НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Як НАЗК захищає викривачів: Законодавчі гарантії та практика

23.06.2025

23 червня відзначається Всесвітній день викривача. Саме викривачі першими виявляють корупційні схеми зсередини, але нерідко стикаються з тиском, переслідуванням чи незаконним звільненням. Тому НАЗК системно працює над забезпеченням всебічного захисту їхніх прав.

Відповідно до ст. 53 Закону України «Про запобігання корупції», викривач має право на державний захист у разі виникнення загрози негативних заходів впливу, пов’язаних із повідомленням про можливі факти корупції. Такими заходами вважаються, зокрема:

  • звільнення або примушування до звільнення;
  • переведення без згоди працівника;
  • зниження заробітної плати;
  • інші форми несприятливого впливу з боку роботодавця.

Зазначені гарантії поширюються також на близьких осіб викривача у випадку, якщо встановлено причинно-наслідковий зв’язок між фактом повідомлення про корупцію та відповідними діями. Водночас законодавство не надає абсолютного імунітету від дисциплінарної чи іншої відповідальності за свідомі порушення трудової дисципліни або законодавства.

Повноваження НАЗК у сфері захисту викривачів

Національне агентство здійснює комплекс заходів для реалізації механізмів правового захисту викривачів:

  • проводить перевірки обставин, які можуть свідчити про вчинення переслідування у зв’язку з повідомленням про корупцію;
  • за результатами перевірок вносить приписи із вимогою усунути порушення та притягнути винних осіб до відповідальності;
  • надає консультаційні роз’яснення викривачам;
  • здійснює представництво їхніх інтересів у судових провадженнях;
  • координує взаємодію з уповноваженими особами з питань запобігання корупції;
  •  здійснює постійний моніторинг виконання закону у сфері захисту викривачів, проводить щорічний аналіз та перегляд державної політики у цій сфері.

Статистика за 2024 рік свідчить про активну роботу НАЗК у сфері захисту викривачів. До Агентства надійшло 46 звернень щодо захисту викривачів. Важливо відзначити, що лише у 16 випадках було підтверджено їхній статус, що підкреслює необхідність відповідності звернень законодавчим критеріям. У 30 випадках на осіб не поширювались права та гарантії захисту викривача. Під час перевірок НАЗК направило сім листів-застережень роботодавцям викривачів з метою запобігання порушенням закону.

Загалом у 2024 році НАЗК ініціювало 13 захисних або відновлювальних заходів, а у 12 випадках застосувало санкції або інші засоби правового захисту щодо переслідування викривачів. П'ятеро викривачів були поновлені на посадах через суд.

Розглянемо успішні кейси, де НАЗК допомагало викривачам відновити справедливість.

Скасування наказу про звільнення уповноваженого внаслідок повідомлення про корупцію

Посадову особу, відповідальну за реалізацію антикорупційної програми підприємства, звільнили без погодження з НАЗК, застосувавши дисциплінарне стягнення, що стало наслідком його повідомлення про корупцію. При цьому дисциплінарне стягнення було застосовано вибірково. 

Суд першої інстанції задовольнив позов викривача, але апеляційний суд скасував це рішення. Верховний Суд, розглянувши касаційні скарги НАЗК та представника викривача, наголосив, що звільнення уповноваженого без згоди НАЗК є порушенням закону, а застосування до викривача вибіркових негативних заходів, навіть якщо вони формально правомірні, є неприпустимим. 

Відновлення на посаді та компенсація за незаконне звільнення 

Працівника одного з підрозділів Держрибохорони незаконно звільнили через викривання. НАЗК виступило третьою стороною, надаючи підтримку викривачу. Суд став на бік викривача, скасувавши наказ про звільнення, постановивши негайно поновити його на посаді, нарахувати та виплатити середній заробіток за весь час вимушеного прогулу, а також стягнути з роботодавця компенсацію моральної шкоди.

Захист близької особи викривача

Після повідомлення викривача до НАЗК про неправдиві відомості у декларації одного з посадовців, що призвело до відкриття кримінального провадження, близька особа викривача, яка працювала директором школи, отримала догану. НАЗК та суд втрутилися в ситуацію. Суд чітко встановив зв'язок між доганою та повідомленням викривача, визнав розпорядження про дисциплінарне стягнення незаконним, скасував його та зобов'язав порушника компенсувати моральну шкоду.

Ці приклади доводять: НАЗК реально захищає тих, хто повідомляє про корупцію.

Нагадаємо, що для захисту та поновлення прав викривач може також звернутися до уповноваженої особи з питань запобігання корупції у своїй організації, суду та центрів надання  безоплатної правничої допомоги.

Детальніше про викривання - за посиланням.

Останні новини

20.11.2025
15:43
Повні перевірки декларацій: скеровано до суду справу стосовно експосадовця ДМС за недостовірне декларування на понад 83 млн грн
10:00
Цивільна конфіскація: ВАКС стягнув понад 8,6 млн грн з київського поліцейського за матеріалами НАЗК і САП
19.11.2025
12:36
Понад 130 політичних партій не подали звіти за ІІІ квартал 2025 року
11:30
Відновлення, публічні закупівлі, фортифікації та гуманітарна допомога: найвразливіші до корупції сфери на Сумщині
17.11.2025
17:44
Повні перевірки декларацій у жовтні: НАЗК виявило порушення на майже 430 млн грн
17:37
ОЕСР оцінила прогрес України у забезпеченні незалежності судової влади: деталі звіту
14.11.2025
16:48
Аудит НАЗК: позиція щодо майбутнього аудиту та виконання рекомендацій попереднього
13.11.2025
17:13
У Реєстрі прозорості НАЗК зареєструвалися перші 100 лобістів
12:41
Відкрито нові вакансії в НАЗК: конфлікт інтересів, представництво в судах, розгляд звернень та комунікації (SMM)
12:20
Запрошуємо ІТ-компанії до обговорення розробки техніко-економічного обґрунтування для створення резервного центру обробки даних
12.11.2025
17:45
НАЗК затвердило Порядок проведення моніторингу здійснення лобіювання
11.11.2025
15:52
НАЗК запрошує до обговорення підрозділів проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвячених проблемам земельної та аграрної сфер
14:25
Результати роботи НАЗК у сфері моніторингу конфлікту інтересів за вересень–жовтень 2025 року
12:34
Ефективність фінансового контролю і цифрові антикорупційні рішення: НАЗК презентувало досвід України на засіданні RAI
10.11.2025
16:06
НАЗК презентувало дослідження корупційних ризиків під час закупівель БпЛА та засобів РЕБ
15:06
Контроль повноти заповнення декларацій: НАЗК виявило недостовірні відомості на понад 190 млн грн за 10 місяців цього року
10:25
Повідомлення про суттєві зміни у майновому стані: п’ять типових помилок, яких припускаються декларанти
07.11.2025
12:09
Україна зміцнює засади прозорості публічних закупівель: результати пʼятого раунду моніторингу Стамбульського плану дій ОЕСР
11:25
Антикорупційна експертиза: результати НАЗК за жовтень 2025 року
06.11.2025
17:45
Запрошуємо громадськість до електронних консультацій щодо проекту наказу НАЗК «Про визнання таким, що втратило чинність, рішення Національного агентства з питань запобігання корупції від 1 лютого 2019 року № 293»
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua