Картка проєкту
Розробник проєкту постанови: Міністерство аграрної політики та продовольства України |
Мета проєкту постанови – підтримка сільськогосподарських товаровиробників, які провадять господарську діяльність на територіях, включених до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією |
Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для надання підтримки просування сільськогосподарської продукції» (далі – проєкт постанови) Національне агентство ідентифікувало корупціогенний фактор, який зумовлює потребу в його доопрацюванні, а саме: відсутність чіткої та прозорої процедури отримання бюджетних коштів для надання підтримки просування сільськогосподарської продукції.
Опис виявленого корупціогенного фактора
Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення
Проєктом постанови пропонується затвердити Порядок використання коштів, передбачених у державному бюджеті для надання підтримки просування сільськогосподарської продукції (далі – проєкт Порядку).
Так, згідно з положеннями проєкту Порядку:
для визначення сум бюджетних коштів, які виплачуються отримувачу, облдержадміністрації протягом місяця після набрання чинності цим Порядком утворюють обласні комісії з прийняття рішень щодо виплати бюджетних коштів для надання підтримки просування сільськогосподарської продукції (далі – обласні комісії) (п. 11);
обласні комісії перевіряють подані заявки та відомості про отримувача, які містяться в Державному аграрному реєстрі, на відповідність вимогам пунктів 3, 4, 8 і 9 цього Порядку, визначають суму бюджетних коштів в розрізі кожного отримувача. Обласні комісії з використанням програмних засобів ведення Державного аграрного реєстру повідомляють отримувачу про погодження або відмову у погодженні поданої заявки із зазначенням причин відмови (п. 12).
Мінагрополітики опрацьовує зведені відомості отримувачів, які надійшли від обласних комісій, та інформацію ДПС і з урахуванням наявних бюджетних асигнувань за відповідним напрямом здійснює до 20 грудня пропорційний розподіл бюджетних коштів в розрізі кожного отримувача, який затверджується наказом Мінагрополітики (п. 13).
Однак у проєкті Порядку залишаються неврегульованими питання щодо:
предмета опрацювання посадовими особами Мінагрополітики зведених відомостей отримувачів та критеріїв прийняття ними остаточного рішення про розподіл бюджетних коштів щодо кожного отримувача;
механізму взаємодії Мінагрополітики з обласною комісією в частині реалізації повноважень, визначених у п. 16 проєкту Порядку, щодо внесення відповідної інформації до Державного аграрного реєстру;
вичерпних підстав для прийняття рішень про відмову у погодженні поданої заявки, про розподіл бюджетних коштів обласними комісіями та Мінагрополітики відповідно, а також можливості залишення поданої заявки без руху з урахуванням вимог Закону України «Про адміністративну процедуру».
Указана правова невизначеність у положеннях проєкту Порядку наділяє посадових осіб Мінагрополітики та обласних державних адміністрацій надмірними дискреційними повноваженнями, що створює умови для прийняття упереджених рішень та в процесі правозастосування може призвести до необґрунтованих витрат коштів державного бюджету, а також корупційних зловживань.
Рекомендація НАЗК:
доопрацювати проєкт Порядку з метою визначення чіткої та прозорої процедури розгляду поданих заявок на отримання бюджетних коштів та прийняття рішень щодо надання підтримки просування сільськогосподарської продукції.
Висновок:
проєкт постанови містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання з урахуванням наданої рекомендації.
Голова Національного агентства
з питань запобігання корупції Віктор ПАВЛУЩИК