НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку отримання сертифіката на купівлю транспортного засобу військовослужбовцями у разі укладення контракту»

Картка проєкту

Розробник проєкту постанови:

Міністерство фінансів України

Мета проєкту постанови – практична реалізація п. 16 ст. 14 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» та встановлення Кабінетом Міністрів України порядку отримання військовослужбовцями сертифіката на купівлю транспортного засобу у разі укладення контракту про проходження військової служби

Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку отримання сертифіката на купівлю транспортного засобу військовослужбовцями у разі укладення контракту» (далі – проєкт постанови) Національне агентство ідентифікувало корупціогенні фактори, а саме:

- нечітке, з порушенням принципу юридичної визначеності, вживання терміну «транспортний засіб», що може призвести до різної правозастосовчої практики та створює передумови для вчинення корупційних правопорушень посадовими особами уповноваженого органу при визначенні можливості здійснити перерахування компенсації щодо певних видів транспортних засобів;

- нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація процедури обліку рапортів на видачу сертифіката на купівлю транспортного засобу та їх розгляду;

- невідповідність положень проєкту нормативно-правового акта положенням нормативно-правового акта, що має вищу юридичну силу, що звужує можливості військовослужбовців на реалізацію їх права на компенсацію купівлі транспортних засобів і може призвести до реалізації корупційної схеми з непрозорого розподілу такої компенсації серед наперед визначеного кола осіб.

 

Опис виявлених корупціогенних факторів

І. Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності фізичних (юридичних) осіб у будь-якій сфері правового регулювання

1.1. Проєктом постанови пропонується затвердити Порядок отримання сертифіката на купівлю транспортного засобу військовослужбовцями у разі укладення контракту (далі – проєкт Порядку).

В абз. 6 п. 2 проєкту Порядку пропонується передбачити, що у цьому Порядку термін «транспортні засоби» вживається у значенні, наведеному у ст. 1 Закону України «Про автомобільний транспорт» та абз. 89 п. 1.10 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 № 1306.

Разом з тим Закон України «Про автомобільний транспорт» містить визначення терміна «автомобільний транспортний засіб» – колісний транспортний засіб (автобус, вантажний та легковий автомобіль, причіп, напівпричіп), який використовується для перевезення пасажирів, вантажів або виконання спеціальних робочих функцій. При цьому термін «транспортний засіб» є загальним і охоплює широкий спектр засобів пересування, які використовуються для переміщення людей та вантажів (автобус, вантажний та легковий автомобіль, великоваговий транспортний засіб, великогабаритний транспортний засіб, електричний колісний транспортний засіб, транспортний засіб спеціалізованого призначення тощо).

В абз. 89 п. 1.10 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 № 1306, «транспортний засіб» визначено як пристрій, призначений для перевезення людей і (або) вантажу, а також встановленого на ньому спеціального обладнання чи механізмів. Проте слід зазначити, що відповідно до положень цих Правил до «транспортних засобів» відносять, зокрема, рейкові транспортні засоби (трамваї), мопеди, мотоцикли, велосипеди тощо.

Враховуючи вищезазначене, застосування в проєкті Порядку терміна «транспортні засоби» без уточнення їх видів може призвести до юридичної невизначеності та різної правозастосовчої практики та не сприяти меті цього Порядку.

При цьому така правова невизначеність в поєднанні з положеннями п. 12 проєкту Порядку, яким передбачено, що військовослужбовець має подати уповноваженому органу рапорт про погашення сертифіката з відомостями щодо договору купівлі-продажу транспортного засобу, створює передумови для вчинення корупційних правопорушень посадовими особами уповноваженого органу при визначенні можливості здійснити перерахування компенсації щодо певних видів транспортних засобів.

Рекомендація НАЗК: 

у п. 2 проєкту Порядку визначити термін «транспортний засіб» для цілей цього Порядку.

 

1.2. У п. 7 проєкту Порядку пропонується встановити, що уповноважений орган перевіряє достовірність поданих разом із рапортом відомостей та оформляє у порядку черги сертифікат за встановленою Міноборони формою у тижневий строк з дня отримання рапорту.

При цьому в п. 10 проєкту Порядку пропонується передбачити, що облік рапортів, облік сформованих (виданих) сертифікатів та облік виплат компенсацій здійснює уповноважений орган у порядку черговості у відповідних журналах в електронній формі з дотриманням вимог законодавства України у сфері захисту інформації в інформаційно-комунікаційних системах.

Черговість обліку рапортів, обліку сформованих (виданих) сертифікатів та обліку виплат компенсацій формується автоматично програмними засобами державного вебпорталу електронних публічних послуг у сфері національної безпеки і оборони «Армія+».

У розвідувальних органах та СБУ облік рапортів, облік виданих сертифікатів та облік виплат компенсацій здійснює уповноважений орган у порядку черговості у відповідних журналах у паперовій формі.

Враховуючи викладене, положення п. 7 проєкту Порядку не узгоджуються з нормами п. 10 проєкту Порядку в частині відсутності зв’язку між черговістю оформлення сертифікатів та черговістю обліку рапортів, на підставі яких оформлюються сертифікати.

Вищезазначене може призвести до упередженого тлумачення змісту норм законодавства посадовими особами уповноваженого органу і, як наслідок, до суб’єктивного та вибіркового підходу до видачі сертифікатів на купівлю транспортного засобу (порушення черговості видачі сертифікатів).

Рекомендації НАЗК:

1) п. 7 проєкту Порядку викласти в такій редакції:

«Уповноважений орган перевіряє достовірність поданих разом із рапортом відомостей та оформляє сертифікат за встановленою Міноборони формою виключно відповідно до черговості, що автоматично визначається згідно з пунктом 10 цього Порядку, у тижневий строк з дня отримання рапорту згідно з такою чергою»;

2) абз. 2 п. 10 проєкту Порядку після слів та символів «Армія+» доповнити словами «без можливості втручання посадових осіб уповноваженого органу або інших осіб з метою зміни порядку черги».

 

ІІ. Невідповідність положень нормативно-правового акта положенням нормативно-правового акта, що має вищу юридичну силу, або міжнародним договорам України

Відповідно до ч. 16 ст. 14 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» військовослужбовці у разі укладення контракту мають право протягом трьох місяців з дати укладення такого контракту отримати сертифікат на купівлю транспортного засобу в розмірі 150 тисяч гривень в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Разом з тим Закон України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» не обмежує в часі військовослужбовців, які уклали контракт, на використання компенсації за сертифікатом на купівлю транспортного засобу.

Проте у п. 12 проєкту Порядку пропонується передбачити, що для перерахування компенсації на спеціальний рахунок військовослужбовець протягом 90 календарних днів з дати видачі сертифіката подає уповноваженому органу рапорт про погашення сертифіката, сформований засобами державного вебпорталу електронних публічних послуг у сфері національної безпеки і оборони «Армія+», з накладеним на нього кваліфікованим електронним підписом або удосконаленим електронним підписом, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, у якому зазначаються відомості щодо сертифіката на купівлю транспортного засобу та договору купівлі-продажу транспортного засобу із зазначенням вартості транспортного засобу.

Також у пп. 17 та 18 проєкту Порядку пропонується встановити, що військовослужбовець повертає компенсацію у разі неподання уповноваженому органу копії акта приймання-передачі транспортного засобу та свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу.

З огляду на викладене положення пп. 12, 17 та 18 проєкту Порядку в порушення вимог Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» звужують можливості військовослужбовців на реалізацію їх права на компенсацію купівлі транспортних засобів.

При цьому вищезазначені положення пп. 12, 17 та 18 проєкту Порядку щодо обмеження в часі використання компенсації за сертифікатом на купівлю транспортного засобу в поєднанні з нормами щодо черговості обліку рапортів / обліку сформованих (виданих) сертифікатів / обліку виплат компенсацій окремо на кожному етапі (п. 10 проєкту Порядку) можуть призвести до реалізації корупційної схеми з непрозорого розподілу такої компенсації серед наперед визначеного кола осіб.

Рекомендації НАЗК:

у п. 12 проєкту Порядку:

- виключити строк подання рапорту військовослужбовця про погашення сертифіката;

- встановити строк розгляду уповноваженим органом рапорту військовослужбовця про відкриття спеціального рахунка;

- передбачити, що перерахування компенсації на купівлю транспортних засобів після розгляду уповноваженим органом рапорту військовослужбовця про відкриття спеціального рахунка здійснюватиметься в межах бюджетних призначень відповідного уповноваженого органу.

 

Висновок: проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.

 

Голова Національного агентства з питань запобігання корупції                                                                                                                       Віктор ПАВЛУЩИК

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua