Картка проєкту
Розробник проєкту постанови: Міністерство аграрної політики та продовольства України |
Мета проєкту постанови – удосконалення механізму надання державної підтримки сільськогосподарським товаровиробникам, які використовують меліоровані землі та провадять сільськогосподарську діяльність на землях сільськогосподарського призначення із застосуванням гідротехнічної меліорації, та організаціям водокористувачів |
Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для надання державної підтримки сільськогосподарським товаровиробникам, які використовують меліоровані землі, та організаціям водокористувачів» (далі – проєкт постанови) Національне агентство ідентифікувало корупціогенний фактор, який зумовлює потребу в його доопрацюванні, а саме: відсутність чіткої та завершеної процедури надання бюджетної дотації сільськогосподарським товаровиробникам, які використовують меліоровані землі, та організаціям водокористувачів.
Опис виявленого корупціогенного фактора
Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення
Проєктом постанови пропонується внести зміни до Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для фінансової підтримки сільгосптоваровиробників, які використовують меліоровані землі, та організаціям водокористувачів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2021 року № 1070 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 20 жовтня 2023 року № 1110) (далі – проєкт змін, Порядок відповідно).
Так, згідно з п. 6 проєкту змін пропонується п. 23 Порядку доповнити новими пунктами такого змісту:
«23-1. Сільськогосподарські товаровиробники, які отримали у поточному році державну підтримку, до 15 січня впродовж наступних 3 років подають інформацію про сівозміну, врожайність та врожай культур для площі оброблюваних угідь, яка зазначена у проектно-кошторисній документації.
23-2. Організації водокористувачів, які отримали у поточному році державну підтримку, до 15 січня впродовж наступних 3 років подають інформацію про рівні енергетичної продуктивності, фактичної продуктивності, розраховані з врахуванням вимог постанови Кабінету Міністрів України
від 30 серпня 2022 р. № 974 «Про визначення рівнів показників продуктивності насосної станції, яка передана у власність організації водокористувачів.
23-3. У разі не подання інформації, передбаченої пунктами 23-1 та 23-2 цього Порядку, та/або встановлення контролюючими органами факту надання недостовірної інформації товаровиробник та організація водокористувачів повертають отримані бюджетні кошти і позбавляються протягом трьох років від дати виявлення такого порушення права на отримання державної підтримки».
Однак зі змісту наведених положень є незрозумілими вимоги до надання відповідної інформації та форма її надання (така інформація має надаватися відповідно до чітко регламентованої форми або ж із застосуванням інших вимог).
Указані обставини зумовлюють можливість різного тлумачення та вибіркового правозастосування, а також упередженого прийняття рішень про надання або ж відмову в наданні державної підтримки, в тому числі з корупційною метою.
Крім того, зазначені положення не дають змоги дійти чітких висновків щодо змісту (предмета) рішень, які приймаються за результатами опрацювання інформації, визначеної у запропонованій проєктом змін редакції пп. 23-1, 23-2 Порядку, та подальшого механізму її опрацювання і застосування.
Варто також зазначити, що згідно з п. 24 Порядку складення та подання фінансової і бюджетної звітності про використання бюджетних коштів, а також контроль за їх цільовим та ефективним витрачанням здійснюються в установленому законодавством порядку.
Разом з тим проєкт Порядку не визначає чітких та вимірюваних показників, які дають можливість забезпечити оцінку ефективного витрачання бюджетних коштів за рахунок наданої бюджетної дотації сільськогосподарськими товаровиробниками, які використовують меліоровані землі, та організаціями водокористувачів.
Відповідна правова невизначеність у положеннях проєкту Порядку може призвести до здійснення неналежного контролю за цільовим та ефективним витрачанням бюджетних коштів та їх необґрунтованих витрат.
Рекомендація НАЗК:
доопрацювати проєкт змін з урахуванням зазначених зауважень.
Висновок:
проєкт постанови містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання з урахуванням наданої рекомендації.
Голова Національного агентства
з питань запобігання корупції Віктор ПАВЛУЩИК