НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Як працює розгляд повідомлень про корупцію: чому не кожен сигнал стає основою для подальших перевірок

28.10.2025

З квітня по жовтень 2025 року Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) опрацювало майже 2,9 тис. повідомлень про корупцію від  громадян, правоохоронних та інших органів, адвокатів тощо. Із них - близько 1,6 тис. повідомлень від фізичних осіб. Водночас лише близько 20% із цих повідомлень стали основою для подальших заходів реагування. У цій публікації ми пояснюємо, чому більшість сигналів не спрацьовує, і як зробити ваше повідомлення максимально ефективним.

На основі отриманих звернень фахівці НАЗК розпочали 220 повних перевірок декларацій, з яких уже завершено 56. У 39 деклараціях виявлено ознаки недостовірної інформації, необґрунтованості активів та інші порушення вимог фінансового контролю. Із них 15 випадків передбачають кримінальну відповідальність, 23 — адміністративну, ще один — цивільну конфіскацію активів. У 16 деклараціях встановлено неточні відомості, а одна перевірка завершилася без виявлення порушень.

Крім того, 22 матеріали стали підґрунтям для проведення моніторингу способу життя. 

Станом на початок жовтня на основі повідомлень громадян НАЗК провело 79 заходів моніторингу щодо конфлікту інтересів. За їх результатами внесено 12 приписів, складено 2 обґрунтовані висновки про встановлення адміністративних правопорушень, пов’язаних з корупцією, ще один — про наявність ознак корупційного правопорушення, а також 1 протокол про адміністративне правопорушення.

Чому ж решта повідомлень не стали підставою для таких дій? Найчастіше це трапляється через те, що:

  • питання, порушені у повідомленнях, - поза компетенцією НАЗК: такі повідомлення можуть адресуватись правоохоронним органам з антикорупційною підслідністю:  Національного антикорупційного бюро України (НАБУ), Державного бюро розслідувань (ДБР) чи органів Національної поліції України. Частина повідомлень, які надійшли до НАЗК, були перенаправлені компетентним органам;
  • у повідомленнях відсутні фактичні дані:  вони містять загальні скарги, припущення, без конкретних фактів, які можна перевірити.
  • повідомлення стосуються осіб, на яких не поширюється дія Закону «Про запобігання корупції» — зокрема, працівників приватного сектору чи лікарів сімейної медицини;
  • виявлені розбіжності у деклараціях, про які йшлося в повідомленнях, не перевищують порогового значення в 150 прожиткових мінімумів, що не дає підстав для кваліфікації порушення;
  •  повідомлення стосуються порушень декларування, строки давності для притягнення до відповідальності за якими вже спливли (поданих до 2023 року).

У наступних публікаціях розберемо детально кожну із цих причин та пояснимо, як правильно підготувати повідомлення, щоб воно стало підставою для перевірок.

Останні новини

17.11.2025
17:44
Повні перевірки декларацій у жовтні: НАЗК виявило порушення на майже 430 млн грн
17:37
ОЕСР оцінила прогрес України у забезпеченні незалежності судової влади: деталі звіту
14.11.2025
16:48
Аудит НАЗК: позиція щодо майбутнього аудиту та виконання рекомендацій попереднього
13.11.2025
17:13
У Реєстрі прозорості НАЗК зареєструвалися перші 100 лобістів
12:41
Відкрито нові вакансії в НАЗК: конфлікт інтересів, представництво в судах, розгляд звернень та комунікації (SMM)
12:20
Запрошуємо ІТ-компанії до обговорення розробки техніко-економічного обґрунтування для створення резервного центру обробки даних
12.11.2025
17:45
НАЗК затвердило Порядок проведення моніторингу здійснення лобіювання
11.11.2025
15:52
НАЗК запрошує до обговорення підрозділів проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвячених проблемам земельної та аграрної сфер
14:25
Результати роботи НАЗК у сфері моніторингу конфлікту інтересів за вересень–жовтень 2025 року
12:34
Ефективність фінансового контролю і цифрові антикорупційні рішення: НАЗК презентувало досвід України на засіданні RAI
10.11.2025
16:06
НАЗК презентувало дослідження корупційних ризиків під час закупівель БпЛА та засобів РЕБ
15:06
Контроль повноти заповнення декларацій: НАЗК виявило недостовірні відомості на понад 190 млн грн за 10 місяців цього року
10:25
Повідомлення про суттєві зміни у майновому стані: п’ять типових помилок, яких припускаються декларанти
07.11.2025
12:09
Україна зміцнює засади прозорості публічних закупівель: результати пʼятого раунду моніторингу Стамбульського плану дій ОЕСР
11:25
Антикорупційна експертиза: результати НАЗК за жовтень 2025 року
06.11.2025
17:45
Запрошуємо громадськість до електронних консультацій щодо проекту наказу НАЗК «Про визнання таким, що втратило чинність, рішення Національного агентства з питань запобігання корупції від 1 лютого 2019 року № 293»
14:06
НАЗК презентувало дорожню карту розвитку інституту викривання на 2026 рік
05.11.2025
15:59
НАЗК представить результати аналізу судової практики притягнення до відповідальності за адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією
15:00
НАЗК нагадує політичним партіям про необхідність подати звіти за III квартал 2025 року
13:55
Звіт Єврокомісії 2025: оцінка прогресу України у сфері запобігання та боротьби з корупцією
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua