НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Якими були наслідки минулорічної конституційної кризи та як уникнути таких подій у майбутньому обговорили представники органів влади і громадськості

27.10.2021
Якими були наслідки минулорічної конституційної кризи та як уникнути таких подій у майбутньому обговорили представники органів влади і громадськості

Як конституційна криза змінила антикорупційну систему, якими були її наслідки та що потрібно зробити для уникнення таких ситуацій у майбутньому обговорили під час дискусії «Конституційна криза: рік потому».

Рівно рік тому — 27 жовтня 2020 року — Конституційний Суд України (КСУ) ухвалив скандальне рішення № 13-р/2020, яким фактично було знищено е-декларування та заблоковано роботу Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК), скасовано значну частину результатів роботи Національного антикорупційного бюро (НАБУ), Спеціальної антикорупційної прокуратури (САП) та Вищого антикорупційного суду (ВАКС). 

Посол ЄС Матті Маасікас, Голова представництва ЄС в Україні прокоментував цю подію: «Минулорічні рішення Конституційного суду мали істотні наслідки для антикорупційних зусиль України та підкреслили нагальну необхідність реформування цього суду. Прозора, заснована на заслугах процедура відбору нових суддів КСУ є ключовою для забезпечення його поступового оновлення. Цей крок, разом із тимчасовим збільшенням кворуму для ухвалення рішень, є одними з найважливіших рекомендацій Венеціанської комісії та окреслюють правильний курс руху вперед. На жаль, ми не побачили жодного поступу у реалізації цієї реформи з моменту надання в грудні 2020 року Венеціанською комісією свого висновку з цього приводу.»

Під час відкриття заходу керівник Антикорупційної ініціативи ЄС Аллан Паг Крістенсен зазначив: «Цей день є важливим нагадуванням про те, що архітектура антикорупційних інституцій є крихкою й загрозою може стати одна подія – рішення суду». Пан Крістенсен також наголосив, що якщо інституції хочуть бути сильними та успішними, їм потрібне професійне незалежне керівництво. Так як наразі тривають два процеси відбору керівників для САП та АРМА й невдовзі запуститься конкурс на голову НАБУ, вкрай важливо, щоб відбір відбувся прозоро і відповідно до заслуг. EUACI готова підтримувати та сприяти процесам, які відповідають цим критеріям.

«27 жовтня назавжди увійде в історію як “чорний день” не лише для НАЗК, а і для української державності. Як день, коли громадяни могли втратити можливість контролювати публічну службу. Як день небезпечний з точки зору стійкості та безпеки держави, бо корупція є однією з найбільших внутрішніх загроз», — зазначив Голова НАЗК Олександр Новіков

Голова НАЗК зауважив, що чимало наслідків рішення КСУ вдалося усунути, зокрема завдяки рішенню Ради національної безпеки та оборони 29 жовтня було відновлено доступ до декларацій. Згодом НАЗК надано доступ до  реєстрів органів державної влади, що розблокувало призначення на керівні посади тощо.

Олександр Новіков додав, що хоч рішення КСУ значно послабило антикорупційну систему, сьогодні ці події мають стати мотивацією для подальших дій з посилення антикорупційних заходів у державі, а саме – завершення судової реформи та прийняття Антикорупційної стратегії на 2021-2025 роки.

Директор НАБУ Артем Ситник зазначив: «Виглядає так, що всі ці рішення є частиною одного плану. Його мета – нейтралізація антикорупційної інфраструктури задля захисту політичних еліт. Без політичної волі на боротьбу з корупцією вкрай важко боротися з цим явищем».

Міністр юстиції Денис Малюська зауважив, що потенційні небезпеки від рішень КСУ існують, адже досі немає належних механізмів відповідальності суддів. «Крапку в конституційній кризі може бути поставлено лише після внесення змін до Конституції», – сказав Денис Малюська. 

Голова Комітету Верховної Ради України з питань антикорупційної політики Анастасія Радіна нагадала про законодавство, яке Парламент ухвалив для врегулювання конституційної кризи. «Верховна Рада відновила антикорупційне законодавство й ухвалило всі закони необхідні для того, щоб антикорупційна система працювала, щоб у всіх відповідних органів були їх повноваження та вони користувалися належним рівнем незалежності», – підсумувала Анастасія Радіна. 

Про новації законопроекту щодо конституційної процедури, який сприятиме реформі КСУ, поінформувала народний депутат, постійний представник Верховної Ради України в Конституційному Суді України Ольга Совгиря. 

Запис дискусії можна переглянути за посиланням: https://www.facebook.com/NAZKgov/videos/832670284071822/

Захід організовано за підтримки Антикорупційної ініціативи ЄС, що сприяє подоланню корупції в Україні шляхом посилення спроможності державних інституцій, місцевої влади, громадянського суспільства та розслідувальних ЗМІ з 2017 року.

Якими були наслідки минулорічної конституційної кризи та як уникнути таких подій у майбутньому обговорили представники органів влади і громадськості
Якими були наслідки минулорічної конституційної кризи та як уникнути таких подій у майбутньому обговорили представники органів влади і громадськості
Якими були наслідки минулорічної конституційної кризи та як уникнути таких подій у майбутньому обговорили представники органів влади і громадськості
Якими були наслідки минулорічної конституційної кризи та як уникнути таких подій у майбутньому обговорили представники органів влади і громадськості

Останні новини

07.11.2025
12:09
Україна зміцнює засади прозорості публічних закупівель: результати пʼятого раунду моніторингу Стамбульського плану дій ОЕСР
11:25
Антикорупційна експертиза: результати НАЗК за жовтень 2025 року
06.11.2025
17:45
Запрошуємо громадськість до електронних консультацій щодо проекту наказу НАЗК «Про визнання таким, що втратило чинність, рішення Національного агентства з питань запобігання корупції від 1 лютого 2019 року № 293»
14:06
НАЗК презентувало дорожню карту розвитку інституту викривання на 2026 рік
05.11.2025
15:59
НАЗК представить результати аналізу судової практики притягнення до відповідальності за адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією
15:00
НАЗК нагадує політичним партіям про необхідність подати звіти за III квартал 2025 року
13:55
Звіт Єврокомісії 2025: оцінка прогресу України у сфері запобігання та боротьби з корупцією
11:44
Які декларації підлягають повній перевірці
04.11.2025
15:21
Реєстр прозорості: як зареєструватися та оновлювати інформацію про себе
13:00
НАЗК сприяє впровадженню єдиних підходів до реалізації рекомендацій НАТО у сфері оборонних закупівель
03.11.2025
15:59
Антикорупційна просвіта: НАЗК презентувало Стратегію розвитку доброчесності в освіті на 2026–2030 роки
31.10.2025
13:56
Запрошуємо громадськість до електронних консультацій щодо внесення зміни до Положення про Громадську раду при НАЗК
11:19
Форум доброчесності громад: НАЗК презентувало нові антикорупційні інструменти для прозорого управління ресурсами на місцях
30.10.2025
15:03
Зростання викликів та незмінна чисельність: чому НАЗК потребує посилення інституційної спроможності
29.10.2025
11:45
НАЗК та EUACI розробили універсальну Методологію для оцінки доброчесності комунальних підприємств
28.10.2025
16:57
Як працює розгляд повідомлень про корупцію: чому не кожен сигнал стає основою для подальших перевірок
12:56
НАЗК запрошує взяти участь в анонімному опитуванні щодо найвразливіших напрямів діяльності Агентства та притаманних їм корупційних ризиків
10:16
МВФ та Світовий банк підтримують Україну у зміцненні антикорупційної системи: результати робочого візиту команди НАЗК до США
27.10.2025
11:11
Лобіювання: адміністративна відповідальність за незаконне здійснення та порушення законодавства в цій сфері
24.10.2025
16:40
Україна наблизилась до міжнародних стандартів доброчесності у бізнесі — результат оцінки ОЕСР
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua