НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Як НАЗК захищає викривачів: Законодавчі гарантії та практика

23.06.2025

23 червня відзначається Всесвітній день викривача. Саме викривачі першими виявляють корупційні схеми зсередини, але нерідко стикаються з тиском, переслідуванням чи незаконним звільненням. Тому НАЗК системно працює над забезпеченням всебічного захисту їхніх прав.

Відповідно до ст. 53 Закону України «Про запобігання корупції», викривач має право на державний захист у разі виникнення загрози негативних заходів впливу, пов’язаних із повідомленням про можливі факти корупції. Такими заходами вважаються, зокрема:

  • звільнення або примушування до звільнення;
  • переведення без згоди працівника;
  • зниження заробітної плати;
  • інші форми несприятливого впливу з боку роботодавця.

Зазначені гарантії поширюються також на близьких осіб викривача у випадку, якщо встановлено причинно-наслідковий зв’язок між фактом повідомлення про корупцію та відповідними діями. Водночас законодавство не надає абсолютного імунітету від дисциплінарної чи іншої відповідальності за свідомі порушення трудової дисципліни або законодавства.

Повноваження НАЗК у сфері захисту викривачів

Національне агентство здійснює комплекс заходів для реалізації механізмів правового захисту викривачів:

  • проводить перевірки обставин, які можуть свідчити про вчинення переслідування у зв’язку з повідомленням про корупцію;
  • за результатами перевірок вносить приписи із вимогою усунути порушення та притягнути винних осіб до відповідальності;
  • надає консультаційні роз’яснення викривачам;
  • здійснює представництво їхніх інтересів у судових провадженнях;
  • координує взаємодію з уповноваженими особами з питань запобігання корупції;
  •  здійснює постійний моніторинг виконання закону у сфері захисту викривачів, проводить щорічний аналіз та перегляд державної політики у цій сфері.

Статистика за 2024 рік свідчить про активну роботу НАЗК у сфері захисту викривачів. До Агентства надійшло 46 звернень щодо захисту викривачів. Важливо відзначити, що лише у 16 випадках було підтверджено їхній статус, що підкреслює необхідність відповідності звернень законодавчим критеріям. У 30 випадках на осіб не поширювались права та гарантії захисту викривача. Під час перевірок НАЗК направило сім листів-застережень роботодавцям викривачів з метою запобігання порушенням закону.

Загалом у 2024 році НАЗК ініціювало 13 захисних або відновлювальних заходів, а у 12 випадках застосувало санкції або інші засоби правового захисту щодо переслідування викривачів. П'ятеро викривачів були поновлені на посадах через суд.

Розглянемо успішні кейси, де НАЗК допомагало викривачам відновити справедливість.

Скасування наказу про звільнення уповноваженого внаслідок повідомлення про корупцію

Посадову особу, відповідальну за реалізацію антикорупційної програми підприємства, звільнили без погодження з НАЗК, застосувавши дисциплінарне стягнення, що стало наслідком його повідомлення про корупцію. При цьому дисциплінарне стягнення було застосовано вибірково. 

Суд першої інстанції задовольнив позов викривача, але апеляційний суд скасував це рішення. Верховний Суд, розглянувши касаційні скарги НАЗК та представника викривача, наголосив, що звільнення уповноваженого без згоди НАЗК є порушенням закону, а застосування до викривача вибіркових негативних заходів, навіть якщо вони формально правомірні, є неприпустимим. 

Відновлення на посаді та компенсація за незаконне звільнення 

Працівника одного з підрозділів Держрибохорони незаконно звільнили через викривання. НАЗК виступило третьою стороною, надаючи підтримку викривачу. Суд став на бік викривача, скасувавши наказ про звільнення, постановивши негайно поновити його на посаді, нарахувати та виплатити середній заробіток за весь час вимушеного прогулу, а також стягнути з роботодавця компенсацію моральної шкоди.

Захист близької особи викривача

Після повідомлення викривача до НАЗК про неправдиві відомості у декларації одного з посадовців, що призвело до відкриття кримінального провадження, близька особа викривача, яка працювала директором школи, отримала догану. НАЗК та суд втрутилися в ситуацію. Суд чітко встановив зв'язок між доганою та повідомленням викривача, визнав розпорядження про дисциплінарне стягнення незаконним, скасував його та зобов'язав порушника компенсувати моральну шкоду.

Ці приклади доводять: НАЗК реально захищає тих, хто повідомляє про корупцію.

Нагадаємо, що для захисту та поновлення прав викривач може також звернутися до уповноваженої особи з питань запобігання корупції у своїй організації, суду та центрів надання  безоплатної правничої допомоги.

Детальніше про викривання - за посиланням.

Останні новини

11.12.2025
16:55
Звіт Аудиторської Ради UF акцентує необхідність посилення ролі внутрішнього контролю і внутрішнього аудиту і ролі НАЗК
13:00
Моніторинг способу життя: з начальника митного поста Закарпатської митниці можуть стягнути понад 4,5 млн грн в дохід держави
11:30
Незаконне виведення з комунальної власності земель, задоволення власних інтересів та розтрата коштів: НАЗК завершило перевірку Київради та КМДА
10.12.2025
17:35
НАЗК запрошує до обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвяченого проблемам оборони
11:16
НАЗК провело аналіз практики притягнення до відповідальності за адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією
09.12.2025
18:00
Моніторинг способу життя: 1,64 млн грн стягнуто у дохід держави з прокурорки Офісу Генпрокурора за рішенням апеляційної палати ВАКС
16:30
Цивільна конфіскація: Верховний суд підтвердив законність рішень ВАКС щодо стягнення в дохід держави майна посадовця столичної Міграційної служби
14:19
Сильні інституції, цифрові інструменти, фокус на сферах найвищого ризику – Голова НАЗК про нову Антикорупційну стратегію
08.12.2025
13:35
В НАЗК відкрито чотири нові вакансії
05.12.2025
17:54
Перенесено обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 рр. щодо законності і прозорості політичних фінансів
17:45
НАЗК запрошує долучитися до обговорення проєкту нової Комунікаційної стратегії у сфері запобігання та протидії корупції на 2026–2030 роки
17:01
Корупція на дронах. Що виявило НАЗК, коли детально розібралось в тому, як і хто закуповує БпЛА для армії, - інтерв’ю NV
14:57
Повні перевірки декларацій посадовців МСЕК: недостовірні відомості на понад 148,9 млн грн та ознаки незаконного збагачення на 16,4 млн грн
04.12.2025
19:35
НАЗК запрошує до обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвяченого проблемам прокуратури, правопорядку і протидії злочинності
18:15
НАЗК запрошує до обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвяченого проблемам освіти та науки
18:02
НАЗК запрошує до обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвяченого проблемам публічних закупівель
17:26
Ділянка на 1,6 тис. кв.м, будинок в 330 кв.м і коштовна автівка 2024 року випуску: НАЗК виявило незаконні активи на 23 млн грн у закарпатського митника
12:00
Моніторинг способу життя: НАЗК виявило понад 3,3 млн грн необґрунтованих активів у судді Київщини
03.12.2025
17:26
Законні інструменти впливу: методи лобіювання
16:49
Доступ до реєстру POLITDATA 4 грудня може бути обмежено
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua