Картка проєкту
Розробник проєкту постанови: Міністерство оборони України |
Мета проєкту – визначення правового механізму здійснення будівництва нових об’єктів виробництва та аеропортової інфраструктури, які були знищені систематичними ракетними атаками російської федерації, для реконструкції та капітального ремонту наявних будівель і споруд (далі – об’єкти будівництва) з метою забезпечення виконання державних контрактів (договорів) з оборонних закупівель |
Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами проведення антикорупційної експертизи Національне агентство виявило корупціогенні фактори, які зумовлюють ризик зловживань під час використання земельних ділянок (у тому числі лісогосподарського призначення) для цілей, визначених експериментальним проєктом, та під час відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам учасниками експериментального проєкту.
Опис виявленого корупціогенного фактору
Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності фізичних (юридичних) осіб у будь-якій сфері правового регулювання
1.1. Проєктом постанови Кабінету Міністрів України «Про реалізацію експериментального проєкту щодо будівництва об’єктів виробництва та аеродрому акціонерного товариства «Антонов» (далі – проєкт постанови) пропонується затвердити Порядок реалізації експериментального проєкту щодо будівництва об’єктів виробництва та аеродрому акціонерного товариства «Антонов» (далі – проєкт Порядку).
Так, абзацами 6–9 п. 7 проєкту Порядку передбачено, що використання земельних ділянок (у тому числі лісогосподарського призначення) для цілей, визначених експериментальним проєктом, до моменту їх вилучення, викупу чи відведення в установленому законодавством порядку здійснюється за умови погодження такого використання з:
власником земельної ділянки – для земель приватної форми власності;
відповідною облдержадміністрацією (обласною військовою адміністрацією) – для земель державної форми власності;
відповідним органом місцевого самоврядування – для земель комунальної форми власності.
Разом з тим абз. 11 п. 7 проєкту Порядку зазначено, що використання земельних ділянок (у тому числі лісогосподарського призначення) для цілей, визначених цим пунктом, не здійснюється без погодження такого використання.
Крім того, абз. 12 п. 7 проєкту Порядку передбачається, зокрема, у разі виникнення потреби у вирубуванні дерев і чагарників на земельних ділянках лісогосподарського призначення, що використовуються для цілей, визначених цим Порядком, спеціальний дозвіл на спеціальне використання лісових ресурсів (лісорубний квиток) видається відповідно до ст. 69 Лісового кодексу України за зверненням замовника будівництва об’єктів будівництва, на підставі погодження, наданого відповідно до абзаців 7–10 цього пункту.
Враховуючи положення проєкту Порядку, наявність погодження є обов’язковою умовою для використання земельних ділянок (у тому числі лісогосподарського призначення) для цілей, визначених експериментальним проєктом.
Водночас проєкт Порядку не регламентує порядку отримання погодження на використання земельних ділянок для цілей, визначених експериментальним проєктом, та не містить обов’язкових вимог до такого погодження, що порушує принцип правової визначеності та сприяє встановленню потенційного неправомірного та непрозорого використання земельних ділянок для цілей, визначених експериментальним проєктом, що створює передумови для вчинення корупційних правопорушень або правопорушень, пов’язаних з корупцією.
Водночас проєкт Порядку не містить ані прямих, ані бланкетних норм до інших нормативно-правових актів, які б визначали порядок / механізм надання відповідного погодження.
Рекомендація НАЗК:
доопрацювати проєкт Порядку з урахуванням зазначених зауважень.
1.2. У п. 4 проєкту постанови обласним державним адміністраціям (обласним військовим адміністраціям) за участю органів місцевого самоврядування визначено забезпечити відповідно до законодавства:
1) вилучення, викуп чи відведення в установленому законодавством порядку земельних ділянок;
2) відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам відповідно до Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 1993 р. № 284 (ЗП України, 1993 р., № 10, ст. 193).
Водночас запропоновані редакції проєкту постанови та проєкту Порядку не визначають періоду реалізації повноважень, визначених п. 4 проєкту постанови, обласними державними адміністраціям (обласними військовими адміністраціям) за участю органів місцевого самоврядування та співвідношення із строком реалізації експериментального проєкту. Зазначене за відсутності уточнення порушує принцип правової визначеності, що може призвести до різного правозастосування норм проєктів актів учасниками експериментального проєкту та, відповідно, ускладнити практичну реалізацію експериментального проєкту.
Як наслідок, наявність вказаних обставин створює передумови для вчинення корупційних правопорушень або правопорушень, пов’язаних з корупцією.
Рекомендація НАЗК:
доопрацювати п. 4 проєкту постанови з урахуванням зазначених зауважень.
Висновок:
проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.
Голова Національного агентства
з питань запобігання корупції Віктор ПАВЛУЩИК