Картка проєкту
Розробник проєкту постанови: Міністерство освіти і науки України |
Метою проєкту постанови є запровадження фінансової підтримки наукових інформаційних ресурсів, зокрема наукових фахових видань України, які індексуються міжнародними наукометричними базами даних для підвищення їх якості; збільшення кількості видань з відкритим доступом (Open Access), що сприятиме підвищенню представлення результатів досліджень і розробок українських вчених у світовому науковому просторі |
Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами проведення антикорупційної експертизи Національне агентство ідентифікувало у проєкті постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання надання фінансової підтримки науковим виданням України» (далі – проєкт постанови) корупціогенний фактор, що зумовлю потребу в його доопрацюванні, а саме:
встановлення непрозорого механізму роботи конкурсної комісії (далі – Комісія), що може стати підґрунтям для виникнення корупційних зловживань.
Опис виявлених корупціогенних факторів
Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності юридичних та фізичних осіб у будь-якій сфері правового регулювання
Проєктом постанови пропонується затвердити Порядок проведення конкурсного відбору для надання фінансової підтримки науковим фаховим виданням України, які індексуються міжнародними наукометричними базами даних (далі – проєкт Порядку).
У п. 15 проєкту Порядку визначено функції, що здійснює Комісія із забезпечення конкурсу на отримання фінансової підтримки, а саме:
проводить оцінку заявок, поданих учасниками конкурсу;
визначає прохідний бал заявок, які беруть участь у конкурсі;
укладає рейтинговий список зареєстрованих заявок.
Однак проєкт Порядку не містить чітких вимог до роботи Комісії, які б визначали загальні характеристики діяльності Комісії, зокрема щодо:
суб’єкта внесення кандидатур для включення до складу Комісії / механізм залучення кандидатур;
правового статусу членів Комісії;
вимог до осіб, які можуть бути членами Комісії;
поширення на членів Комісії обмежень, визначених Законом України «Про запобігання корупції», оскільки члени Комісії, зокрема, можуть брати участь у прийнятті рішень в умовах конфлікту інтересів;
механізму забезпечення прозорості її роботи, зокрема оприлюднення на вебсайті органу відомостей про час, дату, місце проведення засідань, результати роботи тощо.
Відсутність рамкових вимог до діяльності Комісії та її членів у поєднанні з повноваженнями, якими наділяється Комісія, сприяє встановленню непрозорого та корупційно вразливого проведення конкурсу і визначення переможців на отримання фінансової підтримки науковим фаховим виданням України, у тому числі в частині створення та діяльності відповідної комісії, а також ризик прийняття Комісією відповідних рішень в умовах конфлікту інтересів.
Рекомендація НАЗК:
доопрацювати проєкт Порядку з урахуванням наданих зауважень шляхом доповнення відповідними положеннями.
Висновок:
проєкт постанови містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.
В.о. Голови Національного агентства
з питань запобігання корупції Микола КОРНЕЛЮК