
Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) перевірило стан виконання рекомендацій, запропонованих у листопаді 2024 року для усунення корупційних зловживань у системі медико-соціальної експертизи (МСЕК). Рекомендації викладені у дослідженні «Топ-10 корупційних ризиків медико-соціальної експертизи щодо встановлення інвалідності» (актуалізоване з урахуванням правового режиму воєнного стану), що було надане Кабінету Міністрів України, Міністерству охорони здоров’я України (МОЗ) та профільному комітету Верховної Ради України.
Фахівці НАЗК проаналізували, які зміни у законодавстві та процедурах відбулися за цей період, для чого зібрали інформацію від МОЗ та громадських організацій. Частина ключових антикорупційних заходів вже реалізована.
Так, запроваджено новий порядок встановлення інвалідності, і МСЕК замінили експертні команди з оцінювання повсякденного функціонування людини. Були встановлені чіткі регламентації та перелік функцій цих команд, на їх членів почали поширюватися вимоги та обмеження Закону України «Про запобігання корупції». Запущено електронну систему і значною мірою оцифровано документообіг, реалізовано принцип «екстериторіальності», що дозволяє уникати залежності від конкретного регіону чи установи. Все це значною мірою мінімізує корупційні ризики, пов’язані з підробкою документів чи впливом зацікавлених осіб.
Проте лишається певна кількість рекомендацій, які ще частково не імплементовані та вимагають додаткових нормативних та організаційних кроків. Є потреба у вдосконаленні процедури оцінювання функціонування особи, технічному доопрацюванні цифрових систем, підвищенні їх операційної спроможності, що дозволить забезпечити прозорість у роботі експертних команд та усунути ризики корупційних зловживань.
Недоліки, які НАЗК закликає усунути:
- впровадження Міжнародної класифікації функціонування, обмежень життєдіяльності та здоров'я перебуває на початковій стадії, зберігається поділ на «групи інвалідності», електронну систему не інтегровано повністю;
- залишається ризик штучного затягування строків встановлення інвалідності, оскільки не визначені максимальні строки для проведення додаткових обстежень;
- система міжвідомчої взаємодії та підтримки військових і ветеранів наразі існує лише у базових нормативно-правових актах та потребує реальної інтеграції систем між відомствами;
- залишається невирішеною потреба у повному впровадженні електронного документообігу та контролю за доступом до даних пацієнтів у медичних інформаційних системах;
- впровадження автоматичного формування експертних команд залишається формальним і відповідно існує ризик впливу.
Наявність проблемних питань також підтверджується численними зверненнями громадян на гарячу лінію ГО «Всеукраїнська правозахисна організація «Юридична сотня».
Детальніше зі звітом щодо моніторингу імплементації рекомендацій можна ознайомитись за посиланням.
Довідково. Аналіз імплементації рекомендацій НАЗК провело з урахуванням інформації, наданої МОЗ і громадськими організаціями: аналітичний центр «Інститут законодавчих ідей», «Молодіжна громадська організація «Погляд молоді» та «Всеукраїнська правозахисна організація «Юридична сотня».