
Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) провело антикорупційну експертизу проекту Житлового кодексу України. Розробник – Міністерство розвитку громад та територій України.
У запропонованій редакції проекту Житлового кодексу фахівцями НАЗК було виявлено корупціогенні положення, які можуть сприяти встановленню та поширенню корупційних практик у житловій сфері.
Прийняття проекту Житлового кодексу в актуальній редакції дозволить продовжити корупційну практику, зокрема щодо:
- виділення органами місцевого самоврядування земельних ділянок безкоштовно та на пільгових умовах без проведення земельних торгів обслуговуючим кооперативам зі словосполученням «ЖБК»;
- непрозорого розподілу службового житла серед працівників та зловживань уповноваженими особами своїм службовим становищем;
- лобіювання інтересів окремих фізичних осіб – підприємців або юридичних осіб – суб’єктів підприємницької діяльності з утримання спільного майна багатоквартирного будинку.
Поміж корупціогенних норм, які виявило НАЗК у проекті нового Житлового кодексу, наступні:
1) наділення широкими дискреційними повноваженнями за відсутності визначеного порядку та механізму реалізації дій таких осіб:
- керівників підприємств, установ, організацій, посадовців в державному органі, керівників військової частини щодо прийняття рішень про надання службових житлових приміщень;
- посадовців органів місцевого самоврядування в частині одноособового визначення та призначення тимчасового управителя у багатоквартирному будинку;
- працівників органу з оцінки відповідності та державного органу, що здійснює контроль прийняття рішення про можливість проведення процедури повторної сертифікації та/або відновлення дії сертифіката;
- посадовців органів місцевої влади та самоврядування щодо врегулювання власними актами питань, які мають бути урегульовані актами Уряду;
2) нечітка регламентація повноважень територіальних громад у сприянні забудовникам у новому будівництві житла, що матиме невисоку вартість, а також органів місцевого самоврядування та інших організацій в частині розпорядження житлом у новоспоруджених будинках, переданих забудовниками;
3) відсутність механізмів та способів реалізації органами місцевого самоврядування повноважень щодо погодження проведення реконструкції житла та знесення непридатних для проживання житлових будинків;
4) відсутність чітких положень щодо повноважень територіальних громад у частині сприяння забудовникам у новому будівництві житла, а також неврегульованість визначення «невисокої вартості» житла у новому будівництві;
5) відсутність порядку (механізмів та способів) здійснення державного контролю (нагляду) за дотриманням органами з оцінки відповідності законодавства стосовно сертифікації діяльності з управління багатоквартирними будинками.
Враховуючи викладене, НАЗК рекомендує доопрацювати проект Житлового кодексу з урахуванням рекомендацій. З повним текстом висновку антикорупційної експертизи та рекомендаціями Агентства можна ознайомитися за посиланням: https://bit.ly/3K80xLD

