НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про реалізацію експериментального проекту щодо здійснення державним підприємством Міністерства оборони України «Агенція оборонних закупівель» закупівель товарів оборонного призначення для потреб Національної гвардії»

 

Картка проєкту

     

Розробник проєкту постанови:

Міністерство внутрішніх справ України

Мета проєкту – підвищення ефективності закупівель та якості поставок товарів оборонного призначення для потреб Національної гвардії України із застосуванням сучасних інформаційно-цифрових ресурсів, які адмініструються у сфері управління Міноборони.

Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України

 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами проведення антикорупційної експертизи Національне агентство ідентифікувало корупціогенні фактори, які можуть зумовити ризик зловживань під час самостійного обрання учасниками експериментального проекту номенклатури та обсягів товарів оборонного призначення з метою закупівлі та здійснення контролю державним підприємством Міністерства оборони України «Агенція оборонних закупівель» (далі – ДП Міноборони «Агенція оборонних закупівель») за своєчасним виконанням контрактів та цільовим використанням бюджетних коштів.

 

Опис виявлених корупціогенних факторів

Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності юридичних та фізичних осіб у будь-якій сфері правового регулювання

1.1. Проєктом постанови Кабінету Міністрів України «Про реалізацію експериментального проекту щодо здійснення державним підприємством Міністерства оборони України «Агенція оборонних закупівель» закупівель товарів оборонного призначення для потреб Національної гвардії» (далі – проєкт постанови) пропонується затвердити Порядок реалізації експериментального проекту щодо здійснення державним підприємством Міністерства оборони України «Агенція оборонних закупівель» закупівель товарів оборонного призначення вітчизняного виробництва для потреб Національної гвардії (далі – проєкт Порядку).

В абз. 1 п. 6 проєкту Порядку передбачено, що закупівля товарів оборонного призначення, укладання контрактів щодо їх поставки в інтересах та для потреб Національної гвардії здійснюється ДП Міноборони «Агенція оборонних закупівель» відповідно до законодавства із застосуванням системи «DOT-Chain» у межах обсягу фінансування експериментального проєкту.

Так, відповідно до абз. 3 п. 7 проєкту Порядку реалізація експериментального проекту полягає у виконанні завдань із використанням функціональних можливостей системи «DOT-Chain», зокрема самостійного вибору учасниками експериментального проекту, визначеними командувачем Національної гвардії, номенклатури та обсягів запропонованих виконавцями товарів оборонного призначення, закупівля яких планується в межах бюджетних асигнувань, передбачених на реалізацію експериментального проекту.

Разом з тим проєктом Порядку не передбачено механізму / порядку вибору номенклатури та обсягів товарів оборонного призначення учасниками експериментального проекту для здійснення закупівлі.

Зазначена правова невизначеність наділяє учасників експериментального проекту надмірними дискреційними повноваженнями під час прийняття рішень про обрання номенклатури та обсягів товарів оборонного призначення з метою їх закупівлі, що створює передумови для корупційних зловживань у зв’язку з можливістю прийняття суб’єктивних та упереджених рішень.

Разом з тим у п. 4 проєкту Порядку визначено перелік учасників експериментального проєкту. Проте формулювання «учасниками експериментального проекту, визначеними командувачем Національної гвардії», яке за відсутності уточнення та узгодженості з п. 4 проєкту Порядку порушує принцип правової визначеності, що зумовлює можливість різного тлумачення та вибіркового застосування положень проєкту Порядку. Зазначена неузгодженість положень може ускладнювати практичну реалізацію проєкту Порядку та сприяти поширенню корупційних практик.

Як наслідок, наявність вказаних обставин створює передумови для вчинення корупційних правопорушень або правопорушень, пов’язаних з корупцією.

Рекомендація НАЗК:

доопрацювати проєкт Порядку з урахуванням зазначених зауважень.

 

1.2. У п. 15 проєкту Порядку передбачається, що ДП Міноборони «Агенція оборонних закупівель» у межах компетенції здійснює контроль за своєчасним укладенням та виконанням контрактів, ефективним, результативним та цільовим використанням бюджетних коштів.

Водночас проєкт Порядку не містить ані прямих, ані бланкетних норм до інших нормативно-правових або відомчих актів, які б визначали порядок / механізм здійснення відповідного контролю ДП Міноборони «Агенція оборонних закупівель».

Відсутність визначеного порядку / механізму здійснення відповідними посадовими / службовими особами ДП Міноборони «Агенція оборонних закупівель» зазначеного контролю порушує принцип правової визначеності та сприяє встановленню непрозорого механізму здійснення контролю, що створює передумови для вчинення корупційних правопорушень або правопорушень, пов’язаних з корупцією.

Рекомендація НАЗК:

доопрацювати п. 15 проєкту Порядку з урахуванням зазначених зауважень.

 

Висновок:

                       проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.

 

 

Голова Національного агентства

з питань запобігання корупції                                                                                                                                                                      Віктор ПАВЛУЩИК

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua