Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) у серпні 2025 року завершило 96 повних перевірок декларацій, відібраних за ризик-орієнтованим підходом.
Виявлено порушення у кожній з перевірених у серпні декларації. У 52% з їх числа встановлено ознаки недостовірних відомостей (ознаки ст. 366-2 Кримінального кодексу України (КК України) або ч. 4 ст. 172-6 Кодексу України про адміністративні правопорушення (КУпАП), необґрунтованості активів. Зокрема, в одній декларації встановлено ознаки необґрунтованості активів на понад 3,7 млн грн, у 49 - ознаки недостовірних відомостей на понад 333,3 млн грн.
У серпні 2025 року до компетентних органів скеровано 23 обґрунтованих висновків за ст. 366-2 КК України (недостовірне декларування), 14 - за ознаками ч. 4 ст. 172-6 КУпАП (недостовірне декларування) та один - за ознаками ч. 1 ст. 172-4 КУпАП (порушення обмежень щодо сумісництва).
Також до Спеціалізованої антикорупційної прокуратури (САП) направлено матеріали повної перевірки декларації за 2023 рік, поданої колишнім начальником сектору медичного забезпечення та медико-біологічного захисту Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області для розгляду питання про звернення до суду з позовом про визнання необґрунтованими активів.
ТОП-10 порушень за результатами повних перевірок, завершених у серпні у деклараціях:
- колишнього заступника міністра оборони України, заступника директора дочірнього підприємства державної компанії "Укрспецекспорт" Державного підприємства "Спеціалізована зовнішньоторговельна фірма "Прогрес", за 2022 рік встановлено ознаки недостовірних відомостей на понад 35,7 млн грн. Обґрунтований висновок скеровано до Національної поліції України (НПУ);
- ексначальника управління державної реєстрації Центрально-західного Міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Хмельницький) за 2022 рік встановлено ознаки недостовірних відомостей на понад 19,5 млн грн. НАБУ розпочало кримінальне провадження;
- керівника відділу Бюро економічної безпеки за 2022 рік встановлено ознаки недостовірних відомостей на понад 4 млн грн. Обґрунтований висновок скеровано до Державного бюро розслідувань (ДБР);
- колишнього керівника Регіонального сервісного центру МВС в Рівненській області за 2023 рік встановлено ознаки недостовірних відомостей на понад 3,1 млн грн. ДБР приєднало результати перевірки до матеріалів кримінального провадження;
- колишнього заступника начальника КП «Київський метрополітен» за 2022 та 2023 роки, встановлено ознаки недостовірних відомостей на понад 35,3 млн грн. Обґрунтовані висновки скеровано до НАБУ;
- ексначальника відділу міжнародного співробітництва Центральної виборчої комісії у декларації за 2022 рік встановлено ознаки недостовірних відомостей на понад 2,9 млн грн. НПУ розпочала кримінальне провадження;
- голови позаштатної постійно діючої гарнізонної військово-лікарської комісії, Головного військово-медичного клінічного центру (Центрального клінічного госпіталю) Державної прикордонної служби України за 2023 рік встановлено ознаки недостовірних відомостей на понад 4,5 млн грн. Обґрунтований висновок скеровано до ДБР;
- колишнього начальника відділу соціально-економічного розвитку Адміністрації Холодногірського району Харківської міської ради за 2022 рік встановлено ознаки недостовірних відомостей на понад 15,2 млн грн. Поліція розпочала кримінальне провадження;
- колишнього державного інспектора відділу митного поста “Столичний” Київської митниці за 2023 рік встановлено ознаки недостовірних відомостей на понад 10,4 млн грн. Обґрунтований висновок скеровано до ДБР;
- депутата Хмельницької районної ради за 2022 та 2023 роки, встановлено ознаки недостовірних відомостей сукупно на понад 21 млн грн. ДБР розпочало кримінальні провадження.
У серпні повідомлено про підозру за матеріалами повних перевірок за декларування недостовірної інформації:
- за 2023 рік Бершадському міському голові;
- за 2022 та 2023 роки начальнику відділу бухгалтерського обліку, кадрової та архівної роботи Управління інженерного захисту території міста та розвитку узбережжя Одеської міської ради;
- за 2023 рік депутату Черкаської міської ради.
У серпні скеровано до суду обвинувальний акт у кримінальному провадженні за матеріалами повної перевірки декларації стосовно головного спеціаліста відділу Департаменту ліцензування та дозвільної системи Державної регуляторної служби України за декларування недостовірної інформації у декларації за 2023 рік на понад 4 млн грн.
Рішення судів у серпні:
Центральний районний суд міста Дніпра визнав винним начальника відділу Департаменту освіти та науки Дніпропетровської обласної державної адміністрації у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 172-6 КУпАП (недостовірне декларування), та наклав штраф. Постанова набрала законної сили.
Результати проведених повних перевірок декларацій за 8 місяців 2025 року:
Загалом за вісім місяців 2025 року НАЗК завершило 663 повних перевірки декларацій. У 641 перевіреній декларації встановлено порушення, а у 55% перевірених декларацій встановлено ознаки недостовірних відомостей (ознаки ст. 366-2 КК України або ч. 4 ст. 172-6 КУпАП), незаконного збагачення, необґрунтованості активів, порушень обмежень, визначених Законом України “Про запобігання корупції” (Закон). У 12 деклараціях встановлено ознаки незаконного збагачення на 454,1 млн грн, у 21 - необґрунтованості активів на 94,1 млн грн, у 334 - ознаки декларування недостовірних відомостей на понад 2,6 млрд грн, ознаки конфлікту інтересів — у восьми випадках.
Для порівняння: за результатами завершених за 8 місяців 2021 року повних перевірок декларацій встановлено ознаки декларування недостовірних відомостей, незаконного збагачення, необґрунтованості активів, порушень обмежень, визначених Законом, у 14 % декларацій, з числа перевірених, а за 8 місяців 2024 року - ознаки таких порушень встановлено у 46 % перевірених декларацій.
З початку року за результатом розгляду 165 обґрунтованих висновків НАЗК, органи досудового розслідування розпочали кримінальні провадження. Матеріали ще 34 перевірок долучено до розпочатих раніше кримінальних проваджень.
До суду у цьому році органи досудового розслідування за матеріалами НАЗК скерували 19 обвинувальних актів у вчиненні правопорушення, передбаченого ст. 366-2 КК України. Наразі на розгляді суду перебуває 20 кримінальних проваджень цієї категорії за матеріалами повних перевірок, завершених у 2024-2025 роках, винесено п’ять обвинувальних вироків, чотири з яких набрали законної сили.
Результати проведених повних перевірок свідчать про те, що застосування ризик-орієнтованого підходу до відбору декларацій на повну перевірку позитивно вплинуло на ефективність їх проведення.
Серед усіх завершених з початку року повних перевірок декларацій найбільше встановлено порушень у деклараціях, поданих представниками:
- органів місцевого самоврядування — у 149 деклараціях (з них 111 — подані депутатами місцевих рад, 18 — депутатами обласних рад; одним заступником голови обласної ради, чотирма головами міських рад, двома секретарями міських рад, одним головою районної ради, двома головами селищних рад, одним сільським головою, трьома заступниками міського голови, двома старостами, п’ятьма працівниками апаратів міських рад);
- обласних та районних державних адміністрацій - у п'яти (серед них подані одним головою районної державної адміністрації, одним заступником голови обласної державної адміністрації);
- народними депутатами - у чотирьох;
- судової системи - у 19 (з них суддів - 13);
- Національної поліції — у 27;
- митної та податкової служби - у 14 (деклараціях 7 митників та 7 податківців);
- державної служби з надзвичайних ситуацій - у 9;
- державних підприємств — у 12 (з них три подані керівниками, одна — виконувачем обов’язків керівника та сім — заступниками);
- комунальних підприємств - у 13 (з них шість подані керівниками, одна — виконувачем обов’язків керівника та шістьма — заступниками);
- територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки - у восьми;
- медико-соціальної експертної комісії - у одинадцяти.
Регіональний зріз
Найбільше знайшли своє підтвердження факти декларування недостовірних відомостей посадовцями таких регіонів:
- у 57 з 70 — перевірених декларацій, поданих посадовцями Дніпропетровської області (81%);
- у 11 з 15 — Запорізької області (73%);
- у 24 з 34 — Хмельницької області (71%);
- у 20 з 29 — Київської області (69%);
- у 15 з 22 — Закарпатської області (68%)
- в 13 з 19 — Рівненської області (68%);
- у 7 з 11 — Кіровоградської та Миколаївської областей (по 64%);
- у 19 з 33 — Харківської області (58%);
- у 15 з 29 — Львівської області (по 52%);
- у 16 з 32 - Вінницької області (50%);
- у 10 з 21 — Полтавської області (48%);
- у 23 з 51 — Одеської області (45%);
- у 63 зі 205 — м. Києва (31%).
Важливо: початок повної перевірки не означає, що декларант вчинив корупційне або пов’язане з корупцією правопорушення. Якщо за результатами перевірки встановлено порушення, НАЗК вживає заходів для притягнення особи до відповідальності згідно із законодавством.
За наявності підстав матеріали передаються до органів досудового розслідування, а також до САП для розгляду питання про цивільну конфіскацію необґрунтованих активів.
Перелік осіб, стосовно яких розпочато повні перевірки, а також результати перевірок можна знайти тут.
Що відбувається з декларацією після її подання — читайте тут.