НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення до деяких постанов Кабінету Міністрів України змін щодо окремих питань ведення військового обліку та призову громадян під час мобілізації»

Картка проєкту

                                              

Розробник проєкту постанови:

Міністерство оборони України

Мета проєкту – удосконалення питань ведення військового обліку та призову громадян на військову службу під час мобілізації, зокрема на період дії воєнного стану призупинення видачі Витягу про притягнення до кримінальної відповідальності, відсутність (наявність) судимості або обмежень, передбачених кримінальним процесуальним законодавством України, для призовників, військовозобов’язаних, резервістів, щодо яких у Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов’язаних та резервістів наявна інформація про актуальні підстави для адміністративного затримання та доставлення

 

Проєкт постанови надіслано відповідно до

§ 372 Регламенту Кабінету Міністрів України

 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами проведення антикорупційної експертизи Національне агентство виявило корупціогенні фактори, які зумовлюють ризик зловживань під час розгляду запиту на отримання Витягу про притягнення до кримінальної відповідальності, відсутність (наявність) судимості або обмежень, передбачених кримінальним процесуальним законодавством України, від призовника, військовозобов’язаного, резервіста та під час надання інформації з інформаційно-аналітичної системи «Облік відомостей про притягнення особи до кримінальної відповідальності та наявності судимості» за запитами призовників, військовозобов’язаних та резервістів.

  

Опис виявлених корупціогенних факторів

Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності фізичних (юридичних) осіб у будь-якій сфері правового регулювання

Проєктом постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення до деяких постанов Кабінету Міністрів України змін щодо окремих питань ведення військового обліку та призову громадян під час мобілізації» (далі – проєкт постанови) пропонується, зокрема, внести зміни до Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2022 № 1487 (далі – Порядок).

Зокрема, проєктом постанови пропонується доповнити п. 55 Порядку абз. 3 та 4 такого змісту:

«МВС у разі надходження запиту на отримання Витягу про притягнення до кримінальної відповідальності, відсутність (наявність) судимості або обмежень, передбачених кримінальним процесуальним законодавством України, від призовника, військовозобов’язаного, резервіста, щодо якого в Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов’язаних та резервістів (далі Реєстр) наявна інформація про актуальні підстави для адміністративного затримання та доставлення органами Національної поліції такої особи за вчинення адміністративних правопорушень, передбачених статтями 210, 2101 КУпАП, до відповідного районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки, невідкладно передає інформацію про звернення такої особи до Національної поліції шляхом електронної інформаційної взаємодії.

МВС під час дії воєнного стану та протягом трьох місяців з дня його припинення чи скасування інформація з інформаційно-аналітичної системи «Облік відомостей про притягнення особи до кримінальної відповідальності та наявності судимості» не надається призовникам, військовозобов’язаним та резервістам, щодо яких у Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов’язаних та резервістів наявна інформація про актуальні підстави для адміністративного затримання та доставлення органами Національної поліції таких осіб за вчинення адміністративних правопорушень, передбачених статтями 210, 2101 КУпАП, до відповідного районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки.».

1.1. Варто зазначити, що таке формулювання, як «актуальні підстави для адміністративного затримання та доставлення», потенційно дає змогу трактувати по-різному його зміст.

Використання правових конструкцій оціночного характеру під час розгляду запиту на отримання Витягу про притягнення до кримінальної відповідальності, відсутність (наявність) судимості або обмежень, передбачених кримінальним процесуальним законодавством України, від призовника, військовозобов’язаного, резервіста та під час надання інформації з інформаційно-аналітичної системи «Облік відомостей про притягнення особи до кримінальної відповідальності та наявності судимості» за запитами призовників, військовозобов’язаних та резервістів порушує принцип правової визначеності та зумовлює ризик довільного й упередженого правозастосування під час підтвердження актуальності таких підстав.

Рекомендація НАЗК:

доопрацювати проєкт постанови з урахуванням зазначених зауважень.

 

1.2. Разом з тим запропоновані зміни також передбачають підставу ненадання / призупинення надання інформації з інформаційно-аналітичної системи «Облік відомостей про притягнення особи до кримінальної відповідальності та наявності судимості» за запитами призовників, військовозобов’язаних та резервістів у разі наявності в Реєстрі інформації про актуальні підстави для адміністративного затримання та доставлення.

Незважаючи на те, що фізична особа має право на отримання з  інформаційно-аналітичної системи «Облік відомостей про притягнення особи до кримінальної відповідальності та наявності судимості» відомостей про себе в паперовій або електронній формі, у проєкті постанови не врегульовано та не передбачено ні прямих, ні бланкетних норм до інших нормативно-правових актів, спрямованих на врегулювання питання про відмову / призупинення у наданні такої інформації.

При цьому за результатами розгляду запропонованих змін не зрозуміло, у якій формі приймається рішення про ненадання / призупинення надання такої інформації та порядок його оскарження.

Зазначене може призвести до застосування суб’єктивних підходів під час практичної реалізації цього положення та, відповідно, створити передумови для формування непрозорого механізму застосування цієї норми.

Слід зауважити, що під час врегулювання питань щодо обмеження доступу до інформації необхідно забезпечувати узгодженість правового регулювання у цій сфері, зокрема із нормативно-правовими актами вищої юридичної сили.

Як наслідок, наявність вказаних обставин створює передумови для вчинення корупційних правопорушень або правопорушень, пов’язаних з корупцією.

Рекомендація НАЗК:

доопрацювати проєкт постанови з урахуванням зазначених зауважень.

 

Висновок:

                     проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.

 

 

В.о. Голови Національного агентства

з питань запобігання корупції                                                                                                                                                                        Микола КОРНЕЛЮК

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua