Картка проєкту
Розробник проєкту постанови: Міністерство оборони України |
Мета проєкту – удосконалення питань ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів |
Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами проведення антикорупційної експертизи Національне агентство ідентифікувало корупціогенні фактори, які можуть зумовити ризик зловживань комісіями з перевірки стану військового обліку під час інформування відповідних органів державної влади, інших державних органів щодо виявлених фактів порушень правил військового обліку для врахування під час визнання або підтвердження підприємствам, установам, організаціям статусу критично важливого.
Опис виявлених корупціогенних факторів
1. Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності юридичних та фізичних осіб у будь-якій сфері правового регулювання
Проєктом постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів» (далі – проєкт постанови) запропоновано зміни до Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2022 № 1487 (далі – Порядок).
Зокрема, проєктом постанови пропонується доповнити п. 84 Порядку абз. 15 такого змісту:
«У разі встановлення комісіями обласного, районного (міського) рівнів, комісіями Генерального штабу Збройних Сил, оперативного командування, обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки (далі – комісії) фактів порушень правил військового обліку, а саме прийняття на роботу військовозобов’язаних, які не мають військово-облікових документів встановленого зразка або військовозобов’язаних, які мають перебувати але не перебувають на військовому обліку, відсутність списків персонального військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, перевищення відсотків бронювання військовозобов’язаних, не направлення повідомлень про прийом/звільнення на роботу/з роботи, зазначені комісії надають інформацію щодо виявлених недоліків до органів державної влади, інших державних органів для урахування її під час визнання або підтвердження підприємствам, установам, організаціям статусу критично важливого для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, або критично важливого для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань в особливий період.».
Водночас у проєкті постанови не врегульовано порядок передачі комісіями інформації щодо виявлених фактів порушень правил військового обліку та її розгляду відповідними органами державної влади, зокрема відсутні строки, підстави та види рішень, які може приймати орган державної влади за результатами розгляду такого повідомлення, та вплив цього рішення на визначення або підтвердження підприємствам, установам, організаціям статусу критично важливого для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, або критично важливого для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань в особливий період.
Разом з тим проєктом постанови не передбачено ні прямих, ні бланкетних норм до інших нормативно-правових актів, спрямованих на регулювання цього питання.
Зазначене порушує принцип правової визначеності та зумовлює ризик довільного та упередженого правозастосування як при поданні інформації щодо виявлених фактів порушень правил військового обліку, так і під час прийняття рішення щодо визнання або підтвердження статусу критично важливого.
Слід звернути увагу, що п. 86 чинного Порядку передбачає, що керівники державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, у яких проведено перевірку стану військового обліку, організовують та забезпечують усунення виявлених недоліків. Про вжиті заходи та усунення недоліків зазначені керівники інформують у тридцятиденний строк з дня отримання результатів перевірки керівника органу, підприємства, установи та організації, який проводив перевірку.
При цьому за результатами розгляду запропонованих змін у проєкті постанови не зрозуміло, чи інформує комісія про виявлені факти порушення правил військового обліку підприємствами, установами, організаціями, які визначені в абз. 15 п. 84 проєкту постанови, відповідні органи державної влади у разі усунення цих недоліків та вжиття заходів, як передбачено п. 86 Порядку.
Рекомендація НАЗК:
доопрацювати проєкт постанови з урахуванням зазначених зауважень.
2. Юридична колізія в законодавстві: суперечність між різними положеннями одного й того самого нормативно-правового акта або між положеннями різних нормативно-правових актів однакової юридичної сили у вирішенні одного й того самого питання, що допускає різне тлумачення норм
Абз. 15 п. 84 проєкту постанови передбачається, зокрема, що у разі встановлення комісіями фактів порушень правил військового обліку зазначені комісії надають інформацію щодо виявлених недоліків до органів державної влади, інших державних органів для урахування її під час визнання або підтвердження підприємствам, установам, організаціям статусу критично важливого для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, або критично важливого для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань в особливий період.
Варто зазначити, що п. 4 ч. 1 ст. 25 Закону України «Про мобілізаційну підготовку і мобілізацію» передбачає, зокрема, що критерії та порядок, за якими здійснюється визначення підприємств, установ і організацій, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, а також критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил України, інших військових формувань в особливий період, встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Такий механізм визначення підприємств, установ та організацій, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, а також критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань в особливий період закріплено в Критеріях та порядку, за якими здійснюється визначення підприємств, установ та організацій, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, а також критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань в особливий період, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 27.01.2023 № 76 (далі – Критерії та порядок).
Тобто Критерії та порядок урегульовують порядок визначення (відповідність) та відмову у визначенні (невідповідність) підприємств, установ, організацій статусу критично важливих як для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, так і для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань в особливий період (серед іншого, п.п. 6, 11 та 13 Критеріїв та порядку).
Також у п.п. 6-1 та 14 Критеріїв та порядку передбачено, зокрема, порядок перевірки відповідності підприємства, установи, організації, які визначені критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період або які визначені критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань в особливий період встановленим критеріям.
Водночас запропоновані проєктом постанови зміни передбачають процедуру надання комісією інформації щодо виявлених недоліків, пов’язаних із порушенням правил військового обліку, до відповідних державних органів для урахування її під час визнання або підтвердження підприємствам, установам, організаціям статусу критично важливого, які у разі неузгодженості з чинними положеннями Критеріїв та порядку можуть сприяти створенню непрозорого механізму визначення / підтвердження статусу критично важливого.
Відповідно, наявність неузгодженостей між зазначеними нормами зумовлює можливість різного тлумачення та вибіркового застосування положень, зокрема в частині визначення підстав проведення перевірки відповідності підприємства, установи, організації, які визначені критично важливими.
Як наслідок, наявність вказаних обставин створює передумови для вчинення корупційних правопорушень або правопорушень, пов’язаних з корупцією.
Рекомендація НАЗК:
доопрацювати проєкт постанови з урахуванням зазначених зауважень.
Висновок:
проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.
В.о. Голови Національного агентства
з питань запобігання корупції Микола КОРНЕЛЮК