Картка проєкту
Розробник проєкту постанови: Міністерство соціальної політики України | Мета проєкту постанови – визначення механізму надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на створення мережі спеціалізованих служб підтримки осіб, які постраждали від домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі, насильства, в тому числі сексуального, пов’язаного зі збройним конфліктом | Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Національне агентство ідентифікувало корупціогенний фактор, а саме: встановлення непрозорої процедури розподілу субвенції, що створює ризик неефективного використання бюджетних коштів.Опис виявленого корупціогенного фактора
Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення 1. У проєкті постанови пропонується затвердити Порядок та умови надання у 2023 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на створення мережі спеціалізованих служб підтримки осіб, які постраждали від домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі (далі – проєкт Порядку та умов). Згідно з п. 6 проєкту Порядку та умов пропозиції щодо напрямів та переліку витрат, на які буде спрямовано субвенцію, розглядаються відповідно до цих Порядку та умов регіональною комісією, утвореною обласними, Київською міською державними/військовими адміністраціями за розпорядженням голови відповідної державної/військової адміністрації. У п. 7 проєкту Порядку та умов визначено, що до повноважень регіональної комісії належить схвалення пропозицій щодо напрямів та переліку витрат субвенції та розподіл обсягу субвенції між місцевими бюджетами. Відповідно до абз. 1 п. 8 проєкту Порядку та умов суб’єкти подання пропозицій подають пропозиції щодо напрямів та переліку витрат, на які буде спрямовано субвенцію згідно з п. 4 цих Порядку та умов, разом з відповідними документами, передбаченими у п. 5 цих Порядку та умов і детальними розрахунками та обґрунтуваннями, протягом 30 робочих днів з дати набрання чинності цією постановою, до регіональних комісій. Однак у п. 5 проєкту Порядку та умов встановлено умови надання субвенції, натомість положення, що визначають виключний перелік документів, які подаються суб’єктами подання пропозицій, відсутні. Крім того, в абз. 2 п. 8 проєкту Порядку та умов встановлено, що крім документів, передбачених абзацом першим цього пункту, суб’єкт подання пропозиції подає регіональній комісії інформацію про: кількість населення адміністративно-територіальної одиниці; кількість звернень від осіб, які постраждали від домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі, які проживають у відповідній адміністративно-територіальній одиниці; кількість внутрішньо переміщених осіб на території відповідної адміністративно-територіальній одиниці та інше. При цьому у проєкті Порядку та умов не визначено предмета аналізу документів та інформації, поданих суб’єктами подання пропозицій, за результатом якого регіональна комісія приймає рішення про розподіл обсягу субвенції. Встановлення прозорого порядку прийняття рішень про розподіл обсягу субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам є необхідною умовою для ефективного розподілу обсягу субвенції. Таким чином, запропонована редакція положень проєкту Порядку та умов наділяє регіональну комісію дискреційними повноваженнями та дає змогу застосувати суб’єктивні/упереджені підходи при прийнятті відповідних рішень про розподіл обсягу субвенції. Рекомендації НАЗК: у проєкті Порядку та умов визначити: виключний перелік документів що подаються суб’єктами подання пропозицій для отримання субвенції з державного бюджету; предмет аналізу поданих суб’єктами подання пропозицій документів та інформації, за результатом якого регіональна комісія приймає рішення про розподіл обсягу субвенції. 2. Згідно з абз. 4 п. 7 проєкту Порядку та умов до складу регіональної комісії входять представники обласної, Київської міської державної/військової адміністрації, а саме структурних підрозділів з питань соціального захисту населення, фінансів, житлово-комунального господарства, управлінь (департаментів) містобудування та архітектури, регіонального розвитку та будівництва, капітального будівництва, юридичної служби, представники Головного управління Нацсоцслужби в області, а також уповноважені представники громадськості (за згодою). Однак положення проєкту Порядку та умов не передбачають гарантії залучення уповноважених представників громадськості до складу регіональних комісій та забезпечення їх участі у засіданнях регіональної комісії. Рекомендації НАЗК: з метою забезпечення прозорості діяльності у проєкті Порядку та умов визначити кількість (відсоток) представників громадськості, які входять до складу регіональної комісії, та обов’язковість завчасного інформування про дату, час та порядок денний засідань.Висновок:
проєкт постанови містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій. Голова Національного агентства з питань запобігання корупції Олександр НОВІКОВ