НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту Закону України «Про внесення змін до деяких законів України у сфері електронних комунікацій щодо врегулювання окремих питань користування радіочастотним спектром, загальної авторизації та процедури ведення реєстру постачальників електронних комунікаційних мереж та послуг»

Картка проєкту

 

Ініціатори проєкту акта: Федієнко О.П., інші народні депутати України

 

Мета проєкту Закону – вдосконалення механізму виключення суб’єктів господарювання з реєстру постачальників електронних комунікаційних мереж та послуг

Проєкт Закону (реєстр. № 12112 

від 11.10.2024)

 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами антикорупційної експертизи проєкту Закону України «Про внесення змін до деяких законів України у сфері електронних комунікацій щодо врегулювання окремих питань користування радіочастотним спектром, загальної авторизації та процедури ведення реєстру постачальників електронних комунікаційних мереж та послуг» (реєстр. № 12112 від 11.10.2024) (далі – проєкт Закону) Національне агентство ідентифікувало корупціогенні фактори, а саме:

- нечітка та незавершена процедура перегляду умов ліцензій на користування радіочастотним спектром, що створює підґрунтя для корупційних зловживань уповноваженими посадовими особами регуляторного органу;

- запровадження непропорційного підходу до суб’єктів господарювання під час встановлення плати за продовження строку дії відповідних ліцензій / дозволів, що створює ризик вибіркового та упередженого правозастосування.

 

Опис виявлених корупціогенних факторів

Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування, особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення

1.1. У п. 4 розділу І проєкту Закону передбачається ст. 49 Закону України «Про електронні комунікації» (далі – Закон) доповнити новою ч. 4, згідно з якою:

 в умовах надзвичайного та воєнного стану регуляторний орган забезпечує перегляд умов ліцензій на користування радіочастотним спектром (радіочастотним ресурсом), що встановлюють виключне право на користування визначеним в ній радіочастотним спектром у межах зазначених регіонів, у встановленому ним порядку;

у разі якщо за результатами перегляду умов ліцензій є необхідність внесення до них змін, результати їх перегляду оформлюються рішенням регуляторного органу;

такі рішення приймаються за результатами консультацій з користувачами радіочастотного спектра. Змінені умови ліцензій можуть мати особливості для користування радіочастотним спектром у певних регіонах України, але мають бути рівними для всіх ліцензіатів, які мають ліцензії з однаковими умовами.

Водночас у п. 2 розділу ІІ проєкту Закону пропонується ч. 4 ст. 4 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра та надання послуг поштового зв’язку» доповнити новим п. 289, згідно з яким до повноважень регуляторного органу належить затвердження порядку перегляду умов ліцензій на користування радіочастотним спектром.

Таким чином, один і той же орган державної влади – центральний орган виконавчої влади зі спеціальним статусом у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра та надання послуг поштового зв’язку буде наділений повноваженнями як щодо прийняття рішення про перегляд умов ліцензій, так і щодо визначення порядку перегляду ліцензійних умов.

Запропонований підхід, за відсутності у проєкті Закону чітких підстав прийняття регуляторним органом рішення про перегляд умов ліцензій, вимог до його проведення (черговості стосовно ліцензіатів, періодичності, меж та процедури такого перегляду), наділяє відповідний орган державної влади надмірно широкими дискреційними повноваженнями, що створює підґрунтя для здійснення діяльності його посадовими особами в умовах потенційного чи реального конфлікту інтересів та корупційних зловживань.

Крім того, пропоновані проєктом Закону положення чітко не унормовують механізму проведення консультацій з користувачами радіочастотним спектром, які передбачено встановити як підставу для прийняття рішень щодо перегляду умов ліцензій, що зумовлює правову невизначеність під час взаємодії суб’єктів відповідної адміністративної процедури, створює передумови для різної правозастосовної практики та є потенційним корупційним ризиком.

Рекомендації НАЗК:

доопрацювати проєкт Закону з метою визначення:

- чітких підстав прийняття регуляторним органом рішення про перегляд умов ліцензій, вимог до його проведення (черговості стосовно ліцензіатів, періодичності, меж та процедури такого перегляду);

- механізму проведення консультацій з користувачами радіочастотним спектром або ж застосувати відсильну норму до іншого положення проєкту Закону, яке унормовує відповідне питання.

 

1.2. Згідно з п. 6 розділу І проєкту Закону передбачається виключити п.п. 1 п. 81 розділу ХІХ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, яким, зокрема, встановлено, що строк дії чинних ліцензій на користування радіочастотним спектром України автоматично продовжується на період дії воєнного стану в Україні та протягом шести місяців з дня його припинення чи скасування без дотримання вимог ст. 51 цього Закону.

Також у п. 2 розділу ІІІ «Прикінцеві та перехідні положення» проєкту Закону передбачається, зокрема, визначити, що:

ліцензії на користування радіочастотним спектром та дозволи на користування ресурсом нумерації, строк дії яких було автоматично продовжено на період дії воєнного стану та протягом шести місяців з дня його припинення чи скасування, є такими, строк дії яких продовжено на 5 років починаючи з дати, коли їх строк дії підлягав автоматичному продовженню (абз. 2);

за продовження строку дії таких ліцензій справляється плата в порядку, визначеному ч. 12 ст. 51 Закону. У разі не внесення протягом шести місяців з дня набрання чинності цим Законом плати за продовження строку дії ліцензії, передбаченої цим пунктом, така ліцензія є анульованою (абз. 3).

При цьому ст. 51 Закону регулює, зокрема, питання внесення плати за продовження дії ліцензії на користування радіочастотним спектром.

Однак зміст наведених положень чітко не унормовує питання, чи підлягає оплаті ліцензіатами частина плати за продовження строку дії ліцензій на користування радіочастотним спектром України за період дії норм чинної на сьогодні редакції п.п. 1 п. 81 розділу ХІХ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, яким, зокрема, скасовано необхідність внесення плати за продовження строку дії ліцензій у зазначений період.

Водночас згідно з п. 2 ч. 2 ст. 3 Закону застосування законодавства у сферах електронних комунікацій та радіочастотного спектра здійснюється з додержанням принципу регуляторної передбачуваності, згідно з яким забезпечується послідовний регуляторний підхід, а також об’єктивності, пропорційності та неупередженості.

Таким чином, запропонований підхід не узгоджуються з принципом регуляторної передбачуваності, визначеним Законом, та зумовлює непропорційний та різний підхід до суб’єктів господарювання в частині врегулювання питань, пов’язаних із необхідністю внесення плати за продовження строку дії відповідних ліцензій за період дії норм чинної на сьогодні редакції п.п. 1 п. 81 розділу ХІХ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, що створює ризик вибіркового та упередженого правозастосування, в тому числі з корупційною метою.

Відповідне зауваження стосується також положень проєкту Закону щодо виключення п.п. 2 п. 81 розділу ХІХ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, яким на сьогодні скасовано необхідність здійснення плати за продовження строку дії діючих дозволів на користування ресурсом нумерації на період дії введеного в Україні воєнного стану та протягом шести місяців з дня його припинення чи скасування.

Рекомендація НАЗК:

доопрацювати проєкт Закону з метою забезпечення пропорційного підходу до суб’єктів господарювання в частині обрахування плати за продовження строку дії відповідних ліцензій / дозволів з урахуванням частини п’ятирічного строку, що вже минув.

 

Висновок:

 

проєкт Закону містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.

 

 

В.о. Голови Національного агентства

з питань запобігання корупції                                                                                                                                                                 Микола КОРНЕЛЮК

 

 

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua