Картка проєкту
Розробник проєкту постанови:
Міністерство інфраструктури України (Мінінфраструктури) |
Мета проєкту постанови – визначення порядку та умов надання субвенції з державного бюджету бюджету Одеської міської територіальної громади у межах, передбачених Законом України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» |
Проєкт постанови надіслано відповідно до §372 Регламенту Кабінету Міністрів України |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Національне агентство встановило корупціогенні фактори, які можуть призвести до неефективного використання коштів у розмірі 200 млн грн за бюджетною програмою «Субвенція з державного бюджету бюджету Одеської міської територіальної громади на розвиток міської інфраструктури», а саме:
- відсутність принципів та критеріїв, на основі яких визначаються об’єкти для фінансування;
- ризик неефективного використання бюджетних коштів шляхом визначення напрямів фінансування субвенції, які не відповідають назві відповідної бюджетної програми, в тому числі за рахунок визначення напрямів спрямування субвенції у спосіб, який не дає змоги однозначно ідентифікувати об’єкти фінансування.
Опис виявлених корупціогенних факторів
- Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення
1.1. Положеннями п. 6 проєкту Порядку надається право на отримання субвенції Одеській міській територіальній громаді шляхом надання переліку об’єктів (заходів), які потребують фінансування у межах відповідної бюджетної програми. Зазначений перелік слугуватиме підставою для подальшого внесення порушеного питання в установленому порядку на розгляд Кабінету Міністрів України.
Однак у проєкті Порядку не визначено механізму формування відповідного переліку Одеською міською територіальною громадою, не встановлено гарантій прозорості відбору об’єктів (заходів) у цілях потенційного бюджетного фінансування, що може призвести до упередженого способу визначення напрямів спрямування відповідної субвенції.
Невизначеність правових норм, а також нівелювання засад прозорості у процесах відбору об’єктів (заходів) фінансування може спричинити виникнення випадків, коли не враховуються інтереси територіальної громади при вирішенні нагальних питань місцевого значення, або ризики невідповідності стратегіям розвитку регіонального значення.
Зазначене може сприяти виключно вирішенню політичних питань окремих публічних осіб та лобіюванню інтересів за результатом використання коштів за відповідною бюджетною програмою.
Рекомендації НАЗК:
- встановити прозорий механізм формування переліку об’єктів (заходів) у цілях отримання субсидії, зокрема шляхом проведення відкритих, публічних консультацій у межах відповідної територіальної громади з подальшим фіксуванням отриманих результатів у протоколі та оприлюдненням його на офіційних вебсайтах представників місцевої влади;
- забезпечити відповідність переліку об’єктів (заходів), які фінансуються з бюджету, стратегіям розвитку зазначеної територіальної громади та передбачити обов’язок Одеської міської територіальної громади зазначати про такі факти у супровідних документах до переліку об’єктів (заходів), який направлятиметься до Мінінфраструктури.
1.2. Положеннями п. 4 проєкту Порядку визначаються напрями спрямування субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію інфраструктурних проєктів та розвиток об’єктів соціально-культурної сфери,
з-поміж яких дозволяється фінансування:
- придбання медичного обладнання, зокрема спеціального призначення;
- придбання обладнання та комунального транспорту, зокрема спеціального призначення;
- здійснення заходів щодо соціально-економічного та культурного розвитку регіону.
Слід зазначити, що напрям спрямування субвенції на «здійснення заходів щодо соціально-економічного та культурного розвитку регіону» не відповідає назві бюджетної програми, яка пов’язана виключно із розвитком міської інфраструктури, що може стати ризиком невідповідності напрямів фінансування завданням за відповідною бюджетною програмою.
Крім того, використання розробником неоднозначної характеристики об’єкта у вигляді словосполучення «спеціального призначення» не дає змоги чітко ідентифікувати об’єкти фінансування за відповідним напрямом, що, в свою чергу, може сприяти використанню субвенції не за призначенням.
З урахуванням зазначеного підхід, який застосований розробником при формуванні напрямів спрямування субвенції з державного бюджету, є неефективним та таким, що не відповідає одному із принципів бюджетної системи України, який визначено ст. 7 Бюджетного кодексу України, а саме - цільове використання бюджетних коштів.
Рекомендації НАЗК:
- виключити напрям спрямування субвенції на «здійснення заходів щодо соціально-економічного та культурного розвитку регіону»;
- виключити слова «спеціального призначення» в описі напрямів спрямування субвенції;
- визначити в однозначний спосіб напрям спрямування субвенції на «придбання обладнання та комунального транспорту, зокрема спеціального призначення» задля чіткої ідентифікації об’єктів фінансування за відповідним напрямом.
Висновок:
проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наведених рекомендацій.
В.о. Голови Національного агентства
з питань запобігання корупції Роман СУХОСТАВЕЦЬ