Про НАЗК
Доброчесність та запобігання корупції
- Про доброчесність та запобігання корупції
- Доброчесність у секторі безпеки та оборони
- Стратегічний аналіз корупційних ризиків
- Антикорупційна експертиза
- Антикорупційні програми
- Уповноважені
- Викривачі корупції
- Перевірки організації роботи
- Реєстр порушників
- Нормативно-правова база
- Стандарти доброчесності
Декларування
Запобігання політичній корупції
Антикорупційна політика
Конфлікт інтересів
Для громадян
Консультації з громадськістю
З 1 вересня 2025 року введено в дію Закон України «Про лобіювання» (Закон), який формує правові засади для розвитку прозорої та відповідальної культури лобіювання, визначає правила впливу на законодавчий процес і забезпечує його підзвітність суспільству.
Відтепер лобіювання можна здійснювати тільки після набуття статусу суб’єкта лобіювання.
Хто може бути лобістом
Відповідно до Закону лобістами в Україні можуть бути (за відсутності обмежень, передбачених Законом):
- фізичні особи;
- юридичні особи, зареєстровані в Україні.
- іноземні юридичні особи, які мають на території України своє представництво відповідно до Закону України «Про зовнішньоекономічну діяльність».
Фізична або юридична особа набуває статусу суб’єкта лобіювання з дня внесення запису про її реєстрацію до Реєстру прозорості (далі – Реєстр). При цьому, такий запис автоматично вноситься у Реєстр після подання засобами Реєстру особою, яка виявила бажання набути відповідного статусу, передбачених Законом відомостей.
Як відбувається реєстрація
Реєстрація суб’єкта лобіювання можлива тільки за наявності кваліфікованого електронного підпису. Зареєструвати юридичну особу – суб’єкта лобіювання може керівник цієї юридичної особи або особа, яка може вчиняти дії від її імені, відомості про яку наявні у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань.
При поданні відомостей до Реєстру прозорості, особа має підтвердити відсутність обставин, які забороняють їй бути суб'єктом лобіювання, актуальність та достовірність, внесених даних та те, що вона ознайомилась з Правилами етичної поведінки суб’єктів лобіювання.
Детальніше з описом функціоналу, що реалізує процес набуття статусу суб’єкта лобіювання можна ознайомитись в Інструкції з реєстрації суб’єкта лобіювання.
Оновлення даних у Реєстрі
У випадку зміни відомостей зазначених суб’єктом лобіювання при реєстрації, він протягом 10 днів зобов’язаний актуалізувати такі відомості з використанням засобів Реєстру. Актуалізація відомостей може бути здійснена не частіше ніж раз на 24 години.
Нагадаємо, Нагадаємо, що 1 вересня 2025 року НАЗК прийняло у промислову експлуатацію ключовий інструмент його реалізації – Реєстр прозорості. Найпопулярнішими сферами лобіювання за перший місяць роботи стали економічний розвиток, правова, фінансова, податкова, митна політики. Що саме може бути предметом лобіювання і які існують винятки для цієї діяльності - читайте тут.