НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання забезпечення підприємств оборонно-промислового комплексу майном для підготовки виробництва озброєння, військової або спеціальної техніки, спорядження чи боєприпасів на умовах фінансового лізингу»

Картка проєкту

 

Розробник проєкту постанови:

Міністерство з питань стратегічних галузей промисловості України

(далі – Мінстратегпром)

Мета проєкту постанови – впровадження особливого механізму фінансового лізингу, спрямованого на забезпечення підприємств оборонно-промислового комплексу майном та обладнанням, необхідним для підготовки виробництва (проведення ремонту, модернізації) озброєння, військової та спеціальної техніки, спорядження і боєприпасів, створеним в результаті виконання заходів оборонного призначення за державними контрактами

Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України

Резюме антикорупційної експертизи

 

За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання забезпечення підприємств оборонно-промислового комплексу майном для підготовки виробництва озброєння, військової або спеціальної техніки, спорядження чи боєприпасів на умовах фінансового лізингу» (далі – проєкт постанови), Національне агентство виявило корупціогенний фактор, а саме – запровадження непрозорої процедури обрання підприємств оборонно-промислового комплексу (далі – підприємства ОПК), з якими може бути укладений договір фінансового лізингу.

 

Опис виявленого корупціогенного фактора

Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності фізичних (юридичних) осіб у будь-якій сфері правового регулювання

Проєктом постанови пропонується, зокрема, затвердити Порядок забезпечення підприємств оборонно-промислового комплексу майном для підготовки виробництва  озброєння, військової або спеціальної техніки, спорядження чи боєприпасів на умовах фінансового лізингу (далі – проєкт Порядку).

Відповідно до п. 1 проєкту Порядку цей Порядок визначає механізм забезпечення підприємств ОПК майном, необхідним для підготовки виробництва (проведення модернізації) озброєння, військової або спеціальної техніки, спорядження чи боєприпасів, на умовах фінансового лізингу.

Так, у п. 2 проєкту Порядку передбачається, що договір фінансового лізингу – це державний контракт (договір) на виконання заходів (робіт) оборонного призначення та передачу майна на умовах фінансового лізингу, укладений у письмовій формі лізингодавцем від імені держави з лізингоодержувачем відповідно до затверджених трирічних планів та/або переліків та обсягів закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення, інших товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони, а також використовуватимуться для забезпечення виконання заходів, визначених державними програмами (державними цільовими програмами реформування  та розвитку оборонно-промислового комплексу, розвитку ракетного озброєння, створення системи протиракетної оборони).

У п. 5 проєкту Порядку зазначено, що з метою забезпечення підприємств ОПК майном на умовах фінансового лізингу Мінстратегпром, серед іншого, погоджує, шляхом повідомлення служби державного замовника, підприємства ОПК, з якими може бути укладено договір фінансового лізингу за результатами проведеного відбору.

При цьому згідно з п. 6 проєкту Порядку відбір підприємств ОПК здійснюється за такими основними критеріями, як наявність у підприємства ОПК обґрунтованої цільової потреби в отриманні майна у фінансовий лізинг для підготовки та розвитку виробництва озброєння, військової або спеціальної техніки, спорядження чи боєприпасів.

Проте проєкт Порядку не містить інформації щодо суб’єкта, уповноваженого здійснювати відбір підприємств ОПК, форми повідомлення про потребу у фінансовому лізингу, механізму доведення «обґрунтованої цільової потреби», а також безпосередньо процедури відбору підприємств ОПК та вичерпних критеріїв для їх обрання.

Надалі, відповідно до п. 7 проєкту Порядку, служба державного замовника на підставі інформації та погодження від Мінстратегпрому проводить закриті закупівлі відповідно до законодавства про оборонні закупівлі та укладає договір про фінансовий лізинг або приймає рішення про відмову в його укладенні.

Тобто у проєкті Порядку пропонується встановити, що закриті закупівлі будуть проводиться для відібраних підприємств ОПК, що за відсутності відкритої та прозорої процедури обрання вищевказаних учасників закритих закупівель та органу, уповноваженого на таке обрання, збільшує корупційні ризики у сфері здійснення оборонних закупівель шляхом встановлення можливостей для упередженого вибору підприємств ОПК з подальшим наданням можливостей для здійснення закритих закупівель, що, своєю чергою, може мати наслідком прийняття економічно невигідних умов контрактів.

Рекомендація НАЗК:

у запропонованій проєктом Порядку процедурі відбору підприємств ОПК, з якими може бути укладено договір фінансового лізингу, встановити:

  • суб’єкта, уповноваженого здійснювати відбір підприємств ОПК;
  • механізм відбору підприємств ОПК з вичерпними та чіткими критеріями для їх обрання;
  • механізм доведення «обґрунтованої цільової потреби» та форму такого повідомлення.

Висновок:

проєкт постанови містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання з урахуванням наданої рекомендації.

 

Голова Національного агентства

з питань запобігання корупції                                                                                                                        Віктор ПАВЛУЩИК

 

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua