Картка проєкту
Розробник проєкту постанови: Міністерство аграрної політики та продовольства України (Мінагрополітики) |
Мета проєкту постанови – підтримка розвитку галузі тваринництва, зокрема скотарства та поліпшення генетичного потенціалу сільськогосподарських тварин |
Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для державної підтримки розвитку тваринництва та переробки сільськогосподарської продукції» (далі – проєкт постанови) Національне агентство ідентифікувало корупціогенні фактори, а саме: відсутність чіткої та прозорої процедури надання державної підтримки розвитку тваринництва та переробки сільськогосподарської продукції.
Опис виявлених корупціогенних факторів
Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування, особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення
- Проєктом постанови пропонується затвердити Порядок використання коштів, передбачених у державному бюджеті для державної підтримки розвитку тваринництва та переробки сільськогосподарської продукції (далі – проєкт Порядку).
Згідно з п. 20 проєкту Порядку для надання коштів державної підтримки Мінагрополітики утворює комісію, яка діє у бюджетному періоді, в якому передбачені видатки на відповідні напрями державної підтримки, затверджує її персональний склад та положення про неї (далі – Комісія).
Однак проєкт Порядку не містить чітких вимог щодо роботи Комісії з огляду на відсутність положень, які б визначали загальні характеристики діяльності Комісії, зокрема:
- правовий статус (консультативно-дорадчий орган тощо) та порядок її формування;
- чіткий обсяг повноважень Комісії;
- вимоги до осіб, які можуть бути членами Комісії;
- поширення на членів експертної комісії обмежень, визначених Законом України «Про запобігання корупції», та порядок врегулювання конфлікту інтересів під час їх діяльності, оскільки до складу Комісії можуть входити особи, на яких не поширюються вимоги зазначеного Закону.
Як наслідок, відсутність загальних характеристик діяльності Комісії у поєднанні з повноваженнями, якими вона наділяється, сприяє встановленню непрозорого механізму її створення та діяльності, а також можливості здійснення діяльності членами Комісії в умовах конфлікту інтересів і ризику корупційних зловживань.
Рекомендація НАЗК:
доопрацювати проєкт Порядку з урахуванням наданих зауважень шляхом доповнення відповідними положеннями.
- Відповідно до п. 5 проєкту Порядку бюджетні кошти спрямовуються отримувачам на безповоротній основі за напрямами: часткове відшкодування вартості закуплених племінних тварин та часткове відшкодування вартості об’єктів.
Водночас у пп. 27, 29, 30, 32 проєкту Порядку визначено, зокрема, що:
- після подання в особистому електронному кабінеті Державного аграрного реєстру отримувача заявки та документів до неї обласні державні адміністрації розглядають їх та до 10 листопада поточного року додають програмними засобами ведення Державного аграрного реєстру зведене рішення про надання часткового відшкодування вартості закуплених племінних тварин за рахунок коштів місцевого бюджету (далі – Рішення 1);
- після відображення в особистому кабінеті Державного аграрного реєстру отримувача рішення Мінагрополітики перевіряє подані заявки, документи до них, Рішення 1 та відомості про отримувача, які містяться у Державному аграрному реєстрі, на відповідність вимогам, встановленим цим Порядком;
- Комісія Мінагрополітики до 5 грудня поточного року на підставі поданих документів визначає кількість закуплених племінних тварин, вартість яких буде частково відшкодована, і розмір часткового відшкодування за кожним отримувачем, враховуючи суму, зазначену в Рішенні 1, приймає рішення про нарахування часткового відшкодування вартості закуплених племінних тварин та формує відомість отримувачів, яким нараховано часткове відшкодування вартості закуплених племінних тварин;
- Мінагрополітики за допомогою програмних засобів ведення Державного аграрного реєстру повідомляє отримувачу про погодження із зазначенням обсягу підтримки або відмову у погодженні поданої заявки із зазначенням причин відмови.
Однак у проєкті Порядку залишаються неврегульованими питання щодо:
- предмета розгляду поданих заявок та критеріїв їх відбору обласними державними адміністраціями для формування зведеного Рішення 1;
- змісту рішень, які приймаються Мінагрополітики за результатами перевірки поданих заявок та документів до них, Рішення 1 та відомостей про отримувача;
- механізму взаємодії Мінагрополітики з Комісією стосовно прийняття рішень про нарахування часткового відшкодування вартості закуплених племінних тварин;
- вичерпного переліку підстав для відмови у погодженні поданої заявки та можливості залишення поданої заявки без руху з урахуванням вимог Закону України «Про адміністративну процедуру».
При цьому відповідно до ч. 7 ст. 14 Закону України «Про центральні органи виконавчої влади» для розгляду наукових рекомендацій та проведення фахових консультацій з основних питань діяльності у міністерстві можуть утворюватися інші постійні або тимчасові консультативні, дорадчі та інші допоміжні органи. Таким чином, до повноважень комісії, яка утворюється міністерством, не може бути віднесено прийняття рішень з основних питань діяльності міністерства.
Аналогічні за змістом зауваження стосуються також положень пп. 50, 52,53, 54 проєкту Порядку, якими врегульовується питання щодо надання часткового відшкодування вартості будівництва та/або реконструкції відповідних об’єктів.
Указана правова невизначеність у положеннях проєкту Порядку наділяє посадових осіб Мінагрополітики та обласних державних адміністрацій надмірними дискреційними повноваженнями, що створює умови для прийняття упереджених рішень та в процесі правозастосування може призвести до необґрунтованих витрат коштів державного бюджету, а також корупційних зловживань.
Рекомендація НАЗК:
доопрацювати проєкт Порядку з метою визначення чіткої та прозорої процедури розгляду поданих заявок на отримання коштів державної підтримки, а також прийняття відповідних рішень.
Висновок:
проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.
Голова Національного агентства
з питань запобігання корупції Віктор ПАВЛУЩИК