НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Для прозорої відбудови необхідно усунути корупціогенні фактори у відповідному законодавстві: висновки НАЗК

22.08.2024

Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) провело стратегічний аналіз корупційних ризиків   під час реалізації експериментального проєкту, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України «Про реалізацію експериментального проекту відновлення населених пунктів, що постраждали внаслідок збройної агресії російської федерації» від 25 квітня 2023 року № 382. Врахування розроблених рекомендацій допоможе зробити процес відновлення підзвітним та прозорим. 

НАЗК визначає сферу відновлення як одну з пріоритетних та як таку, що потребує особливої уваги. У цілому сфера публічних закупівель є однією з найбільш насичених корупційними ризиками. Відповідний експериментальний проєкт не став винятком. 

Фахівці НАЗК проаналізували відповідну нормативно-правову базу та матеріали центральних органів виконавчої влади, їхніх регіональних підрозділів, інформацію обласних державних (військових) адміністрацій та органів місцевого самоврядування. В результаті ідентифіковано найбільш ймовірні корупційні ризики,  а також сформовано рекомендації щодо їх мінімізації або усунення.

На прикладі експериментального проєкту ідентифіковано низку корупційних ризиків, які можуть сприяти вчиненню правопорушень, у тому числі корупційних, а саме ризики, які створюють передумови для:

  • зловживань під час відбору об’єктів, що підлягають відновленню;
  • необгрунтованого збільшення вартості відновлення обʼєктів та штучного завищення вартості матеріалів;
  • встановлення дискримінаційних вимог до учасників публічних закупівель та у цілому недосконалий механізм відбору доброчесних учасників публічних закупівель під час реалізації експериментального проєкту;
  • зловживань під час визначення видів будівництва обʼєктів та під час передачі функцій замовника будівництва;
  • неефективного використання коштів Фонду ліквідації наслідків збройної агресії під час реалізації експериментального проєкту.

Серед розроблених НАЗК комплексних рекомендацій:

  • закріплення вимог щодо пріоритезації проєктів на рівні закону, а також відповідної методології на рівні підзаконного акта, затвердженого Урядом;
  • законодавче закріплення порядку проведення розрахунку та критеріїв визначення орієнтовної / очікуваної вартості реалізації проєктів з відновлення;
  • обов’язкове залучення профільних фахівців з визначення вартості виконання відновлювальних робіт серед замовників робіт з відновлення;
  • оприлюднення деталізованої інформації щодо вартості розроблення проєктної документації та будівельних матеріалів стосовно кожного об’єкта замовлення за уніфікованою формою.

“В умовах сьогоднішніх безпекових викликів прозоре законодавство, позбавлене можливостей для зловживань, є передумовою ефективної реалізації проєктів з відбудови українських міст та сіл, що постраждали через російську агресію. Проведений нами стратегічний аналіз корупційних ризиків виявив низку проблемних моментів. Їх необхідно врахувати і виправити до того, як розпочнеться масштабне повоєнне відновлення України. Маємо до цього процесу підійти відповідально, підготуватися заздалегідь і створити таку законодавчу базу, яка б гарантувала повністю прозорий процес відбудови”, - зазначив заступник голови НАЗК Сергій Гупяк.

Рекомендації будуть надіслані Міністерству інфраструктури України, Державному агентству відновлення та розвитку інфраструктури, Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування; обласним державним (військовим) адміністраціям та органам місцевого самоврядування.

Виконання рекомендацій допоможе скоригувати відповідні рішення, щоб запобігти можливим корупційним схемам і негативним репутаційним, соціальним та економічним наслідкам.

НАЗК наголошує, що лише активна позиція зазначених органів влади щодо виконання   наданих   рекомендацій   дозволить   мінімізувати   можливі корупційні ризики та зробити процес відновлення країни швидким, прозорим та ефективним.

Детальніше з дослідженням «ТОП-10 корупційних ризиків під час реалізації експериментального проєкту щодо відновлення населених пунктів, які постраждали внаслідок збройної агресії рф», можна ознайомитись за посиланням.

Нагадаємо, раніше НАЗК здійснювало антикорупційну експертизу проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про реалізацію експериментального проекту відновлення населених пунктів, що постраждали внаслідок збройної агресії російської федерації». Відповідний висновок антикорупційної експертизи проєкту від 25.04.2023  містить перелік виявлених корупціогенних факторів та рекомендації з їх усунення. Зокрема, йшлося про те, що ці фактори можуть призвести до упередженого та непрозорого визначення об'єктів для відбудови. Своєю чергою відсутність чіткого механізму проведення закупівель для реалізації Проєкту може мати наслідком неефективне використання коштів державного бюджету. У висновку зазначається, що Постанова потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій. 

Після того, як Уряд вніс зміни до порядку реалізації Проєкту, НАЗК також провело антикорупційну експертизу відповідної Постанови.  У висновку антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку реалізації експериментального проекту щодо відновлення населених пунктів внаслідок збройної агресії російської федерації» від 08.08.2024 зазначається, що Постанова містить корупціогенні фактори, які потрібно усунути. Зокрема, Національне агентство виявило такі корупціогенні фактори як відсутність процедури та критеріїв обрання замовників робіт (послуг) з відновлення населених пунктів і одержувачів бюджетних коштів та запровадження непрозорого способу формування переліків об’єктів, які підлягають відновленню.

 

Останні новини

15.09.2025
14:10
Уряд схвалив три антикорупційні законопроєкти: спецперевірки НАЗК, цивільна конфіскація в ВАКС, зміни до Кодексу про адмінправопорушення і КПК
12.09.2025
16:38
Недекларування майна на понад 3,1 млн грн: за результатом повної перевірки до суду скеровано справу стосовно інспектора з енергетичного нагляду
14:59
Антикорупційна експертиза: НАЗК долучилося до запровадження єдиного стандарту і дистанційної процедури ВЛК
14:44
Повні перевірки декларацій за серпень 2025 року: НАЗК виявило порушення на понад 337 млн грн
14:30
Цивільна конфіскація 3,2 млн грн Головного санітарного лікаря України: результати повної перевірки декларації
11.09.2025
15:25
Повні перевірки: НАЗК виявило недостовірні відомості на понад 3,1 млн грн у декларації ексначальника регіонального сервісного центру МВС
14:30
Цивільна конфіскація: з ексголови райдержадміністрації столиці можуть стягнути у дохід держави 7 млн грн
11:15
Нові вакансії в НАЗК: конфлікт інтересів, спецперевірки, контроль своєчасності подання декларацій, роз’яснення та публічні закупівлі
10:00
Моніторинг способу життя: з посадовця Держекоінспекції Донеччини можуть стягнути понад 8 млн грн на користь держави
09.09.2025
13:29
Зневіра, інформатаки й увага до влади: як висвітлювали тему корупції українські медіа і соцмережі у другому кварталі 2025 року
09:50
Заява НАЗК щодо окремих результатів моніторингу способу життя та можливого впливу на діяльність Агентства
08.09.2025
16:00
Моніторинг способу життя: з посадовця сервісного центру МВС можуть стягнути у дохід держави 8,6 млн грн
15:41
Конфлікт інтересів: протокол стосовно судді, обґрунтовані висновки стосовно посадовців КМДА та притягнуті до дисциплінарної відповідальності у серпні
14:35
НАЗК розпочало розробку нової Стратегії комунікацій у сфері запобігання та протидії корупції із залученням ключових стейкхолдерів
10:06
Роз'яснення НАЗК: чому заборонені політичні партії зобов'язані звітувати до НАЗК
05.09.2025
10:18
Два роки роботи Порталу повідомлень викривачів: результати, виклики, перспективи
04.09.2025
17:12
Повні перевірки декларацій: скеровано до суду справу стосовно посадовця Державної регуляторної служби за недостовірне декларування
15:45
Моніторинг способу життя: суд арештував майно посадовиці РДА у Києві - квартиру бізнес-класу та мільйони на рахунках
02.09.2025
14:38
Органи влади виконали майже 46% заходів Державної антикорупційної програми
01.09.2025
17:59
“Від сьогодні лобісти або працюють відкрито й чесно, або не мають права впливати на рішення влади”: Віктор Павлущик про запуск інституту лобіювання
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua