НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку проведення дозиметричної паспортизації земель сільськогосподарського призначення, які розташовані за межами населених пунктів, що зазнали радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи»

Картка проєкту

 

Розробник проєкту постанови: Державне агентство України з управління зоною відчуження

(далі – ДАЗВ)

Мета проєкту постанови – правове регулювання процедури проведення дозиметричної  паспортизації земель сільськогосподарського призначення, які  розташовані за межами  населених  пунктів, що зазнали радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, та створення підстав для віднесення таких земель до радіаційно небезпечних чи радіаційно забруднених або виключення їх із цих категорій

Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України

 

 Резюме антикорупційної експертизи

 

За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку проведення дозиметричної паспортизації земель сільськогосподарського призначення, які розташовані за межами населених пунктів, що зазнали радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи» (далі – проєкт постанови) Національне агентство ідентифікувало корупціогенний фактор, який зумовлює потребу в його доопрацюванні, а саме:

- відсутність завершеної та прозорої процедури формування уповноваженим органом переліку виконавців робіт з дозиметричної паспортизації, що зумовлює ризик упередженого правозастосування та корупційних зловживань;

- наділення суб’єктів владних повноважень, які є замовниками у розумінні Закону України «Про публічні закупівлі», можливістю здійснювати закупівлі без застосування конкурентної процедури вибору контрагентів та приймати економічно невигідні умови договорів, що створює ризик неефективного витрачання бюджетних коштів та прийняття рішень в умовах конфлікту інтересів. 

Опис виявленого корупціогенного фактора

 

Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення

  1. Проєктом постанови пропонується затвердити проєкт Порядку проведення дозиметричної паспортизації земель сільськогосподарського призначення, які розташовані за межами населених пунктів, що зазнали радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи (далі – проєкт Порядку, дозиметрична паспортизація відповідно).

Так, згідно з п. 4 проєкту Порядку виконавець робіт – спеціалізоване підприємство, установа або організація, компетентна у сфері радіаційних вимірювань, яка має: спеціальний дозвіл на провадження окремих видів діяльності на території зони відчуження і зони безумовного (обов’язкового) відселення; кваліфікований персонал у сфері дозиметричних вимірювань з практичним досвідом виконання аналогічних робіт не менше п’яти років та аналізу їх результатів; лабораторну базу, укомплектовану відповідними основними і допоміжними засобами вимірювальної техніки; свідоцтва про повірку законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки; ліцензію на право провадження діяльності з використання джерел іонізуючого випромінення; бездефіцитний фінансовий план на поточний рік, фінансово-економічні розрахунки (обґрунтування) виконання робіт з дозиметричної паспортизації.

При цьому у п. 6 проєкту Порядку визначено, зокрема, що Уповноважений орган (наразі – ДАЗВ):

 визначає виконавця робіт відповідно до вимог п. 4 цього Порядку для проведення дозиметричної паспортизації на земельних ділянках державної власності у зоні безумовного (обов’язкового) відселення, що виконуються за рахунок коштів державного бюджету відповідно до Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для здійснення заходів, пов’язаних з ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 лютого 2011 р. № 143. Відомості про виконавця оприлюднюються на офіційному вебсайті Уповноваженого органу протягом двох робочих днів;

формує та оприлюднює на своєму офіційному вебсайті відкритий перелік виконавців, які відповідають вимогам п. 4 цього Порядку, для проведення дозиметричної паспортизації у зоні гарантованого добровільного відселення.

Однак проєкт Порядку не визначає механізму відбору Уповноваженим органом виконавців робіт з дозиметричної паспортизації, зокрема, перелік документів та процедуру їх подання Уповноваженому органу для включення до переліку виконавців, підстав для залишення заяв для включення до переліку виконавців без руху або ж відмови у включенні до такого переліку.

Крім того, проєкт Порядку не передбачає чітких та вимірюваних критеріїв відбору Уповноваженим органом виконавців робіт з дозиметричної паспортизації. Так, зміст положень п. 4 проєкту Порядку не містить вичерпних та зрозумілих вимог до кваліфікації персоналу, до переліку основних і допоміжних засобів вимірювальної техніки, якими повинна бути забезпечена лабораторія, та вимог до них, а також до фінансово-економічних розрахунків (обґрунтування) виконання робіт.

Відповідна правова невизначеність у положеннях проєкту Порядку зумовлює можливість довільного тлумачення та вибіркового правозастосування, а також упередженого прийняття рішень про визначення виконавців робіт з дозиметричної паспортизації (включення або ж відмову у включенні до переліку виконавців), у тому числі з метою отримання неправомірної вигоди.

Рекомендація НАЗК:

доопрацювати проєкт Порядку з метою визначення завершеної та прозорої процедури формування уповноваженим органом переліку виконавців робіт з дозиметричної паспортизації.

 

  1. Згідно з положеннями п. 5 проєкту Порядку замовниками робіт із дозиметричної паспортизації земель є органи державної влади, органи місцевого самоврядування, юридичні особи, фізичні особи – підприємці та фізичні особи.

У п. 6 проєкту Порядку визначено, зокрема, що Уповноважений орган формує та оприлюднює на своєму офіційному вебсайті відкритий перелік виконавців, які відповідають вимогам п. 4 цього Порядку, для проведення дозиметричної паспортизації у зоні гарантованого добровільного відселення. Замовник самостійно обирає виконавця з переліку.

При цьому зміст зазначених положень не дає змоги дійти чітких висновків щодо правових підстав здійснення відповідних закупівель робіт суб’єктами владних повноважень, які є замовниками у розумінні ст. 2 Закону України «Про публічні закупівлі», а також критеріїв вибору ними конкретного виконавця робіт та визначення економічно прийнятної договірної ціни.

Таким чином, запропоноване у проєкті Порядку регулювання наділяє відповідне коло замовників можливістю здійснювати закупівлі робіт із дозиметричної паспортизації без проведення конкурентної процедури закупівлі.

Зазначене може призвести до зловживань та не гарантує дотримання принципів здійснення публічних закупівель, визначених у ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі», а саме:

- добросовісна конкуренція серед учасників;

- максимальна економія, ефективність та пропорційність;

- відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;

- недискримінація учасників та рівне ставлення до них;

- об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі / спрощеної закупівлі;

- запобігання корупційним діям і зловживанням.

Запропонований проєктом постанови підхід спричиняє корупційні ризики внаслідок можливості здійснення закупівель робіт із дозиметричної паспортизації відповідними суб’єктами без застосування конкурентної процедури вибору контрагентів та прийняття економічно невигідних умов договорів, які укладатимуться з використанням бюджетних коштів.

Рекомендація НАЗК:

доопрацювати проєкт Порядку з урахуванням зазначених зауважень.

 

Висновок:

проєкт постанови містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.

 

 

Голова Національного агентства

з питань запобігання корупції                                                                                                                                                         Віктор ПАВЛУЩИК

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua