Картка проєкту
Ініціатор(и) проєкту акта:
Мінекономіки |
Мета проєкту акта – затвердити Порядок користування надрами на підставі спеціального дозволу на геологічне вивчення бурштиноносних надр, у тому числі дослідно-промислової розробки родовищ з подальшим видобуванням бурштину (промисловою розробкою родовищ), на ділянках бурштиноносних надр, що розміщені на порушених земельних ділянках, з метою належного виконання вимог ст. 51 Кодексу України про надра |
Проєкт постанови проходить процедуру погодження із заінтересованими органами |
Резюме антикорупційної експертизи
Національне агентство ідентифікувало корупціогенні фактори, що унеможливлюють прийняття проєкту у запропонованій редакції, зокрема:
1) у проєкті Порядку в цілому не врегульовано механізму користування надрами на ділянках бурштиноносних надр, що розміщені на порушених земельних ділянках;
2) положення проєкту Порядку не відповідають вимогам ч. 3 ст. 51 Кодексу України про надра в частині переліку документів, відповідно до яких має здійснюватися розробка родовища бурштину, у тому числі дослідно-промислова розробка родовища з подальшим видобуванням бурштину;
3) відсутні законодавчо визначені повноваження Мінстратегпрому на затвердження інструкції, яка встановлюватиме зміст та склад типового проєкту.
Опис виявлених корупціогенних факторів
- Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності юридичних та фізичних осіб у будь-якій сфері правового регулювання
Відповідно до ч. 3 ст. 51 Кодексу України про надра (далі – Кодекс)
користування надрами на підставі спеціального дозволу на геологічне вивчення бурштиноносних надр, у тому числі дослідно-промислову розробку родовищ з подальшим видобуванням бурштину (промисловою розробкою родовищ), на ділянках бурштиноносних надр, що розміщені на порушених земельних ділянках,
здійснюється на підставі типових проєктів та/або технологічних схем
у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
На виконання вищевказаних норм Кодексу пропонується затвердити проєкт Порядку.
Однак, у проєкті Порядку не викладено весь механізм користування надрами на ділянках бурштиноносних надр, що розміщені на порушених земельних ділянках.
Проєктом Порядку лише пропонується визначити документи відповідно до яких має здійснюватися користування бурштиноносними надрами, механізм їх розробки та прийняття. При цьому ці положення проєкту Порядку викликають зауваження, які викладені у п. 2 цього висновку.
Проте у проєкті Порядку:
не визначено процедури розроблення/затвердження типових проєктів або технологічних схем виконання робіт на ділянках бурштиноносних надр;
не врегульований порядок взаємодії замовника типового проєкту або технологічної схеми з особами, які будуть здійснювати їх розроблення/затвердження та відсутній механізм визначення таких осіб;
не визначені строки розроблення/затвердження вказаних проєктів або технологічних схем.
Зазначене свідчить про правову невизначеність питань, які відповідно до ч. 3 ст. 51 Кодексу мають бути врегульовані проєктом Порядку, що може спричинити корупційні ризики, зокрема при розробленні/затвердженні типових проєктів або технологічних схем виконання робіт.
Рекомендації НАЗК:
унормувати та викласти усі ключові елементи механізму користування надрами на ділянках бурштиноносних надр, що розміщені на порушених земельних ділянках.
- Невідповідність положень нормативно-правого акта положенням нормативно-правового акта, що має вищу юридичну силу.
Перевищення законодавчо встановлених повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування
Частиною 3 ст. 51 Кодексу встановлено, що розробка родовища бурштину має здійснюватися відповідно до
типових проєктів та/або технологічних схем.
Однак абз. 2 п. 3 проєкту Порядку пропонується встановити, що така розробка має здійснюватися не безпосередньо на підставі
типового проєкту та/або технологічної схеми, як передбачено Кодексом, а на підставі
проєкту розробки ділянки бурштиноносних надр, який має бути розроблений проєктними організаціями або спеціалізованими підрозділами видобувних підприємств, установами та організаціями, суб'єктами підприємницької діяльності. В свою чергу проєкт розробки ділянки бурштиноносних надр має відповідати типовому проєкту.
Таким чином вищезазначені положення проєкту Порядку суперечать вимогам ч. 3 ст. 51 Кодексу.
Також у абз. 2 п. 3 проєкту Порядку передбачено, що зміст та склад типового проєкту визначаються
інструкцією, що затверджується Мінстратегпромом.
При цьому
у Мінстратегпромому відсутні законодавчі підстави для затвердження інструкції, яка визначатиме зміст та склад типового проєкту, що може призвести до реалізації корупційних практик у підзаконних актах нижчого рівня.
Рекомендації НАЗК:
виключити положення, які передбачають, що розробка родовища бурштину має здійснюватися відповідно до проєкту розробки ділянок бурштиноносних надр;
виключити повноваження Мінстратегпрому на затвердження інструкції, яка визначатиме зміст та склад типового проєкту.
Висновок:
проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.
Голова Національного агентства
з питань запобігання корупції Олександр НОВІКОВ