НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

ТОП-10 досягнень НАЗК у 2020 році  

02.12.2020
ТОП-10 досягнень НАЗК у 2020 році  

Цього місяця серед пріоритетів Верховної Ради України – відновлення кримінальної відповідальності за умисне декларування недостовірної інформації та повноважень Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК).

Ці заходи мають стати першими кроками на шляху до вирішення конституційної кризи, яка виникла внаслідок Рішення Конституційного Суду України № 13-р/2020.

Аби знову нагадати, чому важливе відновлення повноважень НАЗК, та показати, який внесок для запобігання та протидії корупції здійснив кожен наш працівник та працівниця – ділимося результатами роботи Агентства.

Ці результати охоплюють період з 15 січня по 27 жовтня 2020 року. Адже саме у січні розпочалося повне перезавантаження роботи НАЗК, і саме результати роботи нової команди стали причиною жовтневого рішення КСУ.

1) Виявлено незадекларованого майна на пів мільярда гривень

Після перезавантаження НАЗК з травня 2020 року розпочало перевіряти декларації за новим Порядком перевірки. З травня по жовтень НАЗК перевірило 446 декларацій. У 131 із них виявлено порушення. При цьому у 97 деклараціях виявлено ознаки кримінального правопорушення. Ці дані Агентство передало правоохоронцям (Національному антикорупційному бюро України, Державному бюро розслідувань та Національній поліції).

Загальна сума виявлених невідповідностей склала 497 мільйонів гривень.

До рішення Конституційного Суду, який визнав неконституційними окремі положення Закону України «Про запобігання корупції» та Кримінального кодексу України, НАЗК розпочало перевірку 1006 декларацій.

2) 900 мільйонів гривень

За перші 100 днів роботи після перезапуску НАЗК передало правоохоронним органам матеріали щодо декларування недостовірної інформації на майже 900 мільйонів гривень, які колишня команда НАЗК тримала «у шухлядці».

Ці порушення виявили в матеріалах повних перевірок, за період до вересня 2019 року.

Зокрема, це матеріали щодо дев’ятьох народних депутатів колишнього та поточного скликання.

3) Запуск реєстру POLITDATA

У середині січня 2020 року набули чинності зміни до Закону «Про політичної партії в Україні», якими запроваджується новий порядок звітності політичних партій та створення і ведення Єдиного держреєстру звітності політичних партій про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру. Це і є POLITDATA.

Реєстр було створено та запущено у тестовому режимі в рекордні строки – всього за три місяці. POLITDATA має спростити процес подання звітності для політичних партій, а громадянам – дати кращий доступ до такої інформації. У тестовому режимі він працює з 16 липня – партії можуть ознайомитися із можливостями системи, паралельно подаючи звітність в паперовій формі. Коли ж POLITDATA запустять повноцінно, звітування онлайн стане обов’язковим для всіх партій.

4) 626 адмінпротоколів складено

З початку року Національне агентство з питань запобігання корупції склало 626 протоколів.

Зокрема 137 протокол за статтями, що стосуються декларування: несвоєчасне подання декларації без поважних причин, декларування недостовірних відомостей, неповідомлення про зміни в майновому стані.

246 протоколи складено щодо керівників та уповноважених осіб політичних партій за порушення порядку звітування та ненадання Агентству інформації.

234 протоколів Агентство склало за неповідомлення про конфлікт інтересів, вчинення дій в умовах конфлікту інтересів (ст. 172-7 КУпАП), порушення обмежень щодо сумісництва та суміщення з іншими видами діяльності (ст. 172-4 КУпАП) й порушення встановлених законом обмежень щодо одержання подарунків (ст. 172-5 КУпАП).

Ще 9 адміністративних протоколів складено щодо невиконання законних вимог (приписів) НАЗК (ст. 188-46 КУпАП).

5) Декларування працівників СБУ та осіб, що публічно не подають декларації

Завдяки співпраці НАЗК та СБУ у 2020 році вперше було забезпечено публічний доступ до декларацій високопосадовців Служби безпеки України (СБУ). Також вперше від запуску е-декларування Агентство розпочало перевірку декларацій працівників СБУ, в тому числі тих перебування на посадах яких становило таємницю. Для цього ухвалено спеціальний порядок, який гарантує додаткову безпеку даних про працівників правоохоронного органу. За результатами перевірки перші справи було  направлено до правоохоронних органів.

У 2020 році НАЗК вперше розпочато повні перевірки декларацій осіб, що належать до кадрового складу розвідувальних органів України та/або займають посади, перебування на яких пов’язане з державною таємницею. Це працівники ДБР, Національної поліції, Управління державної охорони, Державної фіскальної служби, Державної прикордонної служби, Державної кримінально-виконавчої служби та кадрового складу розвідувальної служби. Відповідні порядки розробило Управління внутрішнього контролю НАЗК спільно зі згаданими установами.

Щодо високопосадовців спецслужб до судів було скеровано 5 адміністративних протоколів про вчинення правопорушень, пов'язаних з корупцією, а також 2 обґрунтованих висновки – до органів досудового розслідування.

6) Інноваційна Антикорупційна стратегія

У НАЗК підготували Антикорупційну стратегію на 2020–2024 роки, яка стане інструментом контролю за роботою влади в боротьбі з корупцією. Саме на основі стратегії НАЗК розробить державну програму з чіткими показниками ефективності, за якими громадяни можуть оцінювати роботу влади в боротьбі з корупцією.

За попередніми оцінками, завдяки впровадженню Антикорупційної стратегії на 2020–2024 роки держава зможе економити до 200 млрд грн щорічно.

Стратегію схвалив Уряд, підтримала Національна рада з питань антикорупційної політики на чолі з Президентом. 5 листопада парламент ухвалив відповідний законопроект за основу. Зараз триває підготовка до другого читання.

7) Прозорі вибори до Громадської ради

17 червня розпочала роботу нова Громадська рада при НАЗК, яка здійснює громадський контроль за діяльністю органу. Вперше Громрада була сформована за результатами відкритого онлайн-голосування, без жодних ознак несанкціонованого втручання чи впливу на результати голосування.

Провести прозорий конкурс та розширити повноваження Громради вдалося після ухвалення Верховною Радою закону про перезавантаження НАЗК.

8) Захист викривачів 

Цього року НАЗК отримало більше повноважень у сфері захисту викривачів та вперше почало вносити приписи про усунення порушень трудових прав викривачів. НАЗК проводить перевірки дотримання трудових прав викривачів, права на конфіденційність та анонімність, права на безоплатну правову допомогу.

Станом на листопад 2020 року НАЗК здійснює супровід у судах 66 справ за позовами викривачів. В цьому році викривачами виграно 15 справ.

5 листопада Верховна Рада ухвалила у першому читанні законопроект, який передбачає створення Єдиного порталу повідомлень викривачів. Портал адмініструватиме НАЗК, він значно спростить процес подання повідомлень, забезпечить конфіденційність викривачів та мінімізує ризики несанкціонованого доступу до повідомлень викривачів.

9) Почали моніторинг способу життя

У липні 2020 року НАЗК розпочало моніторинг способу життя посадовців. Це передбачено Законом України «Про запобігання корупції». На момент рішення Конституційного Суду НАЗК розпочало моніторинг способу життя 47 високопосадовців, матеріали щодо 7 з яких були передані для проведення повної перевірки декларацій.

Якщо НАЗК встановить невідповідність рівня життя посадовця задекларованому ним майну і доходам, це стане підставою для проведення повної перевірки його декларації та повідомлення про це правоохоронних органів.

Без моніторингу способу життя публічні службовці зможуть практично безкарно декларувати видатки, що перевищують задекларовані ними доходи, витрачати на тижневий відпочинок за кордоном близько половини чи третини офіційно зароблених за рік коштів чи літати приватними літаками невідомо за чий кошт.

10) Понад 8,4 тисячі запитів щодо проведення спецперевірок

НАЗК – один із 10 державних органів, які здійснюють спеціальну перевірку осіб, які претендують на високі посади. А саме посади з відповідальним або особливо відповідальним становищем та підвищеним корупційним ризиком. НАЗК перевіряє чи є кандидат в Реєстрі корупціонерів та достовірність даних в декларації.

За майже 11 місяців 2020 року НАЗК опрацювало понад 8,4 тисячі запитів щодо проведення спецперевірок кандидатів на посади державних органів. Якщо в ході перевірки виявляли відомості, що не відповідають встановленим законом вимогам, такій особі мають відмовити у призначенні на посаду.

Наразі через рішення КСУ від 27.10.2020 № 13-р/2020 робота НАЗК лишається заблокованою. Попри це ми віримо, що законодавці знайдуть правові шляхи врегулювання цієї ситуації, і вже наступного року ми звітуватимемо не про припинені перевірки, а про конкретну кількість осіб, які понесли відповідальність за корупційні дії, та працюючі інструменти запобігання корупції.

Останні новини

30.04.2024
17:13
НАЗК внесло зміни до Порядку ведення Єдиного порталу повідомлень викривачів. Що вони передбачають?
29.04.2024
17:56
Голова НАЗК та керівництво EUACI окреслили виклики для антикорупційної інфраструктури на найближчий період 
17:27
НАЗК виявило необґрунтовані активи на майже 33 млн грн у колишнього високопосадовця СБУ
26.04.2024
18:22
НАЗК та Національна академія СБУ домовились про співпрацю в питаннях запобігання корупції
16:56
НАЗК готове надати максимальну допомогу в розробці чітких критеріїв доброчесності суддів
16:05
В Україні уже 15 Хабів доброчесності за підтримки НАЗК: відкрито ще один на Рівненщині 
23.04.2024
15:52
НАЗК у співпраці з ДБР виявило ознаки незаконного збагачення у посадовця Нацполіції на понад 14 млн грн
09:56
Від формування культури викривання до співпраці з викривачами: НАЗК провело навчання для уповноважених осіб ДПСУ
22.04.2024
18:02
Микола Корнелюк призначений заступником Голови НАЗК
19.04.2024
18:37
Антикорупційна комунікація: представники органів влади обговорили стан виконання Комунікаційної стратегії 
17:56
НАЗК спільно з Вищою школою публічного управління провели навчання для керівників категорії «А»
11:01
НАЗК сприяє місцевій владі Івано-Франківщини в мінімізації корупційних ризиків та розбудові доброчесності
18.04.2024
10:28
Новий функціонал ІСМ ДАП: де шукати статистичні дані про антикорупційну політику 
09:09
Тема корупції – у фокусі інформаційних операцій кремля проти України: результати дослідження дезінформаційних наративів 
09:05
Анонс НАЗК запрошує громадян надати пропозиції до проекту постанови «Про деякі питання створення та функціонування Реєстру прозорості»
17.04.2024
09:30
Українські підприємці переважно не толерують корупцію та позитивно ставляться до викривачів - дані соцдослідження 
16.04.2024
15:45
Конфлікт інтересів: за матеріалами НАЗК мера Кам’янця-Подільського визнано винним
14:29
Що відбувається з вашою декларацією після її подання?
15.04.2024
10:11
Виконання Державної антикорупційної програми за рік: в НАЗК презентовано результати громадського моніторингу 
11.04.2024
17:09
Голова НАЗК та парламентський комітет з антикорупційної політики обговорили виклики та пріоритети у сфері запобігання корупції 
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua