НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання реалізації положень Закону України «Про державні резерви» щодо формування державних резервів»

Картка проєкту

Розробник проєкту постанови: Міністерство економіки України

Мета проєкту – забезпечення виконання положень Закону України від 9 серпня 2023 року № 3310 «Про державні резерви»

Проєкт постанови надіслано відповідно до §372 Регламенту Кабінету Міністрів України

 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами проведення антикорупційної експертизи Національне агентство ідентифікувало у проєкті постанови корупціогенний фактор, який може зумовити непрозорий відбір відповідальних зберігачів матеріальних цінностей державного матеріального резерву.

 

Опис виявленого корупціогенного фактора

Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності юридичних та фізичних осіб у будь-якій сфері правового регулювання

У ч. 3 ст. 6 Закону України «Про державні резерви» (далі – Закон) визначено, що порядок відбору відповідальних зберігачів та резервантів затверджується Кабінетом Міністрів України.

В абз. 3 ч. 4 ст. 11 Закону зазначено, що Порядок переміщення матеріальних цінностей державного матеріального резерву встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Проєктом постанови пропонується затвердити Порядок формування державних резервів та переміщення матеріальних цінностей державних резервів (далі – проєкт Порядку 1) і Порядок відбору відповідальних зберігачів та резервантів (далі – проєкт Порядку 2).

У ст. 6 Закону і пп. 8, 9 проєкту Порядку 2 визначено чіткі вимоги до суб’єктів господарювання, які можуть бути відповідальними зберігачами та резервантами.

Згідно з п. 7 проєкту Порядку 2 відбір відповідальних зберігачів та резервантів здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державних резервів, відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі».

У п. 10 проєкту Порядку 2 визначено, що з переможцем відбору (резидентом) центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державних резервів, укладає договір про відповідальне зберігання матеріальних цінностей державного матеріального резерву або договір резервування, а переможцем відбору (нерезидентом) – відповідні договори згідно з нормами міжнародного права.

Пропонований правовий механізм відбору відповідальних зберігачів є відкритим та дієвим, однак не узгоджується з положеннями проєкту Порядку 1 з огляду на таке.

В абз. 1 п. 14 проєкту Порядку 1 зазначено, що переміщення матеріальних цінностей державного матеріального резерву здійснюється за рішенням центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державних резервів, у разі виникнення загрози втрати або пошкодження матеріальних цінностей державного матеріального резерву за зверненням відповідальних зберігачів, резервантів.

Відповідальний зберігач та/або резервант невідкладно, але не пізніше ніж протягом 24 годин з моменту виникнення загрози втрати або пошкодження матеріальних цінностей державного матеріального резерву повідомляє з використанням технічних засобів електронних комунікацій (електронною поштою) центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державних резервів про виникнення загрози втрати або пошкодження матеріальних цінностей державного матеріального резерву та необхідність переміщення зазначених матеріальних цінностей (абз. 1 п. 15 проєкту Порядку 1).

У п. 16 проєкту Порядку 1 визначено, що центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державних резервів, забезпечує невідкладний розгляд повідомлення та доданих до нього матеріалів, за результатом якого приймає рішення про переміщення матеріальних цінностей державного матеріального резерву із зазначенням відповідального зберігача, а у разі його відсутності – іншого місця відповідального зберігання.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державних резервів, забезпечує переміщення матеріальних цінностей державного матеріального резерву до іншого відповідального зберігача, а у разі його відсутності – іншого місця відповідального зберігання (абз. 2 п. 17 проєкту Порядку 1).

Отже, зазначені положення проєкту Порядку 1 зумовлюють можливість визначення відповідальних зберігачів у порядку, який нівелює правовий механізм, пропонований у проєкті Порядку 2.

Підтримуючи необхідність швидкого переміщення матеріальних цінностей державного матеріального резерву у разі виникнення обставин, зазначених у п. 14 проєкту Порядку 1, акцентуємо увагу на тому, що їх зберігання у визначеного в рішенні центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державних резервів, відповідального зберігача мало б мати тимчасовий характер, на час до відбору відповідального зберігача у спосіб, пропонований у проєкті Порядку 2.

Окрім цього, у разі виникнення обставин, зазначених у п. 14 проєкту Порядку 1, відсутні умови визначення серед суб’єктів господарювання, які відповідають критеріям, встановленим у ст. 6 Закону і пп. 8, 9 проєкту Порядку 2, конкретного відповідального зберігача (наприклад, територіальна наближеність тощо).

Зазначене може зумовити ризик зловживань посадових осіб центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державних резервів.

Рекомендація НАЗК:

з урахуванням наданих зауважень завершити правовий механізм переміщення матеріальних цінностей державного матеріального резерву в разі виникнення обставин, зазначених у п. 14 проєкту Порядку 1.

Висновок:

 

проєкт постанови містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання з урахуванням наданої рекомендації. 

 

Голова Національного агентства

з питань запобігання корупції                                                                                                                                Віктор ПАВЛУЩИК

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua