Щодо правового статусу викривача у кримінальному провадженні
Відповідно до п. 15 ч. 1 ст. 11 Закону України «Про запобігання корупції» до повноважень Національного агентства з питань запобігання корупції належать надання роз’яснень, методичної та консультаційної допомоги, зокрема, з питань застосування положень цього Закону та прийнятих на його виконання нормативно-правових актів.
Ці Роз’яснення відображають позицію Національного агентства з питань запобігання корупції з метою забезпечення однакового застосування положень Закону України «Про запобігання корупції» стосовно правового статусу викривача і не створюють правових норм.
У Роз’ясненнях враховані результати правозастосовної практики Національного агентства з питань запобігання корупції.
У цих Роз’ясненнях вживаються такі скорочення:
ЄРДР – Єдиний реєстр досудових розслідувань;
Закон – Закон України «Про запобігання корупції»;
КК – Кримінальний кодекс України;
КПК – Кримінальний процесуальний кодекс України;
Національне агентство – Національне агентство з питань запобігання корупції.
1. Поняття викривача та зміст його заяви (повідомлення) про кримінальне корупційне правопорушення
1.1. Поняття викривача у кримінальному провадженні та його ознаки
Відповідно до п. 162 ч. 1 ст. 3 КПК викривач – це фізична особа, яка за наявності переконання, що інформація є достовірною, звернулася із заявою або повідомленням про корупційне кримінальне правопорушення до органу досудового розслідування.
Наявність у викривача внутрішнього переконання, що інформація є достовірною, – це стан упевненості особи в тому, що інформація, яку вона повідомляє, свідчить про можливі факти вчинення корупційного правопорушення, і цей стан ґрунтується на її знанні ознак корупційного правопорушення, життєвому чи професійному досвіді або інших обставинах.
Достовірність інформації – її властивість підтверджувати наявність чи відсутність фактичних даних про можливі факти корупційних правопорушень, заснована на внутрішньому переконанні викривача.
За своїм процесуальним статусом викривач є заявником
(п. 25 ч. 1 ст. 3 КПК, ч. 3 ст. 60 КПК) із ширшим колом процесуальних прав.
У випадку якщо у повідомленні викривача наведена інформація про вчинення корупційного кримінального правопорушення, але органом досудового розслідування внесено відомості до ЄРДР за статтею кримінального закону, про кримінальне правопорушення, яке не є корупційним, особа не набуває процесуального статусу викривача, але набуває статус заявника.
1.2. Заява (повідомлення) викривача про кримінальне корупційне правопорушення
Формами звернення викривача до органу досудового розслідування є заява (повідомлення) про корупційне кримінальне правопорушення.
Заява (повідомлення) може бути письмовою або усною і наданою безпосередньо під час особистого звернення заявника до органу досудового розслідування. Усні заяви (повідомлення) викривача уповноважена службова особа органу досудового розслідування вносить до протоколу прийняття заяви про кримінальне правопорушення. Під час особистого звернення заявника із письмовою заявою (повідомленням) до органу досудового розслідування уповноважена службова особа органу приймає і реєструє таке звернення[1].
Фактичні дані у заяві викривача мають складатися з інформації про конкретний факт кримінального корупційного правопорушення.
Заява (повідомлення) викривача про кримінальне корупційне правопорушення має містити усі відомі викривачу відомості, зокрема, про:
- обставини правопорушення;
- місце і час його вчинення;
- спосіб вчинення;
- особу, яка вчинила правопорушення;
- вид і розмір шкоди, завданої кримінальним правопорушенням тощо.
- 191 – Привласнення, розтрата майна або заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем;
- 262 – Викрадення, привласнення, вимагання вогнепальної зброї, бойових припасів, вибухових речовин чи радіоактивних матеріалів або заволодіння ними шляхом шахрайства або зловживанням службовим становищем;
- 308 – Викрадення, привласнення, вимагання наркотичних засобів, психотропних речовин або їх аналогів чи заволодіння ними шляхом шахрайства або зловживання службовим становищем;
- 312 – Викрадення, привласнення, вимагання прекурсорів або заволодіння ними шляхом шахрайства або зловживання службовим становищем;
- 313 – Викрадення, привласнення, вимагання обладнання, призначеного для виготовлення наркотичних засобів, психотропних речовин або їх аналогів, чи заволодіння ним шляхом шахрайства або зловживання службовим становищем та інші незаконні дії з таким обладнанням;
- 320 – Порушення встановлених правил обігу наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів або прекурсорів;
- 357 – Викрадення, привласнення, вимагання документів, штампів, печаток, заволодіння ними шляхом шахрайства чи зловживання службовим становищем або їх пошкодження;
- 410 – Викрадення, привласнення, вимагання військовослужбовцем зброї, бойових припасів, вибухових або інших бойових речовин, засобів пересування, військової та спеціальної техніки чи іншого військового майна, а також заволодіння ними шляхом шахрайства або зловживання службовим становищем
- у випадку їх вчинення шляхом зловживання службовим становищем,
- а також кримінальні правопорушення, передбачені статтями:
- 210 – Нецільове використання бюджетних коштів, здійснення видатків бюджету чи надання кредитів з бюджету без встановлених бюджетних призначень або з їх перевищенням;
- 354 – Підкуп працівника підприємства, установи чи організації;
- 364 – Зловживання владою або службовим становищем;
- 3641 – Зловживання повноваженнями службовою особою юридичної особи приватного права незалежно від організаційно-правової форми;
- 3652 – Зловживання повноваженнями особами, які надають публічні послуги;
- 368 – Прийняття пропозиції, обіцянки або одержання неправомірної вигоди службовою особою;
- 3683 – Підкуп службової особи юридичної особи приватного права незалежно від організаційно-правової форми;
- 3684 – Підкуп особи, яка надає публічні послуги;
- 3685 – Незаконне збагачення;
- 369 – Пропозиція, обіцянка або надання неправомірної вигоди службовій особі;
- 3692 – Зловживання впливом;
- 3693 – Протиправний вплив на результати офіційних спортивних змагань.