Картка проєкту
Розробник проєкту постанови: Міністерство економіки України |
Мета проєкту постанови – створення ефективної системи управління публічними інвестиціями через визначення чітких процедур підготовки, оцінки та реалізації публічних інвестиційних проектів і програм публічних інвестицій, формування єдиного проектного портфеля публічних інвестицій держави (регіону, територіальної громади) і галузевого (секторального) проектного портфеля держави (регіону, територіальної громади) |
Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання управління публічними інвестиціями» (далі – проєкт постанови) Національне агентство ідентифікувало корупціогенні фактори, а саме:
- нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація процедур прийняття рішення про подання проекту/програми на експертну оцінку для подальшого включення до єдиного проектного портфеля публічних інвестицій регіону/територіальної громади та рішення про подання проекту/програми на експертну оцінку для подальшого включення до єдиного проектного портфеля публічних інвестицій держави, а також процедури зупинення реалізації проекту/програми;
- використання правових конструкцій, які допускають невичерпність регулювання та можуть призвести до прийняття посадовими особами галузевих (секторальних) структурних підрозділів/органів відповідного рівня непрозорих управлінських рішень;
- юридична колізія між різними положеннями одного й того самого проєкту нормативно-правового акта.
Опис виявлених корупціогенних факторів
І. Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності фізичних (юридичних) осіб у будь-якій сфері правового регулювання
1.1. Проєктом постанови пропонується, зокрема, затвердити Порядок підготовки публічних інвестиційних проєктів та програм публічних інвестицій (далі – проєкт Порядку підготовки).
Проєкт Порядку підготовки спрямований на врегулювання процедури підготовки публічних інвестиційних проектів, які повністю або частково реалізуються за рахунок публічних інвестицій, зокрема на умовах державно-приватного партнерства (крім проектів, пов’язаних з обороноздатністю держави), та програм публічних інвестицій на державному, регіональному та місцевому рівнях.
Проте, регламентуючи послідовність дій структурних підрозділів/органів відповідного рівня, проєкт Порядку підготовки не визначає строків вчинення відповідних дій та строків прийняття необхідних управлінських рішень.
Вищезазначене стосується таких положень проєкту Порядку підготовки:
1) прийняття структурним підрозділом/органом відповідного рівня рішення за результатами оцінки та доведення його до ініціатора проекту шляхом надсилання повідомлення програмними засобами Єдиної інформаційної системи (п. 11 проєкту Порядку підготовки);
2) прийняття структурним підрозділом відповідного рівня рішення за результатами оцінки та доведення його до ініціатора програми шляхом надсилання повідомлення програмними засобами Єдиної інформаційної системи (п. 24 проєкту Порядку підготовки).
Зазначене є передумовою для запровадження та реалізації непрозорих процедур, містить ризики зловживань структурними підрозділами/органами відповідного рівня та створює передумови для корупційних практик.
Рекомендація НАЗК:
Визначити у проєкті Порядку підготовки:
- у п. 11 – строк прийняття структурним підрозділом/органом відповідного рівня рішення за результатами оцінки та доведення його до ініціатора проекту;
- у п. 24 – строк прийняття структурним підрозділом відповідного рівня рішення за результатами оцінки та доведення його до ініціатора програми.
1.2. У п. 14 проєкту Порядку оцінки публічних інвестиційних проектів та програм публічних інвестицій, який пропонується затвердити проєктом постанови (далі – проєкт Порядку оцінки), встановлюється, що після прийняття галузевим (секторальним) структурним підрозділом на місцевому або регіональному рівні рішення про включення проекту/програми до галузевого (секторального) проектного портфеля регіону/територіальної громади та за рішенням такого підрозділу здійснюється подання проекту/програми на експертну оцінку для подальшого включення до єдиного проектного портфеля публічних інвестицій регіону/територіальної громади.
Після прийняття відповідальним за галузь (сектор) міністерством рішення про включення проекту/програми до галузевого (секторального) проектного портфеля держави, проходження проектом/програмою пріоритезації відповідно до Порядку формування єдиного проектного портфеля публічних інвестицій держави (регіону, територіальної громади) і галузевого (секторального) проектного портфеля держави (регіону, територіальної громади), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від __ № __, та за рішенням відповідального за галузь (сектор) міністерства здійснюється подання проекту/програми на експертну оцінку для подальшого включення до єдиного проектного портфеля публічних інвестицій держави.
Проте проєкт Порядку оцінки не визначає процедури прийняття рішення галузевим (секторальним) структурним підрозділом на місцевому або регіональному рівні про подання проекту/програми на експертну оцінку для подальшого включення до єдиного проектного портфеля публічних інвестицій регіону/територіальної громади та рішення відповідальним за галузь (сектор) міністерством про подання проекту/програми на експертну оцінку для подальшого включення до єдиного проектного портфеля публічних інвестицій держави.
Тому відсутність процедури прийняття вищезазначених рішень створює умови для правової невизначеності щодо механізму відбору проектів/програм, які подаються на експертну оцінку для подальшого включення до єдиного проектного портфеля публічних інвестицій регіону/територіальної громади або єдиного проектного портфеля публічних інвестицій держави, а отже, створює передумови для вчинення корупційних правопорушень або правопорушень, пов’язаних з корупцією.
Рекомендація НАЗК:
доповнити п. 14 проєкту Порядку оцінки процедурою прийняття рішення про подання проекту/програми на експертну оцінку для подальшого включення до єдиного проектного портфеля публічних інвестицій регіону/територіальної громади та рішення про подання проекту/програми на експертну оцінку для подальшого включення до єдиного проектного портфеля публічних інвестицій держави.
1.3. Проєктом постанови пропонується затвердити Порядок реалізації публічних інвестиційних проєктів та програм публічних інвестицій на державному, регіональному та місцевому рівні (далі – проєкт Порядку реалізації), у п. 7 якого передбачено, що недотримання вимог цього Порядку, зокрема порушення строків реалізації заходів проекту/програми (за відсутності документального підтвердження причин порушення таких строків), може бути підставою для зупинення реалізації проекту/програми, а також перерозподілу публічних інвестицій на реалізацію інших публічних інвестиційних проектів/програм.
Разом з тим проєктом Порядку реалізації не визначено суб’єкта прийняття рішення про зупинення реалізації проекту/програми та процедури прийняття такого рішення.
Також проєктом Порядку реалізації не визначено вичерпних підстав для зупинення реалізації проекту/програми.
Зазначене є передумовою для запровадження непрозорої процедури, містить ризики зловживань суб’єктом прийняття управлінських рішень та створює передумови для корупційних практик.
Рекомендація НАЗК:
доповнити проєкт Порядку положеннями щодо встановлення:
- суб’єкта прийняття рішення про зупинення реалізації проекту/програми та процедури прийняття такого рішення;
- вичерпних підстав для зупинення реалізації проекту/програми.
ІІ. Використання правових конструкцій оціночного характеру та слів, які допускають невичерпність регулювання
У п.п. 2 п. 13 проєкту Порядку оцінки передбачено, що висновок про результати галузевої (секторальної) експертної оцінки проекту/програми галузевим (секторальним) структурним підрозділом/органом відповідного рівня може містити рішення про доопрацювання проекту/програми з підстав:
неповного внесення ініціатором інформації до Єдиної інформаційної системи щодо проекту/програми;
якості обґрунтувань, здійснених ініціатором проекту/програми;
наявності помилок та використання необґрунтованих припущень у розрахунках;
правильності застосування вимог цього Порядку та методичних рекомендацій, затверджених Мінекономіки.
Разом з тим застосування у проєкті Порядку оцінки оціночних понять «якості обґрунтувань», «необґрунтованих припущень», «правильності застосування вимог» закладає підґрунтя для упередженого тлумачення змісту норм законодавства посадовими особами галузевих (секторальних) структурних підрозділів/органів відповідного рівня та прийняття ними непрозорих управлінських рішень.
Рекомендація НАЗК:
у п.п. 2 п. 13 проєкту Порядку оцінки визначити чіткі та вичерпні підстави для прийняття рішення про доопрацювання проекту/програми.
ІІІ. Юридична колізія в законодавстві: суперечність між різними положеннями одного й того самого нормативно-правового акта або між положеннями різних нормативно-правових актів однакової юридичної сили у вирішенні одного й того самого питання, що допускає різне тлумачення норм
У п. 7 проєкту Порядку реалізації пропонується встановити, що недотримання вимог цього Порядку, зокрема порушення строків реалізації заходів проекту/програми (за відсутності документального підтвердження причин порушення таких строків), може бути підставою для зупинення реалізації проекту/програми, а також перерозподілу публічних інвестицій на реалізацію інших публічних інвестиційних проектів/програм.
При цьому в абз. 2 п. 11 проєкту Порядку реалізації передбачається, що невнесення щомісячного звіту, несвоєчасне внесення, внесення до щомісячного звіту недостовірної інформації або порушення виконавцем проекту строків реалізації заходів проекту (за відсутності документального підтвердження причин порушення таких строків) може бути підставою для призупинення ініціатором реалізації проекту.
Рекомендація НАЗК:
узгодити між собою положення п. 7 та абз. 2 п. 11 проєкту Порядку реалізації.
Висновок: проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.
Голова Національного агентства з питань запобігання корупції Віктор ПАВЛУЩИК