Картка проєкту
Розробник проєкту постанови: Міністерство освіти і науки України |
Мета проєкту постанови – формування механізму надання грантів для здобуття вищої освіти за рахунок коштів державного бюджету, що дозволяє реалізувати модель бюджетного співфінансування здобуття вищої освіти здобувачами, які навчаються за рахунок коштів фізичних і юридичних осіб |
Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про реалізацію експериментального проєкту щодо надання державних грантів на здобуття вищої освіти» (далі – проєкт постанови) Національне агентство ідентифікувало корупціогенні фактори, які зумовлюють потребу в його доопрацюванні, а саме:
- невідповідність положень проєкту постанови вимогам законодавства в частині визначення граничного строку реалізації експериментальних проєктів та наділення відповідного центрального органу виконавчої влади дискреційними повноваженнями при вирішенні питань щодо надання державних грантів на здобуття вищої освіти після завершення терміну дії експериментального проєкту, що створює передумови для корупційних зловживань;
- запровадження непрозорої процедури надання державних грантів на здобуття вищої освіти, що зумовлює ризик неефективного використання коштів державного бюджету.
Опис виявлених корупціогенних факторів
І. Невідповідність положень нормативно-правого акта положенням нормативно-правового акта, що має вищу юридичну силу, або міжнародним зобов’язанням України
Згідно з п. 1 проєкту постанови передбачається погодитися з пропозицією Міністерства освіти і науки та Міністерства економіки стосовно реалізації експериментального проєкту щодо надання державних грантів на здобуття вищої освіти (далі - експериментальний проєкт) протягом двох років з дня набрання чинності цією постановою.
Водночас п. 4 проєкту постанови пропонується встановити, що здобувачі вищої освіти, яким надано державний грант на здобуття вищої освіти відповідно до Порядку, зберігають право на його одержання після завершення експериментального проєкту на розрахунковий строк виконання таким здобувачем вищої освіти освітньої програми або до законодавчого врегулювання питання надання державних грантів на здобуття вищої освіти. Продовження надання державного гранта на здобуття вищої освіти, встановлення його розміру здійснюється відповідно до Порядку.
Крім того, в абз. 1 п. 8 проєкту Порядку реалізації експериментального проєкту щодо надання державних грантів на здобуття вищої освіти, який передбачається затвердити проєктом постанови (далі – проєкт Порядку), визначено, що державний грант надається на перший рік навчання за певною освітньою програмою (з правом продовження на розрахунковий строк виконання такої освітньої програми).
Наведені положення проєктів постанови та Порядку не узгоджуються з вимогами:
- п. 2 розділу ІІ Закону України від 22.03.2018 № 2362-VIII «Про внесення змін до деяких законів України щодо повноважень в галузі охорони навколишнього природного середовища», в якому Кабінету Міністрів України доручено забезпечити прийняття рішень з питань, що потребують законодавчого врегулювання, крім випадків, визначених статтею 92 Конституції України, щодо проведення у сферах, відповідальність за які несе Кабінет Міністрів України, зокрема екології, державного управління, охорони здоров’я, експерименту, строк якого не перевищує двох років;
- п. 7 § 32 Регламенту Кабінету Міністрів України, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 18.07.2007 № 950, згідно з яким проекти актів Кабінету Міністрів, що стосуються реалізації експериментальних проектів, повинні містити, зокрема, строк реалізації проекту, який не повинен перевищувати двох років. Проект акта Кабінету Міністрів, поданий з порушенням вимог цього пункту, підлягає поверненню в порядку, встановленому § 52 цього Регламенту.
Таким чином, запропоноване регулювання призведе до порушення вимог наведених актів законодавства в частині визначення граничного строку реалізації експериментальних проєктів та наділення відповідного центрального органу виконавчої влади дискреційними повноваженнями при вирішення питань щодо надання державних грантів на здобуття вищої освіти після завершення терміну дії експериментального проєкту, що, як наслідок, створить передумови для корупційних зловживань.
Рекомендації НАЗК:
п.4 проєкту постанови виключити;
в абз.1 п.8 проєкту Порядку виключити слова та розділові знаки (з правом продовження на розрахунковий строк виконання такої освітньої програми) та відповідно доопрацювати проєкт Порядку в цілому з урахуванням того, що державні гранти можуть бути надані в межах строку дії експериментального проєкту.
ІІ. Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення
Згідно з п. 1 проєкту Порядку цим актом визначається механізм реалізації експериментального проєкту щодо надання державних грантів на здобуття вищої освіти.
Положеннями п.п. 1 п. 8 проєкту Порядку встановлено, що однією із умов надання державного гранта є зарахування здобувача освіти до закладу освіти за наслідками конкурсного відбору на здобуття вищої освіти на підставі конкурсного бала, сформованого з урахуванням результату вступних випробувань, що проводяться у формі зовнішнього незалежного оцінювання та / або з використанням організаційно-технологічних процесів зовнішнього незалежного оцінювання, не нижчим за рівень, установлений цим Порядком.
Однак зміст слів «не нижчим за рівень, установлений цим Порядком» з огляду на відсутність відсильної норми до конкретної норми проєкту Порядку, не дає змогу чітко встановити відповідність здобувача освіти вимогам необхідним для призначення йому відповідного державного гранта.
Також у проєкті Порядку за результатом застосування надмірної кількості понять без встановлення їх значень залишаються неврегульованими питання, а саме:
критерії надання державного гранта у повному або частковому розмірі, порядок визначення часткового розміру гранта у разі надання гранта у частковому розмірі (абз. 3 п. 6 проєкту Порядку);
яка «додаткова інформація та/або документи» повинні бути надані здобувачами освіти на запити Міністерство освіти і науки задля надання / продовження надання державного гранта (абз. 4 п. 10 проєкту Порядку);
вичерпного переліку підстав відмови у наданні / продовженні надання державного гранта (абз. 5 п. 10 проєкту Порядку);
механізму моніторингу інформації щодо державних грантів та прийняття рішень за його результатами (абз. 7 п. 11 проєкту Порядку);
способу, строку та порядку оповіщення здобувачів освіти про припинення надання державного гранта (п.13 проєкту Порядку);
порядку перегляду розміру державного гранта при вирішенні питань про переоформлення договору щодо участі у реалізації експериментального проєкту та призначення (надання) державного гранта на здобуття вищої освіти (абз. 6
п. 14 проєкту Порядку);
переліку вимог Порядку для поновлення надання державного гранта (п. 16 проєкту Порядку);
порядку зміни розміру державного гранта в разі прийняття рішення про припинення, переоформлення; призупинення або поновлення державного гранта (абз. 2 п. 24 проєкту Порядку);
форма та правовий зміст вживаного словосполучення «отриманих відповідей та/або документів на запити МОН» (абз. 2 п.13, абз. 8 п. 14, абз. 2 п. 18 проєкту Порядку).
Зазначена правова невизначеність у положеннях проєкту Порядку зумовлює ризик їх довільного та упередженого правозастосування, створює підґрунтя для запровадження непрозорої процедури надання державних грантів на здобуття вищої освіти та корупційних зловживань.
Рекомендації НАЗК:
проєкт Порядку потребує суттєвого доопрацювання з урахуванням такого:
у п. 1 п. 8 проєкту Порядку уточнити зміст термінологічної конструкції «не нижчим за рівень, установлений цим Порядком» або ж застосувати відсильну норму до іншого положення проєкту Порядку;
в абз. 3 п. 6 проєкту Порядку визначити критерії надання державного гранта у повному або частковому розмірі, порядок визначення часткового розміру гранта у разі призначення гранта у частковому розмірі;
в абз. 4 п. 10 проєкту Порядку визначити, яка «додаткова інформація та/або документи» повинні бути надані здобувачами освіти на запити МОН задля надання / продовження надання державного гранта;
в абз. 4 п. 10 проєкту Порядку визначити вичерпний перелік підстав для відмови у наданні / продовженні надання державного гранта;
абз. 7 п. 11 проєкту Порядку доопрацювати з метою визначення механізму моніторингу інформації щодо державних грантів та прийняття рішень за його результатами;
у п. 13 проєкту Порядку визначити спосіб, строк та порядок оповіщення здобувачів освіти про припинення надання державного гранта;
в абз. 6 п. 14 проєкту Порядку конкретизувати порядок перегляду розміру державного гранта при вирішенні питань про переоформлення договору щодо участі у реалізації експериментального проєкту та призначення (надання) державного гранта на здобуття вищої освіти;
у п. 16 проєкту Порядку застосувати відсильну норму до відповідного положення проєкту Порядку;
в абз. 2 п. 24 проєкту Порядку врегулювати механізм зміни розміру державного гранта в разі прийняття рішення про припинення, переоформлення; призупинення або поновлення державного гранта;
в абз. 2 п.13, абз. 8 п. 14, абз. 2 п. 18 проєкту Порядку слова та розділові знаки «отриманих відповідей та/або документів на запити МОН» замінити словами та розділовими знаками «отриманих відповідей та/або документів на письмові обґрунтовані запити МОН».
Висновок:
проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.
Голова Національного агентства
з питань запобігання корупції Віктор ПАВЛУЩИК