НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про реалізацію експериментального проекту щодо створення дослідницьких центрів передового досвіду»

Картка проєкту

Розробник проєкту постанови:

Міністерство освіти і науки України

(далі – МОН)

Мета проєкту постанови – запровадження експериментального проєкту щодо створення на базі закладів вищої освіти дослідницьких центрів передового досвіду задля розвитку та підтримки наукового, науково-технічного, інноваційного та освітнього потенціалу здобувачів вищої освіти, здобувачів ступеня доктора філософії та доктора наук, наукових і науково-педагогічних працівників, оснащення сучасною матеріально-технічною базою закладів вищої освіти та сприяння розвитку інноваційних інфраструктур, діяльність яких спрямована на використання та комерціалізацію науково-технічного (прикладного) результату для вирішення пріоритетних державних потреб

Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України

 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про реалізацію експериментального проекту щодо створення дослідницьких центрів передового досвіду» (далі – проєкт постанови) Національне агентство ідентифікувало корупціогенний фактор, який зумовлює потребу в його доопрацюванні, а саме непрозору процедуру проведення конкурсу щодо створення на базі закладів вищої освіти дослідницьких центрів передового досвіду (далі – Центри).

 

Опис виявлених корупціогенних факторів

Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення

Відповідно до п. 15 проєкту постанови структурний підрозділ МОН з питань інноваційної діяльності в сферах науки, наукової та науково-технічної діяльності (далі – структурний підрозділ) здійснює попередній розгляд отриманих заявок та доданих до них матеріалів на відповідність формальним вимогам, визначеним умовами конкурсу. Заявка може бути відхилена у разі невідповідності поданих документів вимогам та критеріям конкурсу.

У п. 10 проєкту постанови визначено критерії, з урахуванням яких проводиться конкурс для відбору закладів вищої освіти, на базі яких створюватимуться Центри.

Однак такі критерії, як «високі показники кадрового потенціалу», «широкий досвід співпраці», «стан матеріально-технічної та дослідно-експериментальної бази», «якість стратегічного плану розвитку Центру», мають оціночний характер і не містять чітких, вимірюваних показників.

Вказане порушує принцип юридичної визначеності, оскільки не дає змоги учасникам конкурсу однозначно зрозуміти, чи дійсно вони відповідають критеріям конкурсу, та об’єктивно оцінити свої шанси.

Аналогічне за змістом зауваження щодо використання конструкцій оціночного характеру висловлюється до п. 15 проєкту постанови, а саме:

«заявка може бути відхилена»;

«у разі допущення учасником конкурсу помилок, що можуть бути усунені, МОН може запропонувати учаснику внести виправлення / доповнення»;

«заявка може бути направлена на доопрацювання у разі подання учасником конкурсу пакета документів не в повному обсязі».

Таким чином, запропоноване у проєкті постанови регулювання призводить до запровадження непрозорої процедури проведення конкурсу та наділяє уповноважених осіб структурного підрозділу надмірними дискреційними повноваженнями щодо прийняття відповідних рішень на етапі попереднього розгляду отриманих заявок, що створює ризик корупційних зловживань.

Рекомендації НАЗК:

у п. 10 проєкту постанови конкретизувати критерії, з урахуванням яких проводиться конкурс, встановивши чіткі, вимірювані та об’єктивні показники для оцінки кадрового потенціалу, досвіду співпраці, стану матеріально-технічної та дослідно-експериментальної бази, якості стратегічного плану;

у п. 15 проєкту постанови виключити оціночне слово «може» та визначити чіткий і вичерпний перелік видів помилок, які підлягають виправленню.

 

Висновок:

проєкт постанови містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.

 

 

Голова Національного агентства

з питань запобігання корупції                                                                                                                         Віктор ПАВЛУЩИК

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua