Картка проєкту
Розробник проєкту постанови: Міністерство соціальної політики України |
Мета проєкту постанови – бронювання військовозобов’язаних працівників великих громадських об’єднань зі статусом юридичної особи, благодійних організацій, релігійних організацій, включених до Реєстру неприбуткових установ та організацій, яких в установленому порядку визначено критично важливими для забезпечення гуманітарних потреб в особливий період |
Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України
|
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Критеріїв та порядку визначення громадських об’єднань зі статусом юридичної особи, благодійних організацій, релігійних організацій, включених до Реєстру неприбуткових установ та організацій, критично важливими для забезпечення гуманітарних потреб в особливий період» (далі – проєкт постанови) Національне агентство ідентифікувало корупціогенні фактори, які зумовлюють потребу в його доопрацюванні, а саме:
неузгодження проєкту постанови з нормами чинного законодавства, що створює ризик виникнення потенційно корупційної процедури визначення відповідних організацій критично важливими для забезпечення гуманітарних потреб в особливий період та призведе до наділення дискреційними повноваженнями уповноваженого органу;
неузгодження між різними положеннями проєкту акта, які ускладнюють правове застосування запропонованих у проєкті постанови положень.
Опис виявлених корупціогенних факторів
І. Невідповідність положень нормативно-правового акта положенням нормативно-правового акта, що має вищу юридичну силу, або міжнародним зобов’язанням України
Проєктом постанови передбачається, зокрема, затвердити Критерії та порядок визначення громадських об’єднань зі статусом юридичної особи, благодійних організацій, релігійних організацій, включених до Реєстру неприбуткових установ та організацій, критично важливими для забезпечення гуманітарних потреб в особливий період (далі – проєкт Критеріїв та порядку).
Проєктом Критеріїв та порядку пропонується затвердити таке поняття, як «визначення критично важливими організаціями для забезпечення гуманітарних потреб в особливий період», що суперечить п. 4 ч. 1 ст. 25 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», де передбачено, що критерії та порядок, за якими здійснюється визначення підприємств, установ і організацій, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, а також критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил України, інших військових формувань в особливий період, встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Також проєкт постанови і проєкт Критеріїв та порядку не узгоджуються з Критеріями та порядком, за якими здійснюється визначення підприємств, установ та організацій, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, а також критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань в особливий період, що затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 27 січня 2023 р. № 76 (далі – Критерії та постанова № 76 відповідно).
Так, у п. 1 проєкту Критеріїв та порядку вказано, що він поширюється на громадські об’єднання зі статусом юридичної особи, благодійні організації та релігійні організації, включені до Реєстру неприбуткових установ та організацій.
Проте відповідно до абз. 17 п. 2 Критеріїв релігійні організації належать до критично важливих для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період підприємств, установ та організацій згідно з переліком та критеріями, затвердженими Державною службою України з етнополітики та свободи совісті.
Тобто запровадження нових критеріїв саме для релігійних організацій суперечить чинним нормативно-правовим актам та може призвести до неоднозначного правового застосування.
Крім того, у п. 3 проєкту Критеріїв та порядку визначено, що критично важливі організації, зазначені у п. 1 цих Критеріїв та порядку, визнаються такими Мінсоцполітики через автоматизовану систему реєстрації гуманітарної допомоги.
Згідно з п. 5 проєкту Критеріїв та порядку у разі автоматичної верифікації організацій, зазначених у п. 1 цих Критеріїв та порядку, відповідності критеріям, зазначеним у п. 2 цих Критеріїв та порядку, автоматизована система реєстрації гуманітарної допомоги формує довідку про визначення організації критично важливою для забезпечення гуманітарних потреб.
У п. 6 проєкту Критеріїв та порядку передбачено, що у разі виявлення фактів невідповідності або свідомого подання недостовірної інформації Міністр соціальної політики має право повідомити листом Мінекономіки про тимчасове призупинення статусу критичної важливої організації до моменту приведення такої інформації у відповідність до вимог проєкту Критеріїв та порядку.
Проте у проєкті Критеріїв та порядку відсутні норми, які врегульовують питання:
повідомлення організації про невідповідність критеріям, зазначеним у п. 2 цих Критеріїв та порядку;
повноважень Мінсоцполітики здійснювати моніторинг діяльності таких організацій;
строків та процедури прийняття Міністром соціальної політики рішення про тимчасове призупинення статусу критично важливої організації;
механізму призупинення та поновлення статусу критично важливої організації.
Тобто за відсутності вищезазначеного регулювання запропоновані проєктом Критеріїв та порядку положення запроваджують потенційно корупційний механізм визначення громадських об’єднань зі статусом юридичної особи, благодійних організацій, релігійних організацій, включених до Реєстру неприбуткових установ та організацій, критично важливими, а також наділяють Міністра соціальної політики дискреційними повноваженнями на власний розсуд приймати рішення про повідомлення чи неповідомлення Мінекономіки про порушення з боку відповідних організацій
Рекомендації НАЗК:
узгодити проєкт постанови і проєкт Критеріїв та порядку із Законом України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» та постановою № 76;
у проєкті Критеріїв та порядку:
- виключити релігійні організації із проєкту акта;
- передбачити чіткий механізм визначення громадських об’єднань зі статусом юридичної особи, благодійних організацій, включених до Реєстру неприбуткових установ та організацій, критично важливими з урахуванням вищевказаних зауважень;
- передбачити процедуру, строки та обов’язковість повідомлення Міністром соціальної політики про порушення з боку відповідних організацій;
- передбачити процедуру призупинення та поновлення статусу критично важливої організації.
II. Інші зауваження
У п. 5 проєкту Критеріїв та порядку передбачено, що організації верифікуються у випадку відповідності їх критеріям, визначеним у п. 2 цього проєкту.
Проте критерії містяться також у п. 3 проєкту Критеріїв та порядку і, крім того, проєкт акта містить два пункти з номером 3.
Зазначені суперечності можуть призвести до неоднозначної правозастосовної практики під час обрання критеріїв, яким повинні відповідати організації, вказані у проєкті Критеріїв та порядку.
Рекомендація НАЗК:
у проєкті Критеріїв та порядку узгодити нумерацію пунктів.
Висновок:
проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.
Голова Національного агентства
з питань запобігання корупції Віктор ПАВЛУЩИК