НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Правил перетинання державного кордону громадянами України»

Картка проєкту

Розробник проєкту постанови:

Міністерство соціальної політики України

Мета проєкту постанови – уніфікація виїзду громадян України чоловічої статі віком від 18 до 60 років, а також приведення Правил перетинання державного кордону України у відповідність до вимог Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку»

Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України

 

 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Правил перетинання державного кордону громадянами України» (далі – проєкт постанови) Національне агентство ідентифікувало корупціогенний фактор, який зумовить ризик зловживань уповноважених осіб Державної прикордонної служби України (далі – Держприкордонслужба) під час пропуску громадян через державний кордон.

 

Опис виявленого корупціогенного фактора

Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення

Проєктом постанови пропонується внести зміни до Правил перетинання  державного кордону громадянами України (далі – Правила), затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 27.01.1995 № 57.

Зокрема, п. 2 Правил доповнюється новим абзацом такого змісту: «Громадяни України жіночої та чоловічої статі віком від 18 до 60 років, зазначені в пунктах 3 – 5 частини третьої статті 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», мають право перетинати державний кордон за наявності довідки про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період, виданої відповідно до Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України
від 16 травня 2024 р. № 560.».

Зокрема, у п. 4 ст. 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» (далі – Закон 3543-XII) зазначено, що призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не підлягають жінки та чоловіки, чиї близькі родичі загинули або пропали безвісти під час здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, а також під час забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії проти України під час дії воєнного стану.

Пропоновані у проєкті постанови зміни необґрунтовано ускладнюють, фактично встановлюють обмеження для реалізації зазначеною категорією жінок права виїзду з України, що не узгоджується з нормами чинного законодавства з огляду на таке.

У ч. 1 ст. 33 Конституції України визначено, що кожному, хто на законних підставах перебуває на території України, гарантується свобода пересування, вільний вибір місця проживання, право вільно залишати територію України, за винятком обмежень, які встановлюються законом.

Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України «Про порядок виїзду з України і в’їзду в Україну громадян України» (далі – Закон) громадянин України має право виїхати з України, крім випадків, передбачених цим Законом, та в’їхати в Україну.

Підстави для тимчасового обмеження права громадян України на виїзд з України визначені у ст. 6 Закону, у якій відсутня відповідна підстава для цієї категорії громадян.

Крім того, у ч. 11 ст. 1 Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу» (далі – Закон 2232-XII) встановлено підстави для взяття на військовий облік виключно щодо окремих категорій жінок, які придатні до проходження військової служби за станом здоров’я та віком.

Зокрема, встановлено, що жінки, які придатні до проходження військової служби за станом здоров’я та віком і закінчили заклади професійної (професійно-технічної), фахової передвищої або вищої освіти та здобули медичну або фармацевтичну спеціальність, підлягають взяттю на військовий облік військовозобов’язаних. Жінки, які мають спеціальність та/або професію, споріднену з відповідною військово-обліковою спеціальністю, визначеною в переліку, затвердженому Міністерством оборони України, та придатні до проходження військової служби за станом здоров’я та віком, крім зазначених в абзаці першому цієї частини, беруться на військовий облік військовозобов’язаних за їхнім бажанням.

При цьому в абз. 1 ч. 12 Закону 2232-XII визначено, що жінки, які перебувають на військовому обліку, можуть бути призвані на військову службу чи залучені для виконання робіт із забезпечення оборони держави у воєнний час у добровільному порядку.

Відтак лише деяка частина жінок, зазначених у пп. 3–5 ст. 23 Закону 3543-XII (яких стосується проєкт постанови), можуть бути військовозобов’язаними.

Натомість пропоновані у проєкті постанови зміни, за відсутності порядку підтвердження військового обов’язку жінок, встановлюють відповідні вимоги для усіх без винятку жінок, які мають обставини, передбачені у
пп. 3–5 ст. 23 Закону 3543-XII.

Враховуючи зазначене, пропоновані у проєкті постанови зміни необґрунтовано наділяють уповноважених осіб Держприкордонслужби дискреційними повноваженнями щодо прийняття рішень про перетин державного кордону жінками, в тому числі і тими, які не є військовозобов’язаними.

Рекомендація НАЗК:

з урахуванням наведених зауважень доопрацювати зазначене положення п. 2 Правил (в редакції проєкту постанови).

 

Висновок:

проєкт постанови містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання з урахуванням наданої рекомендації.

 

 

В.о Голови Національного агентства

з питань запобігання корупції                                                                                                                                                                      Микола КОРНЕЛЮК

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua