Картка проєкту
Розробник проєкту постанови: Державна податкова служба України (ДПС) | Мета проєкту постанови – підвищення ефективності превентивного реагування на ризики порушення податкового законодавства з податку на додану вартість платниками податків та запровадження додаткового спрощеного автоматизованого механізму підтвердження реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – Реєстр), реєстрацію яких зупинено, та забезпечення права платників податку на додану вартість на адміністративне оскарження рішення про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість і рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку | Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Національне агентство ідентифікувало корупціогенні фактори, які пов’язані з наявністю положень, що сприяють встановленню непрозорих умов прийняття рішень комісіями з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь ДПС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі – комісії регіонального рівня), що призведе до порушення принципу індивідуальної відповідальності платника податків, а також ускладнить право платників податків на оскарження рішень, прийнятих відповідними комісіями.Опис виявлених корупціогенних факторів
1. Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення 1.1. У п. 2 проєкту постанови пропонується внести зміни до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та Порядку розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість, про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (далі – проєкт Порядку зупинення реєстрації ПН/РК та Постанова № 1165 відповідно). Змінами до п. 6 проєкту Порядку зупинення реєстрації ПН/РК пропонується встановити, що «у разі відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 додатка 1 у відповідних полях рішення зазначається детальна інформація, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТ ЗЕД/ДКПП/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку». Необхідність визначення інформації щодо платника податку, задіяного в ризиковій операції, є недоведеною, як наслідок – запропоновані правові норми можуть ставити у залежність платника податків від дотримання податкової дисципліни його контрагентами. До того ж порушення постачальником товару (робіт, послуг) у ланцюгу постачання вимог податкового законодавства чи правил ведення господарської діяльності не може бути підставою для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі. Тобто запропонований підхід не узгоджується із загальними принципами належної обачності та індивідуальної юридичної відповідальності платника податків при здійсненні господарських операцій та їх наслідків. Принцип індивідуальної відповідальності платника податків також доктринально закріплений у судовій практиці Європейського суду з прав людини (ЄСПЛ)[1]. Рішенням ЄСПЛ у справі «Інтерсплав проти України» визначено, що платник податків не може відповідати за зловживання свого контрагента за відсутності будь-яких ознак, які б вказували на те, що такий платник був безпосередньо залучений до таких зловживань. Отже, виходячи з принципу індивідуального застосування відповідальності за порушення правил оподаткування, негативні наслідки, зокрема у вигляді зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, можуть бути застосовані саме до платника податків та стосуватися виключно його порядку ведення господарської діяльності. Рекомендації НАЗК: у змінах до п. 6 проєкту Порядку зупинення реєстрації ПН/РК слова «податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку» виключити; передбачити зміни до Постанови № 1165, якими гарантувати дотримання принципу індивідуальної відповідальності платника податків, виключивши право контролюючого органу та/або комісій регіонального рівня брати до уваги інформацію про платника податку, задіяного в ризиковій операції. 1.2. Змінами до абз. 13 п. 6 проєкту Порядку зупинення реєстрації ПН/РК передбачено, що «платник податку, для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, може подати серед інших такі документи:». Так згідно з нормами чинного п. 10 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Постановою № 1165 (далі – Порядок зупинення реєстрації ПН/РК), у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У п. 11 Порядку зупинення реєстрації ПН/РК встановлено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації. Тобто у разі зупинення реєстрації податкової накладної контролюючий орган має витребувати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов’язаних з легальністю діяльності відповідного суб’єкта господарювання. Однак запропоновані зміни до абз 13 п. 6 проєкту Порядку зупинення реєстрації ПН/РК ускладнюють правозастосовну практику відповідних положень та дають змогу контролюючому органу, за результатом застосування невичерпного поняття «серед інших», не конкретизувати переліку документів, які необхідно надати суб’єкту господарювання. Зазначене призведе до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких документів на власний розсуд. До того ж відповідно до п. 9 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520 (далі – Порядок № 520), письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. У п. 3 Порядку № 520 визначено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Податкового кодексу України. Згідно з нормами п. 10 Порядку № 520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:- ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;
- та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.