
Кабінет Міністрів України ухвалив постанову, яка запускає експериментальний механізм передачі технологій, розроблених у системі Міністерства оборони України, в серійне виробництво. Це рішення відкриває державні розробки для ринку та має збільшити обсяги виробництва перевіреної техніки й розширити номенклатуру озброєнь.
Раніше Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) провело антикорупційну експертизу проєкту цієї постанови для своєчасного виявлення можливих корупціогенних факторів та їх усунення. За результатами здійснення антикорупційної експертизи, фахівці виявили корупціогенні фактори, що могли призвести до зловживань під час укладення Міноборони договорів із виробниками про надання права на використання технологій.
Згідно з розробленим порядком реалізації такого експериментального проєкту зацікавлені виробники можуть направляти до Міноборони повідомлення про зацікавленість на отримання права на використання технологій Міноборони, однак проєктом нормативно-правовго акта зміст та обов’язкові вимоги таких повідомлень не були регламентовані. До того ж, критерії, яким повинні відповідати виробники, були нечіткими. Також проєкт порядку містив правові конструкції оціночного характеру, що зумовлювало ризик суб’єктивного підходу під час прийняття посадовцями Міноборони рішень про укладення договорів з виробниками.
У висновку антикорупційної експертизи НАЗК надало пропозиції для усунення виявлених корупціогенних факторів. Міністерство оборони доопрацювало проєкт постанови спільно з НАЗК та врахувало всі рекомендації.
Відтепер виробники отримують доступ і можливість виготовляти на основі державних технологій озброєння та військову техніку, що підтвердили ефективність у бойових умовах. Доступ надається лише перевіреним виробникам за чіткими критеріями. Технології залишаються у власності держави та застосовуються відповідно до затверджених процедур Міністерства оборони. Виготовлена продукція постачатиметься до Збройних Сил через державні закупівлі.
До того ж доступ до технологій можуть отримати у рамках міжнародної співпраці оборонні відомства країн-партнерів за умови, що вироблені товари будуть поставлені до України як військово-технічна допомога.
Детальніше з висновком антикорупційної експертизи проєкту постанови можна ознайомитися тут.
Нагадаємо, у третьому кварталі 2025 року НАЗК здійснило моніторинг понад 1,3 тис. проєктів нормативно-правових актів (НПА). 45 із них пройшли антикорупційну експертизу, за результатами якої ідентифіковано 116 корупціогенних факторів та надано 147 рекомендацій щодо їх усунення. Більшість з цих рекомендацій була врахована розробниками. Серед проєктів НПА, які були предметом антикорупційної експертизи, значну частку становлять документи у сферах оборони, відновлення, економіки та правопорядку. Зокрема, НАЗК надало рекомендації, які врегулювали процедуру проходження дистанційної ВЛК та мінімізували ризики корупційних зловживань.