Картка проєкту
Розробник проєкту постанови: Міністерство соціальної політики України |
Мета проєкту постанови: врегулювання процедури знищення неякісних та непридатних до споживання товарів (предметів) гуманітарної допомоги протягом дії воєнного стану шляхом значного спрощення таких процедур для юридичних осіб, представників іноземних держав, міжнародних та іноземних гуманітарних організацій в Україні (без створення юридичної особи), на балансі яких перебувають такі товари |
Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 28 квітня 2000 р. № 728 і від 9 жовтня 2020 р. № 927» (далі – проєкт постанови) Національне агентство з питань запобігання корупції ідентифікувало корупціогенні фактори, а саме:
усунення контролю у пунктах пропуску через державний кордон органами, які безпосередньо займаються санітарним, ветеринарним, фітосанітарним, радіологічним та екологічним контролем щодо товарів (предметів) гуманітарної допомоги, що ввозяться в Україну;
незастосування вимог до умов зберігання товарів (предметів) гуманітарної допомоги неналежної якості або непридатних до споживання, а також строків їх вивезення за межі України;
делегування повноважень органів державної влади та органів місцевого самоврядування юридичним особам, представникам іноземних держав, міжнародним та іноземним гуманітарним організаціям в Україні (без створення юридичної особи), на балансі яких перебуває гуманітарна допомога та наділення їх повноваженнями щодо визначення якості та придатності до споживання товарів (предметів) гуманітарної допомоги, створення відповідних комісій та самостійного укладення договорів із суб’єктами господарювання у сфері управління відходами.
Опис виявлених корупціогенних факторів
І. Необґрунтоване встановлення пільг, переваг або інших привілеїв для фізичних (юридичних) осіб
- Проєктом постанови пропонується внести зміни у постановляючу частину постанови Кабінету Міністрів України від 28.04.2000 № 728 «Про затвердження Порядку вивезення за межі України або знищення неякісних та непридатних до споживання товарів (предметів) гуманітарної допомоги» (далі – Постанова № 728, Порядок) та надати можливість під час воєнного стану в Україні юридичним особам, представникам іноземних держав, міжнародним та іноземним гуманітарним організаціям в Україні (без створення юридичної особи), на балансі яких перебуває гуманітарна допомога самостійно приймати рішення про знищення (видалення) неякісних або непридатних до споживання товарів (предметів) гуманітарної допомоги.
З цією метою проєктом постанови пропонується не застосовувати п. 3 Порядку, яким передбачений контроль у пунктах пропуску через державний кордон органами, які безпосередньо займаються санітарним, ветеринарним, фітосанітарним, радіологічним та екологічним контролем товарів (предметів) гуманітарної допомоги, за результатом якого складається висновок.
При цьому, у разі наявності висновку про непридатність до споживання товарів (предметів) гуманітарної допомоги у повному обсязі або їх частини, весь вантаж на митну територію України не допускається і підлягає вивезенню за межі України.
Разом із тим проєктом постанови не пропонується запровадити будь-які інші альтернативні заходи здійснення перевірки товарів (предметів) гуманітарної допомоги, що ввозяться в Україну на предмет їх придатності до використання.
Крім того, запропоноване регулювання не узгоджується із нормами ст. 9 Закону України «Про гуманітарну допомогу», згідно з якою товари (предмети) гуманітарної допомоги, що ввозяться на митну територію України, підлягають заходам офіційного контролю. Зазначені заходи офіційного контролю проводяться першочергово та безкоштовно.
Відповідно до ст. 131 Митного кодексу України заходи офіційного контролю передбачають фітосанітарний контроль, ветеринарно-санітарний контроль, державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров’я та благополуччя тварин, що проводяться згідно із законодавством України.
Відсутність будь-якого контролю за якістю товарів (предметів) гуманітарної допомоги, що ввозяться на територію України у пунктах пропуску через державний кордон, може призвести до безконтрольного їх ввезення, відсутності будь-якого їх обліку, подальшого цільового використання та, як наслідок, до виникнення низки корупційних ризиків та схем.
Рекомендація НАЗК:
у проєкті постанови передбачити альтернативні види перевірки у пунктах пропуску через державний кордон товарів (предметів) гуманітарної допомоги, що ввозяться в Україну, щодо їх якості та придатності до використання.
- Відповідно до п. 6 Порядку неякісні або непридатні до споживання товари (предмети) гуманітарної допомоги до прийняття рішення Мінсоцполітики повинні зберігатися у спеціально обладнаних складських приміщеннях з дотриманням вимог законодавства щодо товарів, які перебувають під митним контролем на території України.
Якщо Мінсоцполітики прийняло рішення про вивезення за межі України товарів (предметів) гуманітарної допомоги, донор або її отримувач зобов’язаний вивезти їх у місячний термін з дня отримання рішення (п. 7 Порядку).
Згідно з проєктом постанови зазначені положення Порядку не застосовуються.
Водночас проєкт постанови не передбачає чіткого врегулювання питань, які б визначали:
- процедуру та строки вивезення за межі України товарів (предметів) гуманітарної допомоги неналежної якості або непридатних до споживання;
- вимоги щодо належних умов зберігання товарів (предметів) гуманітарної допомоги.
Отже, запропоноване регулювання з одного боку може призвести до зберігання непридатної до споживання гуманітарної допомоги без дотримання встановлених вимог та погіршення екологічної обстановки, а з іншого – до залишення таких товарів на території України та використання не за цільовим призначенням, що своєю чергою слугуватиме підґрунтям для виникнення корупційних зловживань.
Рекомендація НАЗК:
у проєкті постанови визначити чіткі вимоги до процедури, якої мають дотримуватися юридичні особи, представники іноземних держав, міжнародні та іноземні гуманітарні організації в Україні (без створення юридичної особи), на балансі яких перебуває гуманітарна допомога щодо умов зберігання, а також строків вивезення товарів (предметів) гуманітарної допомоги неналежної якості або непридатних до споживання.
ІІ. Делегування повноважень органів державної влади чи органів місцевого самоврядування суб’єктам приватного права, а також консультативним, дорадчим та іншим допоміжним органам, створеним на постійній чи тимчасовій основі
У пп. 4, 5 Порядку зазначено, що для визначення якості та підтвердження придатності до споживання товарів (предметів) гуманітарної допомоги, що надійшли в зону діяльності митниць, її отримувач звертається до митного органу з письмовою заявою про надання дозволу на видачу зразків проб для проведення аналізу.
При цьому обсяг товарів (предметів) гуманітарної допомоги у вантажній митній декларації зазначається з урахуванням зразків товарів (предметів), виданих на аналіз.
Копію висновку про неналежну якість або непридатність до споживання товарів (предметів) гуманітарної допомоги органи, що проводили їх аналіз, надсилають відповідному спеціально уповноваженому державному органові з питань гуманітарної допомоги, за поданням якого Мінсоцполітики приймає рішення про вивезення за межі України або знищення таких товарів (предметів) гуманітарної допомоги.
Натомість проєктом постанови пропонується вказаними повноваженнями наділити юридичних осіб, представників іноземних держав, міжнародні та іноземні гуманітарні організації в Україні (без створення юридичної особи), на балансі яких перебуває гуманітарна допомога, та встановити, що для визначення неякісних або непридатних до споживання товарів (предметів) гуманітарної допомоги, що потребують знищення (видалення), вони за власним рішенням створюють постійні або тимчасові комісії, які забезпечують:
проведення інвентаризації товарів (предметів) гуманітарної допомоги, що пропонуються для знищення (видалення);
складання акта інвентаризації товарів (предметів) гуманітарної допомоги, що пропонуються для знищення (видалення), за формою, затвердженою юридичними особами, представниками іноземних держав, міжнародними та іноземними гуманітарними організаціями в Україні (без створення юридичної особи), на балансі яких перебуває гуманітарна допомога.
При цьому такі комісії мають право залучати фахівців установ, підприємств та організацій (за згодою), а також самостійно укладати договори із суб’єктами господарювання у сфері управління відходами.
Відповідно до пп. 9, 12 Порядку знищення неякісних або непридатних до споживання товарів (предметів) гуманітарної допомоги здійснюється під контролем комісії, яка утворюється з представників територіальних органів Держмитслужби, Держекоінспекції, МВС, державної ветеринарної медицини, карантинної служби та місцевих органів виконавчої влади.
За фактом знищення неякісних або непридатних до споживання товарів (предметів) гуманітарної допомоги складається відповідний акт, який підписується керівником підприємства (установи), на якому знищені товари (предмети), представниками Держмитслужби, Держекоінспекції, МВС, державної ветеринарної медицини, карантинної служби, місцевих органів виконавчої влади та засвідчується печаткою митного органу.
Враховуючи те, що управління гуманітарною допомогою є корупційно вразливою сферою, наділення юридичних осіб, представників іноземних держав, міжнародних та іноземних гуманітарних організацій в Україні (без створення юридичної особи), на балансі яких перебуває гуманітарна допомога, повноваженнями, які мають здійснювати органи виконавчої влади, що формують чи реалізують державну політику у відповідних сферах, самостійно приймати рішення про знищення (видалення) товарів (предметів) гуманітарної допомоги є необґрунтованим та таким, що може призвести до прийняття неконтрольованих рішень та численних зловживань у цій сфері правового регулювання.
Рекомендація НАЗК:
у проєкті постанови передбачити участь органів виконавчої влади, які уповноважені здійснювати владні повноваження та приймати управлінські рішення у відповідних сферах, під час знищення неякісних або непридатних до споживання товарів (предметів) гуманітарної допомоги.
Висновок:
проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.
В.о. Голови Національного агентства
з питань запобігання корупції Микола КОРНЕЛЮК