НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання поповнення статутного капіталу товариства з обмеженою відповідальністю «Агенція національної єдності»

Картка проєкту

Розробник проєкту постанови:

Міністерство соціальної політики, сім’ї та єдності України

Мета проєкту постанови – врегулювання питання використання коштів державного бюджету для поповнення статутного капіталу товариства з обмеженою відповідальністю «Агенція національної єдності»

Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України

 

 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання поповнення статутного капіталу товариства з обмеженою відповідальністю «Агенція національної єдності» (далі – проєкт постанови) Національне агентство ідентифікувало корупціогенні фактори, які зумовлюють потребу в його доопрацюванні, а саме:

використання правових конструкцій оціночного характеру, що може призвести до зловживань з боку товариства з обмеженою відповідальністю «Агенція національної єдності» (далі – Агенція) під час використання бюджетних коштів;

встановлення окремого механізму для проведення публічних закупівель Агенцією, що не забезпечує дотримання принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом України «Про публічні закупівлі».

 

 

Опис виявлених корупціогенних факторів

I. Використання правових конструкцій оціночного характеру та слів, які допускають невичерпність регулювання

Проєктом постанови пропонується, зокрема затвердити Порядок використання коштів державного бюджету, передбачених для поповнення статутного капіталу Агенції (далі – проєкт Порядку).

Так, у п. 4 проєкту Порядку передбачено, що бюджетні кошти, отримані Агенцією відповідно до п. 3 цього Порядку, використовуються виключно для забезпечення її статутної діяльності, зокрема на:

1) виконання завдань і заходів із підтримки українців за кордоном та сприяння їх добровільному поверненню в Україну;

2) оплату ТОВ послуг із підтримки українців за кордоном та сприяння їх добровільному поверненню в Україну;

3) надання фінансової допомоги юридичним особам, засновником та/або учасником яких є ТОВ;

4) створення, адміністрування та забезпечення роботи інформаційно-комунікаційних систем для збереження зв’язку з українцями за кордоном та сприяння їх добровільному поверненню;

5) укладення та виконання цивільно-правових договорів (у тому числі договорів підряду, послуг, оренди, страхування, юридичного супроводу, транспортного обслуговування тощо) з іноземними або міжнародними контрагентами з метою забезпечення діяльності ТОВ, а також юридичних осіб, засновником та/або учасником яких є ТОВ;

6) забезпечення діяльності ТОВ, зокрема: оплата праці штатних працівників ТОВ та їх службових відряджень; оплата навчання, пов’язаного з діяльністю ТОВ; виплата винагороди за цивільно-правовими договорами; придбання,

утримання та/або оренда транспортних засобів та майна; сплата податків, зборів, внесків; оплата послуг фінансових установ; оплата оренди приміщень, транспортних послуг, послуг зв’язку; придбання обладнання, матеріалів, інвентарю та програмного забезпечення; ремонт і обслуговування обладнання, програмного забезпечення; замовлення послуг з розроблення, ведення і адміністрування інформаційно-комунікаційних систем; оплата юридичних та консультаційних послуг, рекламних послуг, послуг з охорони території; оплата комунальних послуг та енергоносіїв, послуг з утримання комунікаційних систем приміщень ТОВ у належному стані, аудиторських та страхових послуг;

7) здійснення інших видатків, необхідних для виконання покладених на ТОВ завдань (досягнення мети діяльності), в порядку та на умовах, передбачених законодавством.

Використання у п. 4 проєкту Порядку формулювання «зокрема» допускає невичерпність регулювання і відповідно може призвести до порушень та неефективного використання бюджетних коштів, які є джерелом статутного капіталу Агенції.

Окрім того, запропоновані у п.п. 3 – 4 п. 4 проєкту Порядку норми запроваджують непрозору процедуру використання бюджетних коштів, оскільки ні проєкт Порядку, ні проєкт постанови не врегульовують:

- процедури призначення фінансової допомоги, визначення її розміру;

- критеріїв відбору юридичних осіб для отримання фінансової допомоги від Агенції;

 - процедури відбору суб’єктів господарювання, які будуть реалізовувати створення, адміністрування та забезпечення роботи інформаційно-комунікаційних систем.

Відсутність вищезазначеної інформації у проєкті Порядку  уможливлює прийняття суб’єктивних управлінських рішень Агенцією під час розподілу бюджетних коштів.

Також варто зазначити, що використання  у п.п. 7 п. 4 проєкту Порядку такого формулювання, як «здійснення інших видатків», допускає невичерпність регулювання та може призвести до прийняття Агенцією упереджених рішень під час визначення, що належатиме до «інших видатків» у їх діяльності.

Додатково зазначаємо, що за відсутності статуту Агенції неможливо встановити, чи є напрями використання бюджетних коштів, передбачених п. 4 проєкту Порядку, вичерпними та відповідатимуть його меті / завданням, а також не будуть перевищувати межі статутної діяльності Агенції, що створює умови для довільного тлумачення положень проєкту постанови та ускладнює його правозастосовну практику.

Рекомендації НАЗК:

у п. 4 проєкту Порядку слова «зокрема» виключити та передбачити вичерпний перелік напрямів використання бюджетних коштів;

у п.п. 3 – 4 п. 4 проєкту Порядку конкретизувати процедуру призначення фінансової допомоги та визначення її розміру, критерії обрання юридичних осіб, а також процедуру обрання суб’єктів господарювання, які будуть створювати інформаційно-комунікаційні системи для Агенції;

п.п. 7 п. 4 проєкту Порядку виключити.

 

II. Недотримання принципів здійснення публічних закупівель

Проєктом постанови пропонується викласти у новій редакції абз. 6 п. 9 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – проєкт Змін та Особливості відповідно).

Так, проєктом Змін передбачається, що придбання для забезпечення статутної діяльності товариства з обмеженою відповідальністю «Агенція національної єдності», пов’язаної з виконанням завдань і заходів із підтримки українців за кордоном та сприяння їх добровільному поверненню в Україну, а саме: придбання, утримання та/або оренда транспортних засобів та майна; оплата послуг фінансових установ; оплата оренди приміщень, комунальних послуг та енергоносіїв, послуг з утримання комунікаційних систем приміщень  товариства  з обмеженою відповідальністю «Агенція  національної єдності», що належить до сфери управління Мінсоцполітики, у належному стані, ремонт приміщень, архітектурно-будівельні роботи; оплата послуг з охорони території, транспортних, логістичних та митно-брокерських послуг, послуг зв’язку; придбання обладнання, матеріалів, інвентарю та програмного забезпечення; ремонт і обслуговування обладнання, програмного забезпечення; оплата послуг з розроблення, ведення і адміністрування інформаційно-комунікаційних систем, юридичних, бухгалтерських, банківських та консультаційних послуг, рекламних, маркетингових, поліграфічних, дизайнерських послуг; оплата навчання, пов’язаного з діяльністю товариства з обмеженою відповідальністю «Агенція національної єдності»; оплата аудиторських та страхових послуг, медичних послуг, консалтингових послуг, кейтерингових послуг, послуг з організації та проведення заходів, сервісних послуг), здійснюється без застосування процедур закупівель / спрощених закупівель, визначених Законом та цими особливостями.

Тобто норми проєкту Змін надають змогу Агенції здійснювати закупівлі вищезазначених товарів робіт і послуг шляхом укладення прямих договорів без проведення конкурентної процедури такої закупівлі.

Запропоноване проєктом Змін регулювання може призвести до корупційних зловживань та не гарантує дотримання принципів здійснення публічних закупівель, визначених у ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі», а саме:

- добросовісна конкуренція серед учасників;

- максимальна економія, ефективність та пропорційність;

- відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;

- недискримінація учасників та рівне ставлення до них;

-об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури
закупівлі / спрощеної закупівлі;

- запобігання корупційним діям і зловживанням.

Враховуючи вищевказане, проєкт Змін збільшує корупційні ризики у сфері здійснення публічних закупівель шляхом встановлення можливостей для упередженого вибору контрагентів, прийняття економічно невигідних умов контрактів та неефективного використання бюджетних коштів.

Окрім того, наразі здійснюється гармонізація українського законодавства у сфері публічних закупівель, зокрема, з положеннями Директиви Європейського Парламенту і Ради 2014/24/ЄС від 26 лютого 2014 року про публічні закупівлі та про скасування Директиви 2004/18/ЄС та Директиви Європейського Парламенту і Ради 2014/25/ЄС від 26 лютого 2014 року про здійснення суб’єктами закупівель у водній, енергетичній, транспортній галузях та в галузі поштових послуг і про скасування Директиви 2004/17/ЄС.

Включення норм до законодавства про публічні закупівлі, які не відповідають європейському законодавству, може призвести до порушення міжнародних зобов’язань України, формування негативного іміджу України на міжнародній арені та підвищення корупційних ризиків під час здійснення закупівель, а також перешкоджатимуть продовженню переговорного процесу щодо вступу України до Європейського Союзу.

Також пунктом 65 плану заходів з виконання рекомендацій Європейської Комісії, представлених у Звіті про прогрес України в рамках Пакета розширення Європейського Союзу 2024 року, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 28 березня 2025 р. № 300-р, передбачена рекомендація Європейської Комісії оцінити актуальність винятків із законодавства про публічні закупівлі в умовах воєнного стану та вжити заходів для їх зведення до мінімуму.

Разом з тим пояснювальна записка до проєкту постанови не містить обґрунтувань та аналітичних даних щодо доцільності здійснення Агенцією закупівель без застосування електронної системи закупівель.

Рекомендації НАЗК:

виключити проєкт Змін із проєкту постанови або надати інформацію, яка підтверджуватиме критичну необхідність та потребу у внесенні вищевказаних змін до Особливостей.

 

 

Висновок:

проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.

 

 

В.о. Голови Національного агентства

з питань запобігання корупції                                                                                                                                                Сергій ГУПЯК  

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua