НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Як працює розгляд повідомлень про корупцію: чому не кожен сигнал стає основою для подальших перевірок

28.10.2025

З квітня по жовтень 2025 року Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) опрацювало майже 2,9 тис. повідомлень про корупцію від  громадян, правоохоронних та інших органів, адвокатів тощо. Із них - близько 1,6 тис. повідомлень від фізичних осіб. Водночас лише близько 20% із цих повідомлень стали основою для подальших заходів реагування. У цій публікації ми пояснюємо, чому більшість сигналів не спрацьовує, і як зробити ваше повідомлення максимально ефективним.

На основі отриманих звернень фахівці НАЗК розпочали 220 повних перевірок декларацій, з яких уже завершено 56. У 39 деклараціях виявлено ознаки недостовірної інформації, необґрунтованості активів та інші порушення вимог фінансового контролю. Із них 15 випадків передбачають кримінальну відповідальність, 23 — адміністративну, ще один — цивільну конфіскацію активів. У 16 деклараціях встановлено неточні відомості, а одна перевірка завершилася без виявлення порушень.

Крім того, 22 матеріали стали підґрунтям для проведення моніторингу способу життя. 

Станом на початок жовтня на основі повідомлень громадян НАЗК провело 79 заходів моніторингу щодо конфлікту інтересів. За їх результатами внесено 12 приписів, складено 2 обґрунтовані висновки про встановлення адміністративних правопорушень, пов’язаних з корупцією, ще один — про наявність ознак корупційного правопорушення, а також 1 протокол про адміністративне правопорушення.

Чому ж решта повідомлень не стали підставою для таких дій? Найчастіше це трапляється через те, що:

  • питання, порушені у повідомленнях, - поза компетенцією НАЗК: такі повідомлення можуть адресуватись правоохоронним органам з антикорупційною підслідністю:  Національного антикорупційного бюро України (НАБУ), Державного бюро розслідувань (ДБР) чи органів Національної поліції України. Частина повідомлень, які надійшли до НАЗК, були перенаправлені компетентним органам;
  • у повідомленнях відсутні фактичні дані:  вони містять загальні скарги, припущення, без конкретних фактів, які можна перевірити.
  • повідомлення стосуються осіб, на яких не поширюється дія Закону «Про запобігання корупції» — зокрема, працівників приватного сектору чи лікарів сімейної медицини;
  • виявлені розбіжності у деклараціях, про які йшлося в повідомленнях, не перевищують порогового значення в 150 прожиткових мінімумів, що не дає підстав для кваліфікації порушення;
  •  повідомлення стосуються порушень декларування, строки давності для притягнення до відповідальності за якими вже спливли (поданих до 2023 року).

У наступних публікаціях розберемо детально кожну із цих причин та пояснимо, як правильно підготувати повідомлення, щоб воно стало підставою для перевірок.

Останні новини

28.10.2025
16:57
Як працює розгляд повідомлень про корупцію: чому не кожен сигнал стає основою для подальших перевірок
12:56
НАЗК запрошує взяти участь в анонімному опитуванні щодо найвразливіших напрямів діяльності Агентства та притаманних їм корупційних ризиків
10:16
МВФ та Світовий банк підтримують Україну у зміцненні антикорупційної системи: результати робочого візиту команди НАЗК до США
27.10.2025
11:11
Лобіювання: адміністративна відповідальність за незаконне здійснення та порушення законодавства в цій сфері
24.10.2025
16:40
Україна наблизилась до міжнародних стандартів доброчесності у бізнесі — результат оцінки ОЕСР
14:00
Україна та Молдова поглиблюють співпрацю у сфері запобігання корупції: НАЗК та ANI підписали меморандум про співпрацю
23.10.2025
16:46
Повні перевірки декларації: до суду скеровано обвинувальний акт стосовно депутата Житомирської міської ради
15:43
НАЗК запрошує до обговорення підрозділів проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 рр. щодо протидії корупційним правопорушенням і ефективності антикорупційних інституцій
22.10.2025
18:29
Повні перевірки декларацій: Первомайському міському голові повідомили про підозру за недостовірне декларування
16:30
Реформа МСЕК: НАЗК закликає до подальшого удосконалення процедури встановлення інвалідності
13:00
НАЗК проводить набір на три вакансії: підрозділи документообігу, HR і антикорполітики
21.10.2025
16:45
Технічні роботи в Реєстрі декларацій, Реєстрі прозорості і Порталі повідомлень викривачів: 21-22 жовтня буде обмежений доступ
10:16
«Викривачі корупції в Україні: успіхи та виклики»: запрошуємо до участі у п’ятій щорічній конференції
20.10.2025
17:32
НАЗК запрошує долучитися до Форуму доброчесності громад 2025
14:27
Антикорупційний комплаєнс – базова вимога для бізнесу, який бере участь у публічних закупівлях чи залучає іноземні інвестиції: Голова НАЗК на CSPF-2025
10:39
Чим відрізняється конфлікт інтересів під час лобіювання від конфлікту інтересів посадовця
17.10.2025
17:06
НАЗК запрошує до обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвяченого проблемам митної сфери
12:34
Україна демонструє сталий прогрес у сфері захисту викривачів - висновки у межах 5-го раунду моніторингу ОЕСР
16.10.2025
16:45
НАЗК запрошує до обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвяченого проблемам державного регулювання та контролю у сфері економіки
15.10.2025
17:50
Голова НАЗК на OGP: Україна демонструє, що навіть в умовах війни можливо впроваджувати інноваційні механізми підзвітності для зміцнення доброчесності
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua