НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

ТОП-10 досягнень НАЗК у 2020 році  

02.12.2020
ТОП-10 досягнень НАЗК у 2020 році  

Цього місяця серед пріоритетів Верховної Ради України – відновлення кримінальної відповідальності за умисне декларування недостовірної інформації та повноважень Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК).

Ці заходи мають стати першими кроками на шляху до вирішення конституційної кризи, яка виникла внаслідок Рішення Конституційного Суду України № 13-р/2020.

Аби знову нагадати, чому важливе відновлення повноважень НАЗК, та показати, який внесок для запобігання та протидії корупції здійснив кожен наш працівник та працівниця – ділимося результатами роботи Агентства.

Ці результати охоплюють період з 15 січня по 27 жовтня 2020 року. Адже саме у січні розпочалося повне перезавантаження роботи НАЗК, і саме результати роботи нової команди стали причиною жовтневого рішення КСУ.

1) Виявлено незадекларованого майна на пів мільярда гривень

Після перезавантаження НАЗК з травня 2020 року розпочало перевіряти декларації за новим Порядком перевірки. З травня по жовтень НАЗК перевірило 446 декларацій. У 131 із них виявлено порушення. При цьому у 97 деклараціях виявлено ознаки кримінального правопорушення. Ці дані Агентство передало правоохоронцям (Національному антикорупційному бюро України, Державному бюро розслідувань та Національній поліції).

Загальна сума виявлених невідповідностей склала 497 мільйонів гривень.

До рішення Конституційного Суду, який визнав неконституційними окремі положення Закону України «Про запобігання корупції» та Кримінального кодексу України, НАЗК розпочало перевірку 1006 декларацій.

2) 900 мільйонів гривень

За перші 100 днів роботи після перезапуску НАЗК передало правоохоронним органам матеріали щодо декларування недостовірної інформації на майже 900 мільйонів гривень, які колишня команда НАЗК тримала «у шухлядці».

Ці порушення виявили в матеріалах повних перевірок, за період до вересня 2019 року.

Зокрема, це матеріали щодо дев’ятьох народних депутатів колишнього та поточного скликання.

3) Запуск реєстру POLITDATA

У середині січня 2020 року набули чинності зміни до Закону «Про політичної партії в Україні», якими запроваджується новий порядок звітності політичних партій та створення і ведення Єдиного держреєстру звітності політичних партій про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру. Це і є POLITDATA.

Реєстр було створено та запущено у тестовому режимі в рекордні строки – всього за три місяці. POLITDATA має спростити процес подання звітності для політичних партій, а громадянам – дати кращий доступ до такої інформації. У тестовому режимі він працює з 16 липня – партії можуть ознайомитися із можливостями системи, паралельно подаючи звітність в паперовій формі. Коли ж POLITDATA запустять повноцінно, звітування онлайн стане обов’язковим для всіх партій.

4) 626 адмінпротоколів складено

З початку року Національне агентство з питань запобігання корупції склало 626 протоколів.

Зокрема 137 протокол за статтями, що стосуються декларування: несвоєчасне подання декларації без поважних причин, декларування недостовірних відомостей, неповідомлення про зміни в майновому стані.

246 протоколи складено щодо керівників та уповноважених осіб політичних партій за порушення порядку звітування та ненадання Агентству інформації.

234 протоколів Агентство склало за неповідомлення про конфлікт інтересів, вчинення дій в умовах конфлікту інтересів (ст. 172-7 КУпАП), порушення обмежень щодо сумісництва та суміщення з іншими видами діяльності (ст. 172-4 КУпАП) й порушення встановлених законом обмежень щодо одержання подарунків (ст. 172-5 КУпАП).

Ще 9 адміністративних протоколів складено щодо невиконання законних вимог (приписів) НАЗК (ст. 188-46 КУпАП).

5) Декларування працівників СБУ та осіб, що публічно не подають декларації

Завдяки співпраці НАЗК та СБУ у 2020 році вперше було забезпечено публічний доступ до декларацій високопосадовців Служби безпеки України (СБУ). Також вперше від запуску е-декларування Агентство розпочало перевірку декларацій працівників СБУ, в тому числі тих перебування на посадах яких становило таємницю. Для цього ухвалено спеціальний порядок, який гарантує додаткову безпеку даних про працівників правоохоронного органу. За результатами перевірки перші справи було  направлено до правоохоронних органів.

У 2020 році НАЗК вперше розпочато повні перевірки декларацій осіб, що належать до кадрового складу розвідувальних органів України та/або займають посади, перебування на яких пов’язане з державною таємницею. Це працівники ДБР, Національної поліції, Управління державної охорони, Державної фіскальної служби, Державної прикордонної служби, Державної кримінально-виконавчої служби та кадрового складу розвідувальної служби. Відповідні порядки розробило Управління внутрішнього контролю НАЗК спільно зі згаданими установами.

Щодо високопосадовців спецслужб до судів було скеровано 5 адміністративних протоколів про вчинення правопорушень, пов'язаних з корупцією, а також 2 обґрунтованих висновки – до органів досудового розслідування.

6) Інноваційна Антикорупційна стратегія

У НАЗК підготували Антикорупційну стратегію на 2020–2024 роки, яка стане інструментом контролю за роботою влади в боротьбі з корупцією. Саме на основі стратегії НАЗК розробить державну програму з чіткими показниками ефективності, за якими громадяни можуть оцінювати роботу влади в боротьбі з корупцією.

За попередніми оцінками, завдяки впровадженню Антикорупційної стратегії на 2020–2024 роки держава зможе економити до 200 млрд грн щорічно.

Стратегію схвалив Уряд, підтримала Національна рада з питань антикорупційної політики на чолі з Президентом. 5 листопада парламент ухвалив відповідний законопроект за основу. Зараз триває підготовка до другого читання.

7) Прозорі вибори до Громадської ради

17 червня розпочала роботу нова Громадська рада при НАЗК, яка здійснює громадський контроль за діяльністю органу. Вперше Громрада була сформована за результатами відкритого онлайн-голосування, без жодних ознак несанкціонованого втручання чи впливу на результати голосування.

Провести прозорий конкурс та розширити повноваження Громради вдалося після ухвалення Верховною Радою закону про перезавантаження НАЗК.

8) Захист викривачів 

Цього року НАЗК отримало більше повноважень у сфері захисту викривачів та вперше почало вносити приписи про усунення порушень трудових прав викривачів. НАЗК проводить перевірки дотримання трудових прав викривачів, права на конфіденційність та анонімність, права на безоплатну правову допомогу.

Станом на листопад 2020 року НАЗК здійснює супровід у судах 66 справ за позовами викривачів. В цьому році викривачами виграно 15 справ.

5 листопада Верховна Рада ухвалила у першому читанні законопроект, який передбачає створення Єдиного порталу повідомлень викривачів. Портал адмініструватиме НАЗК, він значно спростить процес подання повідомлень, забезпечить конфіденційність викривачів та мінімізує ризики несанкціонованого доступу до повідомлень викривачів.

9) Почали моніторинг способу життя

У липні 2020 року НАЗК розпочало моніторинг способу життя посадовців. Це передбачено Законом України «Про запобігання корупції». На момент рішення Конституційного Суду НАЗК розпочало моніторинг способу життя 47 високопосадовців, матеріали щодо 7 з яких були передані для проведення повної перевірки декларацій.

Якщо НАЗК встановить невідповідність рівня життя посадовця задекларованому ним майну і доходам, це стане підставою для проведення повної перевірки його декларації та повідомлення про це правоохоронних органів.

Без моніторингу способу життя публічні службовці зможуть практично безкарно декларувати видатки, що перевищують задекларовані ними доходи, витрачати на тижневий відпочинок за кордоном близько половини чи третини офіційно зароблених за рік коштів чи літати приватними літаками невідомо за чий кошт.

10) Понад 8,4 тисячі запитів щодо проведення спецперевірок

НАЗК – один із 10 державних органів, які здійснюють спеціальну перевірку осіб, які претендують на високі посади. А саме посади з відповідальним або особливо відповідальним становищем та підвищеним корупційним ризиком. НАЗК перевіряє чи є кандидат в Реєстрі корупціонерів та достовірність даних в декларації.

За майже 11 місяців 2020 року НАЗК опрацювало понад 8,4 тисячі запитів щодо проведення спецперевірок кандидатів на посади державних органів. Якщо в ході перевірки виявляли відомості, що не відповідають встановленим законом вимогам, такій особі мають відмовити у призначенні на посаду.

Наразі через рішення КСУ від 27.10.2020 № 13-р/2020 робота НАЗК лишається заблокованою. Попри це ми віримо, що законодавці знайдуть правові шляхи врегулювання цієї ситуації, і вже наступного року ми звітуватимемо не про припинені перевірки, а про конкретну кількість осіб, які понесли відповідальність за корупційні дії, та працюючі інструменти запобігання корупції.

Останні новини

15.09.2025
14:10
Уряд схвалив три антикорупційні законопроєкти: спецперевірки НАЗК, цивільна конфіскація в ВАКС, зміни до Кодексу про адмінправопорушення і КПК
12.09.2025
16:38
Недекларування майна на понад 3,1 млн грн: за результатом повної перевірки до суду скеровано справу стосовно інспектора з енергетичного нагляду
14:59
Антикорупційна експертиза: НАЗК долучилося до запровадження єдиного стандарту і дистанційної процедури ВЛК
14:44
Повні перевірки декларацій за серпень 2025 року: НАЗК виявило порушення на понад 337 млн грн
14:30
Цивільна конфіскація 3,2 млн грн Головного санітарного лікаря України: результати повної перевірки декларації
11.09.2025
15:25
Повні перевірки: НАЗК виявило недостовірні відомості на понад 3,1 млн грн у декларації ексначальника регіонального сервісного центру МВС
14:30
Цивільна конфіскація: з ексголови райдержадміністрації столиці можуть стягнути у дохід держави 7 млн грн
11:15
Нові вакансії в НАЗК: конфлікт інтересів, спецперевірки, контроль своєчасності подання декларацій, роз’яснення та публічні закупівлі
10:00
Моніторинг способу життя: з посадовця Держекоінспекції Донеччини можуть стягнути понад 8 млн грн на користь держави
09.09.2025
13:29
Зневіра, інформатаки й увага до влади: як висвітлювали тему корупції українські медіа і соцмережі у другому кварталі 2025 року
09:50
Заява НАЗК щодо окремих результатів моніторингу способу життя та можливого впливу на діяльність Агентства
08.09.2025
16:00
Моніторинг способу життя: з посадовця сервісного центру МВС можуть стягнути у дохід держави 8,6 млн грн
15:41
Конфлікт інтересів: протокол стосовно судді, обґрунтовані висновки стосовно посадовців КМДА та притягнуті до дисциплінарної відповідальності у серпні
14:35
НАЗК розпочало розробку нової Стратегії комунікацій у сфері запобігання та протидії корупції із залученням ключових стейкхолдерів
10:06
Роз'яснення НАЗК: чому заборонені політичні партії зобов'язані звітувати до НАЗК
05.09.2025
10:18
Два роки роботи Порталу повідомлень викривачів: результати, виклики, перспективи
04.09.2025
17:12
Повні перевірки декларацій: скеровано до суду справу стосовно посадовця Державної регуляторної служби за недостовірне декларування
15:45
Моніторинг способу життя: суд арештував майно посадовиці РДА у Києві - квартиру бізнес-класу та мільйони на рахунках
02.09.2025
14:38
Органи влади виконали майже 46% заходів Державної антикорупційної програми
01.09.2025
17:59
“Від сьогодні лобісти або працюють відкрито й чесно, або не мають права впливати на рішення влади”: Віктор Павлущик про запуск інституту лобіювання
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua