Картка проєкту
|
Розробник проєкту Указу: Міністерство оборони України |
Мета проєкту – визначення основних напрямів удосконалення системи органів військового правопорядку України та прогнозів впливу на стан правопорядку у Збройних Силах України, а також інших утворених відповідно до законів України військових формуваннях |
Проєкт Указу надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами проведення антикорупційної експертизи Національне агентство ідентифікувало корупціогенний фактор, що може зумовити ризик зловживань під час реалізації Концепції реформування органів військового правопорядку України у післявоєнний період.
Опис виявлених корупціогенних факторів
Використання правових конструкцій оціночного характеру та слів, які допускають невичерпність регулювання
Проєктом Указу Президента України «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від ____ «Про Концепцію реформування органів військового правопорядку України у післявоєнний період» пропонується, зокрема, затвердити Концепцію реформування органів військового правопорядку України у післявоєнний період (далі – проєкт Концепції).
Проєкт Концепції визначає мету, принципи і напрями вдосконалення системи органів військового правопорядку України та прогнози впливу на стан правопорядку у Збройних Силах України, а також інших утворених відповідно до законів України військових формуваннях (абз. 1 розділу 1 проєкту Концепції).
В абз. 5 розділу 1 проєкту Концепції встановлено, що органи військового правопорядку України – це органи державної влади (структурні підрозділи органів державної влади), на які, серед іншого, покладено виконання завдань щодо запобігання, виявлення, припинення, розкриття та розслідування кримінальних та інших правопорушень, вчинених військовослужбовцями Збройних Сил України та інших військових формувань, а також завдань з підтримання правопорядку у Збройних Силах України та інших військових формуваннях.
Водночас слід зазначити, що, враховуючи положення розділу 3 проєкту Концепції, порядок реалізації проєкту Концепції відбуватиметься у два етапи протягом 4 років після скасування або припинення воєнного стану в Україні.
Так, відповідно до розділу 4 проєкту Концепції перший етап передбачає, зокрема, розробку нормативно-правових, у тому числі законодавчих, актів щодо удосконалення діяльності існуючих органів військового правопорядку України.
При цьому використання у проєкті Концепції нечітких визначень термінів разом із застосуванням правових конструкцій оціночного характеру «серед іншого» не сприятиме однозначності у розумінні органів, що входять до органів військового правопорядку України.
З огляду на відсутність нормативного визначення поняття «органи військового правопорядку України» та необхідність розробки нормативно-правових актів на виконання проєкту Концепції зазначене може ускладнювати практичну реалізацію та розуміння положень проєкту Концепції.
Разом з тим в абз. 6 розділу 2 проєкту Концепції зазначено:
«Крім того, ураховуючи що Збройні Сили України є найчисельнішим військовим формуванням сил оборони України, що входить до системи Міністерства оборони України, у цьому контексті заслуговує на особливу увагу необхідність функціонування окремого правоохоронного органу, який уповноважено здійснювати весь комплекс заходів спрямованих на підтримання правопорядку, превенцію, виявлення та припинення кримінальних та інших правопорушень».
Також відповідно до абз. 3 розділу 5 проєкту Концепції очікуваним результатом виконання проєкту Концепції, зокрема, визначено функціонування військового правоохоронного органу в системі Міністерства оборони України, спроможного виконувати завдання за призначенням, зокрема весь комплекс заходів (у тому числі шляхом здійснення оперативно-розшукової діяльності), спрямованих на превенцію, виявлення та припинення кримінальних та інших правопорушень на рівні, достатньому для підтримання правопорядку в системі Міністерства оборони України.
Одним із очікуваних результатів виконання Концепції є, зокрема, усунення дублювання компетентностей між органами військового правопорядку України та іншими правоохоронними органами, забезпечення інституційної цілісності і гнучкості системи органів військового правопорядку України (розділ 5 проєкту Концепції).
Варто зауважити, що використання в проєкті Концепції правових конструкцій оціночного характеру «весь комплекс заходів» під час окреслення повноважень військового правоохоронного органу може створювати передумови для подальшого існування корупціогенних факторів у нормативно-правових актах, прийнятих на виконання проєкту Концепції.
Враховуючи викладене, зазначене порушує принцип правової визначеності внаслідок використання оціночних понять, що ускладнює практичну реалізацію положень та може створювати передумови для корупційних зловживань.
Рекомендації НАЗК:
доопрацювати абз. 5 розділу 1 проєкту Концепції з урахуванням зазначених зауважень;
доопрацювати абз. 6 розділу 2 та абз. 3 розділу 5 проєкту Концепції з урахуванням зазначених зауважень.
Висновок:
проєкт Концепції містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.
Голова Національного агентства
з питань запобігання корупції Віктор ПАВЛУЩИК