки декларацій.

Якщо НАЗК встановить невідповідність рівня життя посадовця задекларованому ним майну і доходам, це стане підставою для проведення повної перевірки його декларації та повідомлення про це правоохоронних органів.

Без моніторингу способу життя публічні службовці зможуть практично безкарно декларувати видатки, що перевищують задекларовані ними доходи, витрачати на тижневий відпочинок за кордоном близько половини чи третини офіційно зароблених за рік коштів чи літати приватними літаками невідомо за чий кошт.

10) Понад 8,4 тисячі запитів щодо проведення спецперевірок

НАЗК – один із 10 державних органів, які здійснюють спеціальну перевірку осіб, які претендують на високі посади. А саме посади з відповідальним або особливо відповідальним становищем та підвищеним корупційним ризиком. НАЗК перевіряє чи є кандидат в Реєстрі корупціонерів та достовірність даних в декларації.

За майже 11 місяців 2020 року НАЗК опрацювало понад 8,4 тисячі запитів щодо проведення спецперевірок кандидатів на посади державних органів. Якщо в ході перевірки виявляли відомості, що не відповідають встановленим законом вимогам, такій особі мають відмовити у призначенні на посаду.

Наразі через рішення КСУ від 27.10.2020 № 13-р/2020 робота НАЗК лишається заблокованою. Попри це ми віримо, що законодавці знайдуть правові шляхи врегулювання цієї ситуації, і вже наступного року ми звітуватимемо не про припинені перевірки, а про конкретну кількість осіб, які понесли відповідальність за корупційні дії, та працюючі інструменти запобігання корупції.

Останні новини

21.10.2025
16:45
Технічні роботи в Реєстрі декларацій, Реєстрі прозорості і Порталі повідомлень викривачів: 21-22 жовтня буде обмежений доступ
10:16
«Викривачі корупції в Україні: успіхи та виклики»: запрошуємо до участі у п’ятій щорічній конференції
20.10.2025
17:32
НАЗК запрошує долучитися до Форуму доброчесності громад 2025
14:27
Антикорупційний комплаєнс – базова вимога для бізнесу, який бере участь у публічних закупівлях чи залучає іноземні інвестиції: Голова НАЗК на CSPF-2025
10:39
Чим відрізняється конфлікт інтересів під час лобіювання від конфлікту інтересів посадовця
17.10.2025
17:06
НАЗК запрошує до обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвяченого проблемам митної сфери
12:34
Україна демонструє сталий прогрес у сфері захисту викривачів - висновки у межах 5-го раунду моніторингу ОЕСР
16.10.2025
16:45
НАЗК запрошує до обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвяченого проблемам державного регулювання та контролю у сфері економіки
15.10.2025
17:50
Голова НАЗК на OGP: Україна демонструє, що навіть в умовах війни можливо впроваджувати інноваційні механізми підзвітності для зміцнення доброчесності
15:12
Передача розробок Міноборони у серійне виробництво перевіреним компаніям: Уряд затвердив постанову із врахуванням всіх рекомендацій НАЗК
11:55
НАЗК на Donbas Media Forum: прозорість відновлення та роль журналістських розслідувань у регіонах
14.10.2025
17:45
Сіль для доріг з націнкою у 2 млн грн: правоохоронці повідомили про підозру посадовиці КМДА за матеріалами НАЗК
15:46
Зміни до Порядку проведення повних перевірок: що тепер “недостовірні” та “неточні” відомості, нові підстави зупинення та припинення перевірок, захист прав декларантів
13.10.2025
14:31
НАЗК презентує Стратегію розвитку доброчесності в освіті на 2026-2030 роки
11:00
Предмет лобіювання: на що може впливати лобіст і які передбачені винятки
10.10.2025
15:23
Україна вдосконалює механізми запобігання конфлікту інтересів та інструменти фінансового контролю - результати оцінки ОЕСР
14:36
НАЗК запрошує до обговорення наступних двох підрозділів Розділу І проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 рр
10:00
НАЗК запрошує громадськість до електронних консультацій щодо Порядку здійснення моніторингу та контролю за виконанням актів законодавства з питань етичної поведінки, запобігання та врегулювання конфлікту інтересів у діяльності осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, та прирівняних до них осіб
09.10.2025
19:38
НАЗК представило прогрес України у сфері запобігання корупції Моніторинговому комітету ПАРЄ
17:50
Open Government Awards відзначило НАЗК за розробку комплексної системи впровадження Антикорупційної стратегії та ІСМ ДАП
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua