Картка проєкту
Розробник проєкту постанови: Міністерство оборони України |
Мета проєкту – визначення єдиного стандарту (підходів) до проведення медичного огляду та винесення рішень (постанов) за результатами цих оглядів військовослужбовців Служби зовнішньої розвідки України, Служби безпеки України, Державної прикордонної служби України, Національної гвардії України, Управління державної охорони України |
Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами проведення антикорупційної експертизи Національне агентство виявило корупціогенний фактор, який створює ризик зловживань під час визначення закладу охорони здоров’я з метою проходження військовослужбовцями медичного огляду та за його результатами прийняття медичними (військово-лікарськими), військово-лікарськими комісіями відповідних постанов (рішень).
Опис виявленого корупціогенного фактору
Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності юридичних та фізичних осіб у будь-якій сфері правового регулювання
Проєктом постанови «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 7 березня 2025 року № 270» (далі – проєкт постанови) пропонується доповнити п. 1 постанови Кабінету Міністрів України від 07.03.2025 № 270 «Деякі питання проведення військово-лікарської експертизи» (далі – постанова) абз. 3, яким передбачається, що медичний огляд військовослужбовців Управління державної охорони, які перебувають на лікуванні у відомчих закладах охорони здоров’я, військовослужбовців Служби безпеки, які перебувають на лікуванні в закладах охорони здоров’я, що належать до сфери їх управління, а також військовослужбовців Служби зовнішньої розвідки, які не перебувають на лікуванні у відомчих закладах охорони здоров’я, проводиться військово-лікарськими, медичними (військово-лікарськими) комісіями, утвореними в закладах охорони здоров’я, за результатами якого на підставі Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби, служби у військовому резерві військової служби, пояснень щодо застосування статей Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби, служби у військовому резерві військової служби, таблиці додаткових вимог до стану здоров’я, наведених у додатках 1–3 до Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністерства оборони від 14 серпня 2008 р. № 402, такими комісіями приймаються постанови (рішення) у формулюваннях, передбачених пунктами 21.5, 21.6 глави 21 розділу ІІ цього Положення, а також передбачених підпунктом «в» пункту 20.3 глави 20 розділу ІІ цього Положення в частині визначення:
потреби у відпустці для лікування у зв’язку з хворобою;
потреби у відпустці для лікування після поранення (контузії, травми або каліцтва);
потреби в тривалому лікуванні (у тому числі за кордоном);
потреби в протезуванні та/або ортезуванні.
Крім того, в пояснювальній записці до проєкту постанови визначена мета його розроблення, а саме визначення єдиного стандарту (підходів) до проведення медичного огляду та винесення рішень (постанов) за результатами цих оглядів військовослужбовців Служби зовнішньої розвідки України, Служби безпеки України, Державної прикордонної служби України, Національної гвардії України, Управління державної охорони України при: встановлені причинного зв’язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв), а також причинного зв’язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв), які призвели до смерті військовослужбовців, осіб, звільнених з військової служби; визначення потреби в тривалому лікуванні (в тому числі за кордоном); визначення потреби у відпустці для лікування у зв’язку з хворобою або відпустці для лікування після травм (поранень, контузій, каліцтв); визначення потреби у протезуванні та/або ортезуванні.
Разом з тим невизначеність у проєкті постанови закладів охорони здоров’я, в яких може проводитись медичний огляд військовослужбовців, визначених у абз. 3 п. 1, може ускладнювати їх практичну реалізацію та створювати передумови до різного правозастосування з огляду на неврегульованість в повній мірі питання проходження медичного огляду військовослужбовцями, визначених в абз. 3 п. 1 проєкту постанови.
Зазначене порушує принцип юридичної визначеності та створює умови для маніпулювання під час визначення закладу охорони здоров’я з метою проходження медичного огляду та за його результатами прийняття військово-лікарськими комісіями відповідних постанов (рішень). Відповідно, наявність вказаних обставин створює передумови для вчинення корупційних правопорушень або правопорушень, пов’язаних з корупцією.
Водночас чітке визначення закладу охорони здоров’я, у якому утворено військово-лікарські, медичні (військово-лікарські) комісії, уповноважені на проведення медичних оглядів військовослужбовців, зазначених в абз. 3 п. 1 проєкту постанови, сприятиме формуванню прозорого механізму проходження відповідного медичного огляду.
Рекомендація НАЗК:
доопрацювати проєкт постанови з урахуванням зазначених зауважень, уточнивши заклади охорони здоров’я, в яких визначені в абз. 3 п. 1 проєкту постанови військовослужбовці мають право проходити медичний огляд військово-лікарськими, медичними (військово-лікарськими) комісіями.
Висновок:
проєкт постанови містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.
Голова Національного агентства
з питань запобігання корупції Віктор ПАВЛУЩИК