НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Як НАЗК захищає викривачів: Законодавчі гарантії та практика

23.06.2025

23 червня відзначається Всесвітній день викривача. Саме викривачі першими виявляють корупційні схеми зсередини, але нерідко стикаються з тиском, переслідуванням чи незаконним звільненням. Тому НАЗК системно працює над забезпеченням всебічного захисту їхніх прав.

Відповідно до ст. 53 Закону України «Про запобігання корупції», викривач має право на державний захист у разі виникнення загрози негативних заходів впливу, пов’язаних із повідомленням про можливі факти корупції. Такими заходами вважаються, зокрема:

  • звільнення або примушування до звільнення;
  • переведення без згоди працівника;
  • зниження заробітної плати;
  • інші форми несприятливого впливу з боку роботодавця.

Зазначені гарантії поширюються також на близьких осіб викривача у випадку, якщо встановлено причинно-наслідковий зв’язок між фактом повідомлення про корупцію та відповідними діями. Водночас законодавство не надає абсолютного імунітету від дисциплінарної чи іншої відповідальності за свідомі порушення трудової дисципліни або законодавства.

Повноваження НАЗК у сфері захисту викривачів

Національне агентство здійснює комплекс заходів для реалізації механізмів правового захисту викривачів:

  • проводить перевірки обставин, які можуть свідчити про вчинення переслідування у зв’язку з повідомленням про корупцію;
  • за результатами перевірок вносить приписи із вимогою усунути порушення та притягнути винних осіб до відповідальності;
  • надає консультаційні роз’яснення викривачам;
  • здійснює представництво їхніх інтересів у судових провадженнях;
  • координує взаємодію з уповноваженими особами з питань запобігання корупції;
  •  здійснює постійний моніторинг виконання закону у сфері захисту викривачів, проводить щорічний аналіз та перегляд державної політики у цій сфері.

Статистика за 2024 рік свідчить про активну роботу НАЗК у сфері захисту викривачів. До Агентства надійшло 46 звернень щодо захисту викривачів. Важливо відзначити, що лише у 16 випадках було підтверджено їхній статус, що підкреслює необхідність відповідності звернень законодавчим критеріям. У 30 випадках на осіб не поширювались права та гарантії захисту викривача. Під час перевірок НАЗК направило сім листів-застережень роботодавцям викривачів з метою запобігання порушенням закону.

Загалом у 2024 році НАЗК ініціювало 13 захисних або відновлювальних заходів, а у 12 випадках застосувало санкції або інші засоби правового захисту щодо переслідування викривачів. П'ятеро викривачів були поновлені на посадах через суд.

Розглянемо успішні кейси, де НАЗК допомагало викривачам відновити справедливість.

Скасування наказу про звільнення уповноваженого внаслідок повідомлення про корупцію

Посадову особу, відповідальну за реалізацію антикорупційної програми підприємства, звільнили без погодження з НАЗК, застосувавши дисциплінарне стягнення, що стало наслідком його повідомлення про корупцію. При цьому дисциплінарне стягнення було застосовано вибірково. 

Суд першої інстанції задовольнив позов викривача, але апеляційний суд скасував це рішення. Верховний Суд, розглянувши касаційні скарги НАЗК та представника викривача, наголосив, що звільнення уповноваженого без згоди НАЗК є порушенням закону, а застосування до викривача вибіркових негативних заходів, навіть якщо вони формально правомірні, є неприпустимим. 

Відновлення на посаді та компенсація за незаконне звільнення 

Працівника одного з підрозділів Держрибохорони незаконно звільнили через викривання. НАЗК виступило третьою стороною, надаючи підтримку викривачу. Суд став на бік викривача, скасувавши наказ про звільнення, постановивши негайно поновити його на посаді, нарахувати та виплатити середній заробіток за весь час вимушеного прогулу, а також стягнути з роботодавця компенсацію моральної шкоди.

Захист близької особи викривача

Після повідомлення викривача до НАЗК про неправдиві відомості у декларації одного з посадовців, що призвело до відкриття кримінального провадження, близька особа викривача, яка працювала директором школи, отримала догану. НАЗК та суд втрутилися в ситуацію. Суд чітко встановив зв'язок між доганою та повідомленням викривача, визнав розпорядження про дисциплінарне стягнення незаконним, скасував його та зобов'язав порушника компенсувати моральну шкоду.

Ці приклади доводять: НАЗК реально захищає тих, хто повідомляє про корупцію.

Нагадаємо, що для захисту та поновлення прав викривач може також звернутися до уповноваженої особи з питань запобігання корупції у своїй організації, суду та центрів надання  безоплатної правничої допомоги.

Детальніше про викривання - за посиланням.

Останні новини

30.10.2025
15:03
Зростання викликів та незмінна чисельність: чому НАЗК потребує посилення інституційної спроможності
29.10.2025
11:45
НАЗК та EUACI розробили універсальну Методологію для оцінки доброчесності комунальних підприємств
28.10.2025
16:57
Як працює розгляд повідомлень про корупцію: чому не кожен сигнал стає основою для подальших перевірок
12:56
НАЗК запрошує взяти участь в анонімному опитуванні щодо найвразливіших напрямів діяльності Агентства та притаманних їм корупційних ризиків
10:16
МВФ та Світовий банк підтримують Україну у зміцненні антикорупційної системи: результати робочого візиту команди НАЗК до США
27.10.2025
11:11
Лобіювання: адміністративна відповідальність за незаконне здійснення та порушення законодавства в цій сфері
24.10.2025
16:40
Україна наблизилась до міжнародних стандартів доброчесності у бізнесі — результат оцінки ОЕСР
14:00
Україна та Молдова поглиблюють співпрацю у сфері запобігання корупції: НАЗК та ANI підписали меморандум про співпрацю
23.10.2025
16:46
Повні перевірки декларації: до суду скеровано обвинувальний акт стосовно депутата Житомирської міської ради
15:43
НАЗК запрошує до обговорення підрозділів проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 рр. щодо протидії корупційним правопорушенням і ефективності антикорупційних інституцій
22.10.2025
18:29
Повні перевірки декларацій: Первомайському міському голові повідомили про підозру за недостовірне декларування
16:30
Реформа МСЕК: НАЗК закликає до подальшого удосконалення процедури встановлення інвалідності
13:00
НАЗК проводить набір на три вакансії: підрозділи документообігу, HR і антикорполітики
21.10.2025
16:45
Технічні роботи в Реєстрі декларацій, Реєстрі прозорості і Порталі повідомлень викривачів: 21-22 жовтня буде обмежений доступ
10:16
«Викривачі корупції в Україні: успіхи та виклики»: запрошуємо до участі у п’ятій щорічній конференції
20.10.2025
17:32
НАЗК запрошує долучитися до Форуму доброчесності громад 2025
14:27
Антикорупційний комплаєнс – базова вимога для бізнесу, який бере участь у публічних закупівлях чи залучає іноземні інвестиції: Голова НАЗК на CSPF-2025
10:39
Чим відрізняється конфлікт інтересів під час лобіювання від конфлікту інтересів посадовця
17.10.2025
17:06
НАЗК запрошує до обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвяченого проблемам митної сфери
12:34
Україна демонструє сталий прогрес у сфері захисту викривачів - висновки у межах 5-го раунду моніторингу ОЕСР
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua