НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до порядків, затверджених постановами Кабінету Міністрів України від 29 серпня 2012 р. № 802 і від 8 березня 2024 р. № 274»

Картка проєкту

Розробник проєкту постанови:

Міністерство економіки України

Метою проєкту постанови є внесення змін до Порядку перетворення державного унітарного комерційного підприємства в акціонерне товариство, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.08.2012 № 802, Порядку перетворення державного унітарного комерційного підприємства в товариство з обмеженою відповідальністю, 100 відсотків часток у статутному капіталі якого належать державі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.03.2024 № 274

Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до порядків, затверджених постановами Кабінету Міністрів України від 29 серпня 2012 р. № 802 і від 8 березня 2024 р. № 274» (далі – проєкт постанови) Національне агентство ідентифікувало корупціогенний фактор, а саме встановлення, з порушенням принципу юридичної визначеності, процедури призначення членів наглядової ради акціонерного товариства / товариства, що допускає можливості для вчинення корупційних правопорушень суб’єктом їхнього призначення.

Опис виявленого корупціогенного фактора

Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності юридичних та фізичних осіб у будь-якій сфері правового регулювання

Проєктом постанови пропонується внести зміни до Порядку перетворення державного унітарного комерційного підприємства в акціонерне товариство, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 серпня 2012 р. № 802 (далі – проєкт Змін до Порядку № 802) і Порядку перетворення державного унітарного комерційного підприємства в товариство з обмеженою відповідальністю, 100 відсотків часток у статутному капіталі якого належать державі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 8 березня 2024 р. № 274 (далі – проєкт Змін до Порядку № 274).

Так, пп. 4 п. 1 проєкту Змін до Порядку № 802 та пп. 7 п. 2 проєкту Змін до Порядку № 274 відповідно, пропонується передбачити, що члени наглядової ради підприємства, яких було призначено за результатами конкурсного відбору, проведеного в установленому законодавством порядку, можуть призначатися на відповідні посади акціонерного товариства / товариства (правонаступника підприємства) без проведення нового відбору до кінця строку, на який їх було призначено за результатами конкурсного відбору.

Проте нормами абз. 3 ч. 2 ст. 112 Закону України «Про управління об’єктами державної власності» визначено, що кандидати на посаду члена наглядової ради державного унітарного підприємства добираються та призначаються в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. Добір кандидатів на посаду члена наглядової ради здійснюється з дотриманням принципів колективної придатності, різноманітності складу, рівності вимог, професійності, відкритості і прозорості та розпочинається не пізніше ніж за три місяці до закінчення строку повноважень відповідного члена наглядової ради (якщо у зазначений строк не прийнято рішення про продовження строку його повноважень) або не пізніше 10 днів з дня дострокового припинення повноважень.

Також кваліфікаційні вимоги до члена наглядової ради державного унітарного підприємства, господарського товариства, у статутному капіталі якого більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі, затверджує Кабінет Міністрів України.

Крім того, призначення членів наглядової ради без проведення відбору з одночасним використанням у положеннях проєкту Змін до Порядку № 802 та до Порядку № 274 словосполучення «можуть призначатися» наділяє суб’єктів призначення дискреційними повноваженнями на власний розсуд обирати осіб для призначення на посади членів наглядової ради акціонерного товариства / товариства (правонаступника підприємства), що створює умови для упередженості під час прийняття рішень та як наслідок, сприяє створенню умов для зловживань.

Рекомендації НАЗК:

абз. 2 пп. 4 п. 1 проєкту Змін до Порядку № 802 виключити;

пп. 7 п. 2 проєкту Змін до Порядку № 274 виключити.

 

Висновок: проєкт постанови містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.

  

Голова Національного агентства з питань запобігання корупції                                                                                                                            Віктор ПАВЛУЩИК

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua