Картка проєкту
| 
 Розробник проєкту постанови: Адміністрація Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України  | 
 Мета проєкту – встановлення єдиної процедури призначення керівника з кіберзахисту на посаду в органі державної влади, що є власником або розпорядником інформаційних, електронних комунікаційних та інформаційно-комунікаційних систем, в яких обробляються державні інформаційні ресурси або службова інформація та інформація, що становить державну таємницю.  | 
 Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України  | 
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами проведення антикорупційної експертизи Національне агентство ідентифікувало корупціогенний фактор, який може зумовити ризик зловживань під час призначення особи на посаду керівника з кіберзахисту державного органу.
Опис виявлених корупціогенних факторів
Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності юридичних та фізичних осіб у будь-якій сфері правового регулювання
Проєктом постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку призначення керівника із кіберзахисту на посаду в органі державної влади» (далі – проєкт постанови) пропонується затвердити Порядок призначення керівника з кіберзахисту на посаду в органі державної влади (далі – проєкт Порядку).
Відповідно до п. 3 проєкту Порядку на посаду керівника з кіберзахисту державного органу призначається особа, яка має вищу освіту за освітньо-кваліфікаційним рівнем бакалавр або магістр за галуззю знань «Інформаційні технології» або іншою суміжною галуззю знань, досвід діяльності чи стаж роботи у сфері кібербезпеки, інформаційної безпеки, захисту інформації чи інформаційних технологій не менше трьох років.
Так, відповідно до п. 11 проєкту Порядку Адміністрація Держспецзв’язку на підставі листа СБУ, звернення та додатка до звернення здійснює опрацювання поданих матеріалів, у тому числі з метою ознайомлення з досвідом діяльності кандидата та визначення його професійного рівня. Для цього уповноважені посадові особи Адміністрації Держспецзв’язку проводять співбесіди з кандидатом на посаду, у тому числі в дистанційному форматі.
У п. 12 проєкту Порядку визначено, що за результатами перевірки, передбаченої п. 11 цього Порядку, та співбесід із кандидатом на посаду Адміністрація Держспецзв’язку протягом десяти робочих днів з дня отримання листа СБУ повідомляє листом відповідний державний орган про погодження кандидата на посаду або надає вмотивовану відмову в погодженні. Підставами для відмови у погодженні кандидата на посаду є невідповідність кандидата на посаду вимогам, зазначеним в п. 3 цього Порядку.
Враховуючи положення проєкту Порядку, встановлення Адміністрацією Держспецзв’язку невідповідності кандидата обов’язковим вимогам, визначеним у п. 3, є підставою для відмови Адміністрацією Держспецзв’язку в погодженні такого кандидата.
Водночас запропонована редакція проєкту Порядку не розкриває змісту правової конструкції «іншою суміжною галуззю знань», яка за відсутності уточнення порушує принцип правової визначеності та наділяє посадових / службових осіб Адміністрації Держспецзв’язку надмірними дискреційними повноваженнями під час погодження кандидата на посаду.
Крім того, формулювання «іншою суміжною галуззю знань» потенційно надає змогу по-різному трактувати їх зміст. Відповідно, наведений перелік вимог до посади керівника з кіберзахисту на посаду в органі державної влади допускає застосування суб’єктивних підходів при прийнятті рішень про призначення керівника на посаду та, як наслідок, створює передумови для вчинення корупційних правопорушень або правопорушень, пов’язаних з корупцією.
Рекомендація НАЗК:
доопрацювати п. 3 проєкт Порядку з урахуванням зазначених зауважень.
Висновок:
проєкт постанови містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.
Голова Національного агентства
з питань запобігання корупції Віктор ПАВЛУЩИК