НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання правового режиму Дефенс Сіті»

Картка проєкту

                                              

Розробник проєкту постанови:

Міністерство оборони України

Мета проєкту – встановлення єдиних правових та організаційних механізмів реалізації спеціального правового режиму Дефенс Сіті для створення сприятливих умов задля стимулювання розвитку оборонно-промислового комплексу України, розвитку новітніх технологій, залучення інвестицій у галузь та забезпечення сил оборони сучасним озброєнням, військовою та спеціальною технікою

Проєкт постанови надіслано відповідно до    § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України

 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами проведення антикорупційної експертизи Національне агентство ідентифікувало корупціогенні фактори, які можуть зумовити ризик зловживань посадовими / службовими особами Міністерства оборони України під час розгляду заяв про надання статусу резидента Дефенс Сіті та розгляду звіту про відповідність за попередній рік щодо підтвердження кваліфікованого доходу юридичної особи.

 

Опис виявлених корупціогенних факторів

  1. Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення

Проєктом постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання правового режиму Дефенс Сіті» (далі – проєкт постанови) пропонується затвердити, зокрема, Порядок подання та розгляду заяви про надання статусу резидента Дефенс Сіті (далі – проєкт Порядку подання та розгляду заяви), Методику розрахунку кваліфікаційного доходу (далі – проєкт Методики) та Порядок подання та розгляду звіту про відповідність резидента Дефенс Сіті (далі – проєкт Порядку подання та розгляду звіту).

Порядок подання та розгляду заяви розроблено відповідно до вимог Закону України «Про національну безпеку України» (далі – Закон) з метою встановлення форми, порядку подання та розгляду заяви про надання статусу резидента Дефенс Сіті (далі – заява) та інших документів, що підтверджують відомості, зазначені в заяві (п. 1 проєкту Порядку подання та розгляду заяви).

Згідно з абз. 1, 2 п. 12 проєкту Порядку подання та розгляду заяви під час розгляду заяви на предмет наявності підстав для відмови у наданні статусу резидента Дефенс Сіті Міноборони проводиться перевірка відповідності заявника вимогам, встановленим ч. 6 ст. 37 Закону.

Відповідно до ч. 5 ст. 37 Закону Міністерство оборони України приймає рішення про надання статусу резидента Дефенс Сіті, за умови, що юридична особа, яка звернулася із заявою про надання статусу резидента Дефенс Сіті (далі – заявник), відповідає вимогам щодо частки кваліфікованого доходу за попередній календарний рік, встановленим ч. 6 цієї статті, і щодо такої особи відсутні обставини, передбачені ч. 7 цієї статті. При визначенні відповідності вимогам щодо частки кваліфікованого доходу заявника враховуються показники фінансової звітності за річний звітний період, що передує дню звернення.

Враховуючи абз. 1–3 ч. 6 ст. 37 Закону частка кваліфікованого доходу заявника та резидента Дефенс Сіті має становити:

1) не менше 75 відсотків загального доходу юридичної особи, крім винятків, передбачених п. 2 цієї частини;

2) не менше 50 відсотків загального доходу юридичної особи – для суб’єктів літакобудування, що підпадають під дію норм ст. 2 Закону України «Про розвиток літакобудівної промисловості».

Важливо зауважити, що наслідком встановлення невідповідності заявника вимогам щодо частки кваліфікованого доходу за попередній календарний рік є відмова заявнику у наданні статусу резидента Дефенс Сіті.

Разом з тим проєктом Порядку подання та розгляду заяви не визначено порядку проведення такої перевірки, що наділяє посадових / службових осіб Міноборони надмірними дискреційними повноваженнями під час прийняття рішення щодо відмови у наданні статусу резидента Дефенс Сіті, створюючи передумови як для виникнення непрозорої практики (різного правозастосування), так і для зловживань службовим становищем.

Відповідно, наділення посадових / службових осіб Міноборони надмірними дискреційними повноваженнями під час проведення перевірки на предмет наявності підстав для відмови у наданні статусу резидента Дефенс Сіті без уточнення (деталізації) порядку перевірки, ускладнює практичну реалізацію положень проєкту Порядку та створює передумови для вчинення корупційних правопорушень або правопорушень, пов’язаних з корупцією.

Рекомендація НАЗК:

доопрацювати п. 12 проєкту Порядку подання та розгляду заяви з урахуванням зазначених зауважень.

 

  1. Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обовязків чи відповідальності юридичних та фізичних осіб у будь-якій сфері правового регулювання

Згідно з абз. 1, 2 п. 4 проєкту Методики для підтвердження кваліфікованого доходу юридична особа повинна подати звіт про відповідність за попередній рік за формою, визначеною відповідно до ст. 41 Закону, з такими додатками: звіт про фінансові результати за попередній календарний рік (з відміткою контролюючого органу або електронною квитанцією).

У п. 6 проєкту Порядку подання та розгляду звіту визначено, що невід’ємними додатками до звіту про відповідність є річна фінансова звітність резидента Дефенс Сіті за звітний рік, складена відповідно до вимог законодавства, та звіт суб’єкта аудиторської діяльності за результатами перевірки звіту про відповідність. Такий звіт має підтверджувати відповідність вимогам щодо кваліфікованого доходу та бути наданим суб’єктом аудиторської діяльності, який відповідно до Закону України «Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність» на момент подання звіту до Міноборони має право проводити обов’язковий аудит фінансової звітності підприємств, що становлять суспільний інтерес.

Зазначене положення відповідає ч. 3 ст. 41 Закону, де, зокрема, передбачено, що невід’ємними додатками до звіту про відповідність є річна фінансова звітність резидента Дефенс Сіті, разом із звітом суб’єкта аудиторської діяльності за результатами перевірки звіту про відповідність, наданим суб’єктом аудиторської діяльності, який відповідно до Закону України «Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність» має право проводити обов’язковий аудит фінансової звітності підприємств, що становлять суспільний інтерес.

Водночас положення проєкту Методики не визначає поняття звіту про фінансові результати за попередній календарний рік, зокрема його зміст та форму подання, а також не передбачає ані прямих, ані бланкетних норм до інших нормативно-правових актів, спрямованих на регулювання цього питання.

Вищезазначене порушує принцип правової визначеності та створює умови для маніпулювання порядком підтвердження кваліфікованого доходу службовими / посадовими особами Міноборони під час розгляду звіту про відповідність.

Відповідно, наявність вказаних обставин створює передумови для вчинення корупційних правопорушень або правопорушень, пов’язаних з корупцією.

Рекомендація НАЗК:

викласти п. 4 проєкту Методики у такій редакції: «Для підтвердження кваліфікованого доходу юридична особа повинна подати звіт про відповідність за попередній рік за формою, визначеною Порядком подання та розгляду звіту про відповідність резидента Дефенс Сіті».

 

Висновок:

                                проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.

 

 

В.о. Голови Національного агентства

з питань запобігання корупції                                                                                                                                                                                          Сергій ГУПЯК

 

 

 

 

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua