НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про реалізацію експериментального проєкту щодо функціонування в Державній податковій службі України єдиного уповноваженого підрозділу з питань запобігання корупції»

Картка проєкту

Розробник проєкту постанови:

Державна податкова служба України

Метою проєкту постанови є забезпечення гарантій незалежності уповноважених підрозділів з питань запобігання та виявлення корупції територіальних органів Державної податкової служби України (далі - ДПС) шляхом консолідації всього антикорупційного персоналу податкових органів в апараті ДПС під керівництвом Голови ДПС

Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України

Резюме антикорупційної експертизи

Проєкт постанови Кабінету Міністрів України «Про реалізацію експериментального проєкту щодо функціонування в Державній податковій службі України єдиного уповноваженого підрозділу з питань запобігання та виявлення корупції» (далі – проєкт постанови) розроблено на виконання пункту 4.2.4 (а) «Перегляд організаційної структури ДПС» розділу 4.2.4 «Організаційні та кадрові заходи ДПС» Національної стратегії доходів до 2030 року, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 27.12.2023 № 1218-р, зокрема щодо забезпечення гарантій незалежності уповноважених підрозділів з питань запобігання та виявлення корупції, впровадження ефективної системи відомчого контролю стану організації роботи структурних підрозділів ДПС та територіальних органів, а також забезпечення регіональної консолідації окремих структурних підрозділів територіальних органів та консолідації міжрегіональних управлінь ДПС по роботі з великими платниками податків в єдину організаційну структуру.

Національне агентство як державний орган, що забезпечує формування та реалізує державну антикорупційну програму, підтримує ініціативи, спрямовані на удосконалення роботи уповноважених підрозділів з питань запобігання та виявлення корупції, зокрема в частині забезпечення гарантій їх незалежності.

Реалізація основних завдань уповноважених підрозділів (уповноваженої особи), які визначено у ч. 6 ст. 13-1 Закону України «Про запобігання корупції» (далі – Закон), потребує безпосередньої взаємодії з керівником організації.

Так, згідно з нормами ч. 3 ст. 13-1 Закону керівник уповноваженого підрозділу (уповноважена особа) підзвітний і підконтрольний керівнику відповідного державного органу або органу місцевого самоврядування. Керівник відповідного державного органу або органу місцевого самоврядування забезпечує гарантії незалежності уповноваженого підрозділу (уповноваженої особи) від впливу чи втручання у його роботу.

Однак на практиці часто порушуються вимоги щодо прямого управлінського зв’язку між керівником інституції та уповноваженою особою, що підтверджується даними Аналітичного дослідження поточного стану та перспектив розвитку інституту антикорупційних уповноважених, проведеного Національним агентством у 2023 році.

Відповідно до результатів аналітичного дослідження у відповідних органах спостерігається наявність проміжної управлінської ланки між уповноваженими особами та керівником інституції, що створює ризик блокування ініціатив антикорупційного уповноваженого та можливості ефективного виконання покладених на нього обов’язків.

Одним із варіантів вирішення виявленої проблеми є забезпечення підпорядкованості уповноваженої особи виключно керівнику органу, до сфери управління якого належить організація.

З огляду на це створення єдиного уповноваженого підрозділу з питань запобігання та виявлення корупції, повноваження якого поширюються на апарат і територіальні органи ДПС, узгоджується із загальною концепцією формування та реалізації відомчої антикорупційної політики, відповідальний за яку виключно керівник організації.

Поряд з тим за результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Національне агентство ідентифікувало корупціогенні фактори, які можуть ускладнити реалізацію запропонованого механізму роботи антикорупційної інфраструктури, з огляду на необхідність узгодження окремих його положень з нормами Закону, забезпечивши дотримання основоположних засад діяльності уповноваженого підрозділу (уповноваженої особи) у відповідних органах.

 

Опис виявлених корупціогенних факторів

І. Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення

Проєктом постанови пропонується затвердити Порядок реалізації експериментального проєкту щодо функціонування в Державній податковій службі України єдиного уповноваженого підрозділу з питань запобігання та виявлення корупції (далі – проєкт Порядку), який визначатиме механізм реалізації експериментального проєкту щодо функціонування в ДПС єдиного уповноваженого підрозділу з питань запобігання та виявлення корупції, повноваження якого поширюються на апарат і територіальні органи ДПС.

У п. 7 проєкту Порядку пропонується встановити, що єдиний уповноважений підрозділ діє відповідно до Закону, Типового положення і розпорядчих документів ДПС з урахуванням особливостей, визначених цим Порядком.

Зазначене положення є нечітким та допускає непрозору дискрецію керівника ДПС у питанні регулювання діяльності відповідного підрозділу.

Рекомендації НАЗК:

у п. 7 проєкту Порядку:

- слово «Закону» замінити словами та знаками «Закону України «Про запобігання корупції»;

- виключити відсильне посилання на розпорядчі документи ДПС або передбачити інформування Національного агентства про прийняття відповідних розпорядчих документів з необхідністю надання їх копій для відповідного опрацювання.

 

ІІ. Необґрунтоване звуження змісту чи обсягу існуючих повноважень спеціально уповноважених суб’єктів у сфері протидії корупції

       2.1. В абз. 4 п. 8 проєкту Порядку запропоновано встановити, що Голова ДПС забезпечує, серед іншого, призначення та звільнення працівників єдиного уповноваженого підрозділу у встановленому порядку відповідно до чинного законодавства про державну службу та законодавства про працю.

Однак згідно з нормами абз. 1 ч. 4 ст. 13-1 Закону керівник уповноваженого підрозділу (уповноважена особа) державного органу, юрисдикція якого поширюється на всю територію України, може бути звільнений за ініціативою керівника, за умови надання згоди Національним агентством.

Згода Національного агентства надається з метою з’ясування обставин, передбачених частинами першою і третьою статті 53-4 Закону, в частині захисту трудових прав викривача.

Як наслідок, застосування у проєкті постанови узагальненого поняття «працівники» містить ризик звільнення керівника уповноваженого підрозділу (уповноваженої особи) державного органу, юрисдикція якого поширюється на всю територію України, з порушенням норм Закону та може унеможливити реалізацію окремих повноважень Національним агентством.

Рекомендація НАЗК:

п. 8 проєкту Порядку доповнити абзацом, відповідно до якого керівник уповноваженого підрозділу (уповноважена особа) державного органу, юрисдикція якого поширюється на всю територію України, може бути звільнений з обов’язковим дотриманням вимог абз. 1 ч. 4 ст. 13-1 Закону.

 

       2.2. Положеннями п. 6 проєкту Порядку пропонується встановити, що Національне агентство сприяє реалізації експериментального проєкту в межах, визначених законодавством, шляхом забезпечення контролю за виконанням завдань та функцій єдиним уповноваженим підрозділом, передбачених Типовим положенням про уповноважений підрозділ (уповноважену особу) з питань запобігання та виявлення корупції, затвердженим наказом Національного агентства від 27.05.2021 № 277/21, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 14.07.2021 за № 914/36536 (далі – Типове положення).

Відповідно до норм п. 11 ч. 1 ст. 11 Закону до повноважень Національного агентства належать, серед іншого, координація в межах компетенції, методичне забезпечення та здійснення аналізу ефективності діяльності уповноважених підрозділів (уповноважених осіб) з питань запобігання та виявлення корупції.

Відтак п. 6 проєкту Порядку потребує узгодження з нормами п. 11 ч. 1 ст. 11 Закону.

Рекомендації НАЗК:

п. 6 проєкту Порядку привести у відповідність до норм п. 11 ч. 1 ст. 11 Закону;

визначити у п. 4 проєкту Порядку координатором цього експериментального проєкту, у тому числі, Національне агентство в межах повноважень.

 

       2.3. У п. 9 проєкту Порядку пропонується передбачити, що працівники єдиного уповноваженого підрозділу, до посадових обов’язків яких належить здійснення заходів з питань запобігання та виявлення корупції і контроль за дотриманням вимог антикорупційного законодавства у територіальних органах ДПС, виконують свої функції за місцем розташування таких територіальних підрозділів ДПС.

Разом з тим у ч. 6 ст. 131 Закону  та п. 1 розділу ІІ Типового положення визначено основні завдання та функції уповноважених підрозділів (уповноваженої особи), обсяг яких є значно ширшим, ніж запропоновано у п. 9 проєкту Порядку.

Таким чином, положення п. 9 проєкту Порядку не дає чіткого розмежування повноважень між працівниками єдиного уповноваженого підрозділу, що виконуватимуть свої функції в центральному апараті ДПС і за місцем розташування територіальних підрозділів ДПС.

Вищезазначене може призвести до необґрунтованого звуження обсягу законодавчо визначених повноважень єдиного уповноваженого підрозділу.

Рекомендація НАЗК:

п. 9 проєкту Порядку доопрацювати в частині визначення вичерпного обсягу повноважень єдиного уповноваженого підрозділу відповідно до місця виконання його посадовими особами покладених на них функцій.

 

       2.4. Положеннями пп. 10 та 11 проєкту Порядку передбачається встановити, що мінімальна штатна чисельність єдиного уповноваженого підрозділу визначається згідно з обов’язковими вимогами до мінімальної штатної чисельності уповноваженого підрозділу з питань запобігання та виявлення корупції в державних органах, встановленими Національним агентством з урахуванням кількості співробітників апарату та територіальних органів, на які поширюються його повноваження.

Мінімальна штатна чисельність працівників єдиного уповноваженого підрозділу, до повноважень яких належить здійснення заходів із запобігання та виявлення корупції і контролю за дотриманням вимог антикорупційного законодавства у відповідних територіальних органах ДПС, визначається згідно з обов’язковими вимогами до мінімальної штатної чисельності уповноваженого підрозділу з питань запобігання та виявлення корупції в державних органах, встановленими Національним агентством з урахуванням штатної чисельності таких територіальних органів.

Слід зазначити, що функціонування інституту уповноважених підрозділів (уповноважених осіб) з питань запобігання та виявлення корупції запроваджене Законом з метою системної протидії корупції на всіх рівнях управління.

Уповноважені підрозділи (уповноважені особи) є первинною ланкою антикорупційної інфраструктури, які покликані допомагати керівникам, іншим працівникам державних органів не допускати порушень вимог Закону.

Як наслідок, забезпечення належної організаційної та функціональної спроможності уповноваженого підрозділу (уповноваженої особи) є запорукою налагодження ефективної системи запобігання і виявлення корупції в державних органах.

Отже, визначення штатної чисельності підрозділів ДПС, відповідно до
пп. 10 та 11 проєкту Порядку, повинно забезпечувати належну інституційну спроможність відповідних уповноважених підрозділів та якісне виконання ними завдань і функцій, визначених Законом та Типовим положенням.

Рекомендація НАЗК:

Голові ДПС сприяти належному виконанню завдань та функцій уповноваженим підрозділом ДПС при практичній реалізації пп. 10 та 11 проєкту Порядку, не обмежуючись обов’язковими вимогами до мінімальної штатної чисельності уповноваженого підрозділу з питань запобігання та виявлення корупції в державних органах, встановленими Національним агентством.

 

Висновок:

проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.

 

Голова Національного агентства

з питань запобігання корупції                                                                                                                                                                                        Віктор ПАВЛУЩИК

 

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua