Картка проєкту
|
Розробник проєкту постанови: Міністерство оборони України |
Мета проєкту – врегулювання порядку передачі незавершених будівництвом фортифікаційних споруд від державних замовників до сфери управління Міністерства оборони України. |
Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами проведення антикорупційної експертизи Національне агентство виявило корупціогенний фактор, який зумовлює ризик зловживань під час надання згоди чи відмови у її наданні на прийняття незавершеної будівництвом фортифікаційної споруди до сфери управління Міністерства оборони України (далі – Міноборони).
Опис виявлених корупціогенних факторів
Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення
Проєктом постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку передачі, прийняття, утримання, обслуговування, охорони та ведення оперативного обліку військових інженерно-технічних і фортифікаційних споруд» (далі – проєкт постанови) пропонується внести зміни до Порядку передачі, прийняття, утримання, обслуговування, охорони та ведення оперативного обліку військових інженерно-технічних і фортифікаційних споруд (далі – проєкт Порядку).
У п. 1 проєкту Порядку передбачено, зокрема, що цим Порядком визначається механізм передачі, прийняття, утримання, обслуговування, охорони та ведення оперативного обліку військових інженерно-технічних і фортифікаційних споруд, у тому числі незавершених будівництвом (далі – фортифікаційні споруди), будівництво яких здійснено (здійснюється) державними замовниками.
Відповідно до абз. 1 п. 41 проєкту Порядку у разі виникнення обставин, які унеможливлюють завершення державним замовником будівництва фортифікаційної споруди, така незавершена будівництвом фортифікаційна споруда за зверненням державного замовника може бути прийнята до сфери управління Міноборони.
При цьому в абз. 2 цього ж пункту передбачено, що для передачі фортифікаційної споруди державний замовник письмово повідомляє Міноборони про наявність обставин, які унеможливлюють завершення державним замовником будівництва фортифікаційної споруди та готовність передати незавершену будівництвом фортифікаційну споруду до сфери управління Міноборони.
Згідно з абз. 3 п. 41 проєкту Порядку Міноборони протягом п’яти днів з дня отримання письмового повідомлення державного замовника повідомляє державного замовника про згоду на прийняття незавершеної будівництвом фортифікаційної споруди до сфери управління Міноборони або про відмову у її прийнятті. Відмова у прийнятті незавершеної будівництвом фортифікаційної споруди до сфери управління Міноборони має бути вмотивованою.
Разом з тим відповідно до абз. 2 п. 2 постанови Кабінету Міністрів України від 29.12.2023 № 1415 «Деякі питання підвищення обороноздатності держави на період воєнного стану в Україні» установлено, що на період воєнного стану в Україні або окремих її місцевостях Міноборони, Державна спеціальна служба транспорту, обласні, Київська міська, районні військові (державні) адміністрації (або уповноважені обласними, Київською міською, районними військовими (державними) адміністраціями їх структурні підрозділи із статусом юридичної особи публічного права), військові адміністрації населених пунктів, Державне агентство відновлення та розвитку інфраструктури є державними замовниками у сфері оборони щодо закупівлі товарів, робіт і послуг оборонного призначення (товарів подвійного призначення) для будівництва фортифікаційних споруд (далі – державні замовники).
З огляду на кількість державних замовників та враховуючи положення проєкту Порядку, письмове повідомлення державного замовника є підставою для розгляду Міноборони питання щодо прийняття незавершеної будівництвом фортифікаційної споруди до сфери управління Міноборони.
Водночас проєктом Порядку не врегульовано порядку подання письмового повідомлення державним замовником, зокрема не встановлено вимоги до такого письмового повідомлення. Зважаючи на це, посадові / службові особи Міноборони наділені надмірними дискреційними повноваженнями під час розгляду письмових повідомлень державних замовників та прийняття рішення про надання згоди чи відмови у її наданні щодо прийняття фортифікаційної споруди до сфери управління Міноборони.
Зазначене ускладнює практичну реалізацію положень проєкту Порядку та створює передумови для вчинення корупційних правопорушень або правопорушень, пов’язаних з корупцією.
Рекомендація НАЗК:
доопрацювати п. 41 проєкту Порядку з урахуванням зазначених зауважень.
Висновок:
проєкт постанови містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.
Голова Національного агентства
з питань запобігання корупції Віктор ПАВЛУЩИК