НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проекту Закону України «Про внесення змін до деяких Законів України щодо стимулювання розвитку наукових парків»

Картка проекту

Розробник проекту постанови:

Міністерство освіти і науки України

Мета проекту постанови – підвищення ефективності здійснення науковими  парками статутної та проектної інноваційної діяльності, сприяння трансферу технологій і створення умов для комерціалізації результатів наукових досліджень, науково-технічних (експериментальних розробок) через оновлення науково-дослідницької інфраструктури та матеріально-технічної бази, розширення джерел формування статутного капіталу наукових парків, спрощення  процедури передачі в оренду державного та комунального майна для реалізації проектів наукових парків, урахування показників діяльності наукових парків при атестації, поширення правового режиму Дія Сіті на діяльність наукових парків, встановлення виключного переліку підстав позбавлення статусу наукового парку

Проект постанови надіслано відповідно до
§ 372 Регламенту Кабінету Міністрів України

 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами антикорупційної експертизи проекту Закону України «Про внесення змін до деяких Законів України щодо стимулювання розвитку наукових парків» (далі – проект постанови) Національне агентство ідентифікувало корупціогенні фактори, які зумовлюють потребу в його доопрацюванні, а саме:

наділення центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сферах освіти і науки, наукової, науково-технічної діяльності, інноваційної діяльності в зазначених сферах, трансферу (передачі) технологій (далі – ЦОВВ) дискреційними повноваженнями під час прийняття рішення про направлення чи ненаправлення проекту наукового парку на наукову (науково-технічну) експертизу;

відсутність завершеного механізму прийняття уповноваженим органом рішення про ненадання державної підтримки проекту наукового парку, що може призвести до зловживань під час прийняття управлінських рішень.

 

Опис виявлених корупціогенних факторів

І. Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначених вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення та відповідності за можливі зловживання під час їх здійснення

У ст. 181 проекту Закону передбачені форми та процедура надання державної підтримки проектам наукових парків.

Так, у ч. 3 ст. 181 проекту Закону визначено, що строк розгляду проекту наукового парку ЦОВВ не може перевищувати 15 календарних днів з дати його подання.

Разом з тим у ч. 4 ст. ст. 181 проекту Закону вказано, що за результатами розгляду повідомлення наукового парку зазначеним ЦОВВ проект, що потребує державної підтримки, може бути направлено на експертизу відповідно до Закону України «Про наукову і науково-технічну експертизу» за рахунок коштів державного бюджету.

Використання у проекті Закону такої оціночної конструкції, як «може бути», за відсутності у проекті акта чітких критеріїв чи підстав для направлення проектів наукових актів на відповідні експертизи призводить до наділення ЦОВВ дискреційним повноваженням на власний розсуд обирати проекти наукових парків, які будуть / не будуть направлені на наукову (науково-технічну) експертизу, що уможливлює прийняття суб’єктивних рішень уповноваженим органом.

Крім цього, варто зазначити, що відповідно до ст. 23 Закону України «Про наукову і науково-технічну експертизу» термін проведення наукової і науково-технічної експертизи визначається договором або дорученням на її проведення залежно від характеру та складності об’єкта експертизи.

Відповідно, з метою уникнення неоднозначної правозастосовної практики та порушення загальних строків, передбачених ч. 3 ст. 181 проекту Закону, у проекті акта необхідно уточнити строки для розгляду повідомлення наукового парку, що потребує державної підтримки, у разі направлення його проекту на наукову (науково-технічну) експертизу.

Рекомендації НАЗК:

у ч. 4 ст. ст. 181 проекту Закону:

слова «може бути» виключити;

передбачити вичерпні критерії / підстави для направлення проектів наукових парків на експертизу відповідно до Закону України «Про наукову і науково-технічну експертизу»;

уточнити строки розгляду повідомлення наукового парку, що потребує державної підтримки, у разі направлення його проекту на експертизу.

 

II. Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності юридичних та фізичних осіб у будь-якій сфері правового регулювання

У ч. 5 ст. 181 проекту Закону передбачено, що наукові парки, проекти яких потребують державної підтримки згідно із ст.ст. 19 – 20 цього Закону, повідомляють ЦОВВ шляхом внесення інформації в Національну електронну науково-інформаційну систему.

За результатами розгляду повідомлення ЦОВВ надає інформаційне повідомлення про надання державної підтримки проекту наукового парку.

Проте у проекті Закону відсутні норми, які врегульовують випадки прийняття ЦОВВ рішення про ненадання державної підтримки, а також проект акта не містить вичерпного переліку підстав для відмови у прийнятті рішення про надання вищевказаної підтримки.

За відсутності у проекті Закону чіткого та завершеного механізму прийняття рішень про надання чи ненадання державної підтримки для проектів наукових парків ЦОВВ наділяється надмірними дискреційними повноваженнями, що може призвести до неоднакового застосування на практиці правових норм та зловживань під час прийняття тих чи інших управлінських рішень.

Рекомендації НАЗК:

у проекті Закону:

зазначити механізм прийняття рішення про ненадання державної підтримки проекту наукового парку;

передбачити вичерпний перелік підстав для відмови у прийнятті рішення про надання державної підтримки.

 

 

Висновок:

проект постанови містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наведених рекомендацій.

 

 

Голова Національного агентства

з питань запобігання корупції                                                                                                                                  Віктор ПАВЛУЩИК

 

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua