Картка проєкту
Розробник проєкту постанови: Міністерство соціальної політики України |
Мета проєкту постанови – опрацювання механізму надання та оплати вартості послуги «Сімейна домівка», що сприятиме забезпеченню соціальної адаптації отримувачів та застосуванню індивідуального підходу у вихованні та задоволенні потреб дітей, їх участі в організації власної життєдіяльності |
Проєкт постанови надіслано відповідно до |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про реалізацію експериментального проекту щодо запровадження комплексної послуги «Сімейна домівка» (далі – проєкт постанови) Національне агентство ідентифікувало корупціогенні фактори, які зумовлюють потребу в його доопрацюванні, а саме:
суперечність між нормами проєкту постанови та проєкту Порядку, що може призвести до зловживань уповноваженим органом під час їх застосування;
наділення Державної служби у справах дітей дискреційними повноваженнями щодо проведення моніторингових візитів, що створює умови для використання суб’єктивних підходів при прийнятті відповідних управлінських рішень.
Опис виявлених корупціогенних факторів
І. Юридична колізія в законодавстві: суперечність між різними положеннями одного й того самого нормативно-правового акта або між положеннями різних нормативно-правових актів однакової юридичної сили у вирішенні одного й того самого питання, що допускає різне тлумачення норм
Проєктом постанови, зокрема, затверджується Порядок реалізації експериментального проєкту із запровадження комплексної соціальної послуги з формування життєстійкості (далі – проєкт Порядку).
У п. 1 проєкту постанови визначено, що строк реалізації експериментального проєкту «Сімейна домівка» – два роки з моменту набрання чинності цією постановою.
Вищевказана норма закріплена також у абз. 2 п. 18 проєкту Порядку, де передбачено, що договір між національним закупівельним, регіональним замовником / місцевим замовником та надавачем соціальних послуг, які надаватимуть комплексну послугу «Сімейна домівка» (далі – надавач), укладається на період реалізації експериментального проєкту в межах бюджетного періоду та відповідних бюджетних асигнувань.
Також у вказаному абзаці зазначено, що за умови відповідності надавача та регіонального замовника / місцевого замовника вимогам до надання послуги «Сімейна домівка», визначеним цим Порядком, у попередній період, національний закупівельник переукладає договір з ними (за їх згодою) без проведення повторного рейтингового оцінювання.
Проте вищевказане не узгоджується з абз. 8 п. 19 проєкту Порядку, де зазначено, що дія договору припиняється після закінчення строку, на який його укладено, за умови, що його не продовжено, або в разі настання інших підстав, передбачених законодавством або договором.
Оскільки цей експериментальний проєкт має чітко визначені строки для реалізації, а після його завершення уповноважений орган зобов’язаний буде подати Кабінету Міністрів України звіт про результати його реалізації, а також пропозиції щодо внесення змін до законодавчих актів, відповідно запровадження випадків можливої пролонгації дії договору та особливої процедури переукладення таких договорів зумовлює ризик упередженого правозастосування та прийняття суб’єктивних рішень уповноваженим органом.
Таким чином, запропоноване у пп. 18 – 19 проєкту Порядку регулювання наділяє національного закупівельника (Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю) дискреційними повноваженнями при вирішенні питань щодо продовження дії договорів про надання комплексної послуги «Сімейна домівка» після завершення терміну дії експериментального проєкту, що, як наслідок, створить передумови для неефективного використання бюджетних коштів.
Рекомендація НАЗК:
пп. 18 – 19 проєкту Порядку узгодити із нормами проєкту постанови та передбачити, що дія договору обмежена виключно строком реалізації експериментального проєкту;
абз. 2 п. 18 проєкту Порядку виключити.
II. Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначених вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення та відповідності за можливі зловживання під час їх здійснення
У п. 52 проєкту Порядку передбачено, що Державна служба у справах дітей (далі – Служба) може здійснювати моніторингові візити за місцем надання послуги «Сімейна домівка».
Проте у п. 6 проєкту постанови, де визначено перелік повноважень Служби, відсутня інформація щодо покладення на Службу такої функції, як моніторинговий візит.
Крім того, проєкт Порядку не містить положень, що визначають поняття «моніторинговий візит», та не врегульовують механізму здійснення такого візиту Службою, зокрема відсутні мета, підстави та порядок його здійснення.
Враховуючи вищевказане, запропоноване проєктом Порядку запровадження моніторингових візитів, за відсутності механізму його реалізації, у поєднанні з використанням оціночної конструкції «може» наділяє Службу дискреційними повноваженнями та створює умови для використання суб’єктивних підходів при прийнятті рішень про здійснення моніторингових візитів.
Рекомендація НАЗК:
абз. 3 п.п. 2 п. 52 проєкту Порядку виключити або передбачити мету, підстави та порядок здійснення Службою моніторингового візиту.
Висновок:
проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наведених рекомендацій.
Голова Національного агентства
з питань запобігання корупції Віктор ПАВЛУЩИК