НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку та розміру одержання безвідсоткової позики на господарське обзаведення постраждалими, які евакуюються (відселяються) на нове місце проживання внаслідок надзвичайних ситуацій»

Картка проєкту

Розробник: Державна служба України з надзвичайних ситуацій

Мета проєкту – нормативне врегулювання  одержання  безвідсоткової  позики  на  господарське  обзаведення у порядку та розмірі, встановлених Кабінетом Міністрів України, відповідно до вимог частини другої статті 89 Кодексу цивільного захисту України

Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами антикорупційної експертизи Національне агентство ідентифікувало у проєкті постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку та розміру одержання безвідсоткової позики на господарське обзаведення постраждалими, які евакуюються (відселяються) на нове місце проживання внаслідок надзвичайних ситуацій» (далі – проєкт постанови) корупціогенні фактори, а саме:

відсутність вимог щодо уникнення конфлікту інтересів;

наділення місцевих органів виконавчої влади широкими дискреційними повноваженнями.

Опис виявлених корупціогенних факторів

І. Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності юридичних та фізичних осіб у будь-якій сфері правового регулювання

Проєкт постанови передбачає створення комісій з питань надання безвідсоткової позики на господарське обзаведення постраждалим шляхом надання банківського кредиту з компенсацією відсоткової ставки (далі – Комісії).

Водночас проєкт постанови не містить положень щодо суб’єктного складу Комісій.

З огляду на це доцільно передбачити механізм запобігання потенційним зловживанням включених до складу Комісій членів під час прийняття рішень про надання або ненадання банківських кредитів. Зокрема, визначити вимоги щодо уникнення конфлікту інтересів.

Зауважимо, що на посадових осіб місцевого самоврядування, які будуть включені до складу Комісій, поширюватимуться заборони та обмеження, передбачені Законом України «Про запобігання корупції».

Однак на інших осіб зазначені обмеження не поширюватимуться, і такі особи не зможуть бути притягнені до юридичної відповідальності, наприклад за прийняття рішень в умовах конфлікту інтересів.

Таким чином, враховуючи визначальні повноваження Комісій під час розгляду звернень постраждалих і прийняття рішень про надання їм банківських кредитів та визначення їх розмірів, необхідно визначити дієвий правовий механізм запобігання ймовірним ризикам.

Наприклад, можливим є встановлення вимоги для членів Комісій щодо письмового інформування про наявність конфлікту інтересів та неучасть в опрацюванні матеріалів звернень і прийнятті рішень за таких обставин.

Окрім цього, необхідно передбачити правові наслідки недотримання таких вимог. Як приклад, припинення повноважень членом Комісії.

Рекомендація НАЗК: визначити вимоги щодо уникнення конфлікту інтересів.

ІІ. Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення

Проєкт постанови наділяє місцеві органи виконавчої влади широкими дискреційними повноваженнями.

Так, згідно з абз. 1 п. 7 проєкту постанови у разі недостатності матеріалів для прийняття рішення про надання постраждалому банківського кредиту місцевий орган виконавчої влади залишає його звернення без руху, про що повідомляє заявника та надає йому можливість надати додаткові пояснення та документи у визначений строк.

Такі формулювання наділяють місцеві органи виконавчої влади широкими дискреційними повноваженнями в частині довільного визначення строків залишення звернення без руху і надання додаткових пояснень та документів.

При цьому ненадання постраждалим необхідних документів у встановлений строк є підставою для прийняття рішення про відмову у наданні йому банківського кредиту (абз. 2 п. 7 проєкту постанови).

Як наслідок, права постраждалих, яких евакуйовано (відселено) на нове місце проживання внаслідок надзвичайних ситуацій (далі – постраждалий), на отримання безвідсоткової позики можуть бути нереалізованими.

Рекомендації НАЗК: визначити максимально можливі строки для:

залишення звернення постраждалого без руху;

надання додаткових пояснень та документів.

 

Висновок: проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.

 

Голова Національного агентства з питань запобігання корупції                                                                 Віктор ПАВЛУЩИК

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua