Картка проєкту
Розробник проєкту постанови: Міністерство освіти і науки України (МОН) | Мета проєкту постанови – удосконалення процедури проведення конкурсного відбору та фінансування проєктів за напрямами грантової підтримки Національного фонду досліджень України | Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Національне агентство ідентифікувало корупціогенні фактори, а саме: наділення комісії конкурсу та наукової ради Національного фонду досліджень України (далі – наукова рада Фонду) дискреційними повноваженнями щодо прийняття рішення про зняття заявки на одержання грантової підтримки з розгляду та рішення про припинення надання грантової допомоги; створення умов для суб’єктивного та упередженого прийняття рішень, що стосуються розгляду заявок на одержання грантової допомоги.Опис виявлених корупціогенних факторів
І. Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення 1. Проєктом постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо Національного фонду досліджень України» (далі – проєкт постанови) пропонується внести зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2019 року № 1170 «Про затвердження Порядку конкурсного відбору та фінансування Національним фондом досліджень проектів з виконання наукових досліджень і розробок», зокрема викласти в новій редакції Порядок конкурсного відбору та фінансування проектів Національним фондом досліджень України (далі – проєкт Порядку). У п. 19 проєкту Порядку визначено, що комісія конкурсу здійснює попередній розгляд заявок на одержання грантової підтримки на відповідність умовам конкурсу, зокрема критеріям, за якими здійснюється відбір проєктів, визначеним науковою радою Фонду, зазначення у поданих учасником конкурсу документах недостовірних відомостей, що можуть суттєво впливати на належне проведення конкурсного відбору. Згідно з абз. 4 п. 19 проєкту Порядку зазначення у поданих учасником конкурсу документах недостовірних відомостей, що можуть суттєво впливати на належне проведення конкурсного відбору, є, серед інших, підставою для зняття заявки на одержання грантової підтримки з розгляду. Разом з тим у абз. 5 п. 19 проєкту Порядку визначено, що зазначена обставина є підставою для зняття заявки на одержання грантової підтримки з розгляду протягом усього строку конкурсного відбору. Водночас у проєкті Порядку відсутні положення, що визначають поняття «недостовірні відомості, що можуть суттєво впливати на належне проведення конкурсного відбору» або їх перелік, та спосіб підтвердження суттєвого впливу недостовірних відомостей на належне проведення конкурсного відбору. Пропонована редакція положень п. 19 проєкту Порядку наділяє комісію конкурсу широкими дискреційними повноваженнями, створює умови для корупційних зловживань та суб’єктивного прийняття рішень щодо зняття заявки на одержання грантової підтримки з розгляду. Рекомендація НАЗК: у п. 19 проєкту Порядку слова «що можуть суттєво впливати на належне проведення конкурсного відбору» виключити або навести відповідне визначення та чіткий перелік недостовірних відомостей, що можуть суттєво впливати на належне проведення конкурсного відбору . 2. Згідно з абз. 1 п. 35 проєкту Порядку грантоотримувач після завершення кожного проміжного етапу реалізації проекту подає науковій раді Фонду звіт про проміжні результати реалізації проєкту та фінансовий звіт про використання бюджетних коштів, які є передумовою для прийняття рішення про продовження або припинення надання грантової підтримки проєкту. В абз. 3 п. 35 проєкту Порядку визначено, що підставою для припинення надання грантової підтримки може бути обґрунтоване рішення щодо нецільового або неефективного використання коштів грантоотримувачем та/або неналежного виконання договору про надання грантової підтримки, зокрема календарного плану виконання проекту. Таким чином, використання оціночних понять «може бути» та «зокрема» наділяє наукову раду Фонду дискреційними повноваженнями та дає змогу застосовувати суб’єктивні підходи при прийнятті рішення про припинення надання грантової підтримки. Рекомендація НАЗК: доопрацювати абз. 2 п. 22 та абз. 3 п. 35 проєкту Порядку шляхом визначення вичерпного переліку підстав для припинення надання грантової допомоги. ІІ. Ускладнення реалізації передбачених законодавством заходів із запобігання чи протидії корупції 1. В абз. 3 п.7 чинної редакції Порядку конкурсного відбору та фінансування проектів Національним фондом досліджень України визначено, що не мають права бути науковим керівником та виконавцем проекту, інформація про яких міститься у заявці, що подається для участі у конкурсі, голова Фонду, члени наукової та наглядової рад Фонду, члени комісії конкурсу та працівники дирекції Фонду. Запропонована редакція проєкту Порядку, на відміну від чинної редакції, не врегульовує питання встановлення обмеження для голови Фонду, членів комісії конкурсу та працівників дирекції Фонду бути науковим керівником та виконавцем проєкту, інформація про яких міститься в заявці на одержання грантової підтримки, що подається для участі в конкурсі, що, своєю чергою, не узгоджується з основними принципами організації та проведення конкурсного відбору проектів за напрямами грантової підтримки Фонду, визначеними у п. 2 проєкту Порядку. Запропонована редакція положень проєкту Порядку у поєднанні з повноваженнями, якими наділяються зазначені особи, створює умови для корупційних зловживань та лобіювання особистих інтересів. Крім того, у проєкті Порядку відсутні положення, що врегульовують питання дотримання членами комісії конкурсу обмежень щодо конфлікту інтересів. Рекомендації НАЗК: у проєкті Порядку передбачити положення щодо: - обмеження для голови Фонду, членів комісії конкурсу та працівників дирекції Фонду бути науковим керівником та виконавцем проєкту, інформація про яких міститься в заявці на одержання грантової підтримки, що подається для участі в конкурсі; - обов’язкового повідомлення членами комісії конкурсу про наявність конфлікту інтересів та відсторонення члена комісії конкурсу від розгляду заявок на одержання грантової підтримки за наявності у нього потенційного, реального конфлікту інтересів.Висновок:
проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій. Голова Національного агентства з питань запобігання корупції Олександр НОВІКОВ