НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку використання коштів з рахунка для забезпечення соціального захисту ветеранів війни та членів їх сімей»

Картка проєкту

Розробник проєкту постанови:

Міністерство у справах ветеранів України

(далі – Мінветеранів)

Мета проєкту постанови – приведення Порядку використання коштів з рахунка для забезпечення соціального захисту ветеранів війни та членів їх сімей, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 2 вересня 2022 р. № 980, у відповідність до п. 56 розділу VI “Прикінцеві та перехідні положення” Бюджетного кодексу України

Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України

 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку використання коштів з рахунка для забезпечення соціального захисту ветеранів війни та членів їх сімей» (далі – проєкт постанови) Національне агентство ідентифікувало корупціогенні фактори, які зумовлюють потребу в його доопрацюванні, а саме:

  • запровадження непрозорої процедури прийняття рішення комісією, яка утворена Мінветеранів (далі – комісія) щодо розподілу та/або передачі коштів з урахуванням пріоритетності та першочерговості завдань, а також можливість прийняття відповідних рішень в умовах конфлікту інтересів.

 

Опис виявлених корупціогенних факторів

Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення

  1. Проєктом постанови пропонується внести зміни до Порядку використання коштів з рахунка для забезпечення соціального захисту ветеранів війни та членів їх сімей, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 2 вересня 2022 р. № 980 (далі – проєкт Змін, Порядок відповідно).

Відповідно до п. 1 Порядку в редакції проєкту Змін цей Порядок визначатиме механізм використання коштів для забезпечення соціального захисту ветеранів війни та членів їх сімей, що надійшли як добровільні внески (благодійні пожертви) від фізичних та юридичних осіб приватного права та/або публічного права на рахунок Мінветеранів, відкритий у Національному банку, які є джерелом формування спеціального фонду державного бюджету (далі — кошти).

У п. 7 Порядку в редакції проєкту Змін вказано, що комісія приймає рішення щодо розподілу та/або передачі коштів на підставі поданих пропозицій заявниками за формою згідно з додатком 2 щодо фактичної потреби в коштах на виконання завдань за напрямами, визначеними у п. 4 цього Порядку, з урахуванням пріоритетності та першочерговості завдань.

Однак чинна та/або запропонована редакції не містять чітких і об’єктивних критеріїв оцінки «пріоритетності та першочерговості завдань», що наділяє комісію широкими дискреційними повноваженнями, а також суперечить принципам правової визначеності та недискримінаційності.

Вищевказане дає змогу членам комісії на власний розсуд визначати черговість та важливість завдань, що може призвести до упередженого або вибіркового розподілу коштів на користь певних заявників.

Рекомендація НАЗК:

у проєкті постанови передбачити чіткі критерії визначення пріоритетності та першочерговості завдань для прийняття рішення щодо розподілу та/або передачі коштів.

 

  1. Відповідно до п. 8 Порядку в редакції проєкту Змін персональний склад комісії затверджується Мінветеранів, до складу комісії входять представники Мінветеранів, інших центральних органів виконавчої влади та за згодою представники підприємств, установ, організацій, що належать до сфери управління Мінветеранів, інших державних органів, консультативно-дорадчих органів при Мінветеранів, громадських об’єднань, представники партнерів з розвитку.

Однак п. 5 Порядку в редакції проєкту Змін встановлює, що кошти можуть отримувати заявники, зокрема підприємства, установи та організації, що належать до сфери управління Міністерства у справах ветеранів України.

Положення запропонованої редакції створюють передумови для виникнення конфлікту інтересів, оскільки представники заявників можуть впливати на прийняття рішень щодо розподілу коштів, у тому числі на користь свого підприємства, установи або організації.

Як наслідок, – відсутність у проєкті Змін вимог щодо поширення на членів комісії обмежень, визначених Законом України «Про запобігання корупції», оскільки члени комісії, зокрема, можуть брати участь у прийнятті рішень в умовах конфлікту інтересів, суттєво підриває прозорість та неупередженість діяльності комісії, а також створює умови для корупційних зловживань.

Рекомендація НАЗК:

у проєкті постанови визначити необхідність поширення обмежень, встановлених Законом України «Про запобігання корупції», на осіб, які входять до складу комісії.

 

Висновок:

проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.

 

 

В.о. Голови Національного агентства

з питань запобігання корупції                                                                                                                 Микола КОРНЕЛЮК

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua