
Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) провело глибинний аналіз пропозицій та побажань декларантів для покращення процесу подання декларацій. Чергове опитування щодо зручності, зрозумілості та якості роботи Реєстру декларацій (далі – Реєстр), Бази знань та інших послуг НАЗК було проведено в березні цього року.
Фахівці НАЗК опрацювали та систематизували декілька тисяч відповідей, у тому числі на відкриті питання, із пропозиціями покращення роботи сервісів НАЗК.
Найбільший запит суб’єктів декларування стосується розширення функціоналу автозаповнення декларацій. Значна частина декларантів очікує також на вдосконалення інтерфейсу Реєстру та підказок до полів декларації, спрощення роз’яснень НАЗК.
Частину цих побажань НАЗК планує реалізувати вже до початку нової кампанії декларування, яка розпочнеться з 1 січня наступного року.
Загалом за результатами аналізу зворотного зв’язку декларантів НАЗК отримало такі дані.
Задоволеність Реєстром декларацій
Реєстр декларацій у 2025 році демонструє високий рівень довіри з боку користувачів. Так, на 17% збільшилась кількість тих, хто поставив Реєстру максимальну оцінку задоволеності (у порівнянні з 2023 роком). Загалом 50% опитаних оцінили взаємодію з Реєстром декларацій за найвищою оцінкою.
Одними з ключових поштовхів для цього стало впровадження Агентством функцій, на які користувачі давно чекали – “Автозаповнення” та “Дані для декларації”.
Швидкість подання декларацій
У 2025 році 71% респондентів заповнили декларацію швидше, ніж за декілька годин. Цей показник незначно зріс порівняно з минулими роками (у 2024 році – 70%, у 2023 – 64%).
Технічні помилки
Більшість з опитаних у 2025 році не стикалися з технічними помилками взагалі. Частка таких декларантів зросла з 39,3% у 2023 році до 63,7% у 2025-му.
Загалом, динаміка показників може свідчити про зменшення кількості технічних збоїв у Реєстрі, а також зростання обізнаності посадовців про правила декларування, що мінімізує логічні помилки через дії користувача.
Серед найчастіших технічних проблем, з якими стикалися користувачі, – зміна електронної пошти декларантів, втрата пароля чи зміна кваліфікованого електронного підпису (КЕП).
Розділи декларації, які незрозумілі та складні для заповнення, за оцінкою декларантів
59% респондентів вказали, що труднощів та питань при заповненні декларації не виникало. Кількість таких декларантів зросла на 19% порівняно з 2023 роком.
Лідером серед складних для заповнення розділів в минулому році став розділ 11 декларації “Доходи, в тому числі подарунки”. Також складним називали розділ 12.1 “Банківські рахунки”, попри те, що з 2023 року зазначати номери кожного банківського рахунку у цьому розділі не потрібно.
Корисність ключових сервісів НАЗК
У 2023 – 2025 роках більшість опитаних декларантів позитивно оцінюють корисність ключових сервісів НАЗК у процесі заповнення декларацій.
Найвищі показники стабільно демонструють підказки в самій декларації (в інтерфейсі Реєстру) (91% у 2024-2025 роках) та База знань НАЗК (70% – 74% протягом трьох років).
Також слід відзначити функцію “Дані для декларації”, задоволеність якою зросла до 73% у 2025 році. Функція "Автозаповнення”, яка з’явилася у 2025 році, стала корисною для 49% опитаних. Незначну позитивну тенденцію показали також Контакт-центр НАЗК та навчальна платформа Study.NAZK.
Довідково:
Джерелом даних для дослідження стало опитування користувачів Реєстру декларацій, яке проводило НАЗК протягом останніх років. Лист з анкетою та проханням пройти опитування надходив усім суб’єктам декларування, які успішно подали будь-який документ до Реєстру. Для аналізу було відібрано понад 3,3 тис. анкет користувачів, які подали щорічну декларацію з 1 по 31 березня – найбільш активний період подання декларацій.
Також опрацьовано майже 2,9 тис. оцінок з пропозиціями для роз’яснень, які надійшли через функціонал зворотного зв’язку в Базі знань НАЗК.